Tyhmä kysymys öljynpaineesta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Tyhmä kysymys öljynpaineesta

ViestiKirjoittaja TurboJ » 16.12.2008 15:12

Onko siihen jokin toiminnallinen syy miksi VW moottoreissa öljynpainetta mitataan lohkosta ja kannesta erikseen? Ainakin näissä vanhemmissa, 80-luvun vehkeissä kun on oma anturinsa merkkivalon ala- ja yläpaineelle, eli tyhjäkäynnille ja kierroksille.
Ja anturit siis öljynsuodattimen jalassa ja toinen sylinterikannen päässä.
Öljynpaineenhan pitäisi kaiken järjen mukaan olla sama kautta koko moottorin?

Kun asennetaan öljynpainemittareita jne, sillä ei siis pitäisi olla merkitystä mihin kohtaan öljykiertoa anturin asentaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2008 17:04

Öljynpaineenhan pitäisi kaiken järjen mukaan olla sama kautta koko moottorin?
Kanavat ahdistaa ja tulee painehäviötä kauemmas pumpusta?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 17.12.2008 6:40

Kun asennetaan öljynpainemittareita jne, sillä ei siis pitäisi olla merkitystä mihin kohtaan öljykiertoa anturin asentaa?



Mää näkisin että ei, jos ei paluu puolelle laita:)
Lähinnä siksi että sen öljynpaineen Muutokset näkee mittarilla paikasta kuin paikasta.

Omaan järkeilin homman sillai että mittarin paineanturi ahtimen linjassa, painevalon katkaisijat suodatinjalassa (0,5 ja 1) ja kannen päässä.

1bar heitot oli kylmän/kuuman välillä, eri paikoista mitattuna (kansi suodatinjalka-ryöstölaippa ja ahtimen öljyletku).

Letkusta mitattuna käyttäytyy erilailla kun muualta, paljon "rauhallisemmin" vrt. kylmä/kuuma ja kierrokset
ilmeisesti kun on pienemmät reijät päissä ni tasaa painetta..

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 17.12.2008 7:04

Eiköhän ne anturit ole sijoitettu sinne mihin ne helpoimmin on saatu, eli valmiisiin paikkoihin(vertaa aikaan kun oli vain 1 anturi) Kannessa on tärkeä olla paine aina koneen käydessä niin on luonnollista että alapaine mitataan juuri sieltä, suodattimella oleva anturi taas kertoo kierroksilla jos likainen suodatin ei läpäise kunnolla öljyä. ensimmäisenpolven 1.3l moottorissa molemmat anturit sijaitsivat kannessa vierekkäin.
Mittauksen kannalta ei sijainnilla ole mekitystä mutta on tietysti havainnollisempaa jos mittaa esim. turbolle menevästä putkesta niin silloin tietää juurikin sen paineen, kannesta mittaamalla ei voi olla varma turbon voitelusta vaikka kunnossa ollessaan sama paine vaikuttaa kaikkialla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 67 vierailijaa