Kierroslukumittari vörkkimään?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

200 tq
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.2.2008 18:39

Kierroslukumittari vörkkimään?

ViestiKirjoittaja 200 tq » 17.9.2008 20:16

Yritin käyttää hakua,mutta en löytänyt(varmaan pöllöyttä)...
Eli ongelmana on bensamallin kierroslukumittari ja koneena on 1z eli tdi.
Onko mitään mahiksia saada näitä pelaamaan yhteen..?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2008 20:30

Jos jostain saat sytytyssignaalin mittarille niin se alkaa toimimaan...

Dieselissä otetaan laturilta signaali.

200 tq
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.2.2008 18:39

ViestiKirjoittaja 200 tq » 17.9.2008 21:10

joo,laturissa on se w-nasta.Riittääkö se jos vaan siitä vetää johdon suoraan mittarin perseeseen,vai tarvitseeko se jotain vastusta tms..?

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 18.9.2008 16:45

Ei tarvitse mitään vastusta, piuha vaan suoraan W:stä mittarille.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 18.9.2008 18:15

Mihin se johto kytketään mittaristossa, jos puhutaan mk2 golffista vanhoilla sähköillä?

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Inform ... ument.html

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 18.9.2008 19:17

Mihin se johto kytketään mittaristossa, jos puhutaan mk2 golffista vanhoilla sähköillä?


Jos en ihan väärin muista, niin mulla oli -88 Jetta 1,6 diesel+automaatissa valmis piuha kierroslukumittarille siinä johtonipussa, joka lähtee laturilta. Muistaakseni sitä piti hieman jatkaa ja laittaa sopiva liitin päähän ja tökätä W-liittimeen. Siitä on kyllä lähemmäs 10 vuotta aikaa, kun tätä virittelin, joten saatan muistaa täysin väärin. Laitoin kyseiseen ajoneuvoon GTD-mallin mittariston. Olettaisin, että se on tuolla joku näistä kolmesta frei(=vapaa)-liittimestä.

200 tq
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.2.2008 18:39

ViestiKirjoittaja 200 tq » 18.9.2008 20:48

Täytyypä huomenna yrittää keretä piuhahommiin...

200 tq
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.2.2008 18:39

ViestiKirjoittaja 200 tq » 19.9.2008 14:13

No nii,laitoin mittaristolta tulevaan vihreä/valkoraitaisen johdon laturin w-napaan ja kas:kun auto lähti käyntiin,niin kiekkamittari ampui aivan pohjaan.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 20.9.2008 8:24

ampui aivan pohjaan.


Siis näytti ylikierroksia tyhjäkäynnillä? Näihin johdon väreihin ei yleensä ole mitään varmaa tietoa, monesti olen huomannut etteivät värit täsmää, vaikka olisi aivan varmasti juuri oman auton sähkökaavio käytettävissä. Jonkin kytkentäkaavion mukaan laturilta lähtee punamusta johto kierroslukumittarille, jossain taas vihreäsininen, taitaa sieltä löytyä yksivärinen sininenkin. Joka tapauksessa yleismittarilla mittaamalla ja johtoja seuraamalla pitäisi löytyä oikea reitti sähkölle laturilta kierroslukumittarille. Onhan sulla luonnollisesti käyttöjännite kytkettynä mittarille, ts. kierroslukumittarille tulee kolme johtoa, +12 V, maa ja signaali laturilta eli W.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 20.9.2008 18:09

Pitäiskö se kierroslukumittarinjohti olla samassa johtosukassa kuin laturin muutkin johdot vai, minkä johtojen kanssa se kulkee samassa?

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 21.9.2008 9:58

Pitäiskö se kierroslukumittarinjohti olla samassa johtosukassa kuin laturin muutkin johdot vai, minkä johtojen kanssa se kulkee samassa?


Kyllä se samassa sukassa oli ainakin tuossa minun Jetta -88 dieselissä.

200 tq
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.2.2008 18:39

ViestiKirjoittaja 200 tq » 21.9.2008 17:10

Joo,täytyypä viikolla purkaa mittaristo pois ja tutkia tarkemmin minkä värisenä johdot lähtee eteenpäin...

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 22.9.2008 15:00

Omassa golfissa, jossa 1,6bensakone ollut joskus, ei löytynyt johtoa. 1,6td:n sähköistä vm 86 tai 87 sininen johto löytyi laturinjohdoista.

Idän Jari
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.8.2008 20:26

ViestiKirjoittaja Idän Jari » 22.9.2008 18:56

Oletko laittamassa bensakoneen mittaria dieseliin? Jos näin, niin W nastasta tulee paljon suurempi taajuus kuin bensakoneen sytkältä?
Tai siis näin ainakin ei VW:ssä.

200 tq
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.2.2008 18:39

ViestiKirjoittaja 200 tq » 22.9.2008 19:24

Juuri näin,autossa on 1,8s:n(bensa) mittaristo ja pellin alla on sit w-nastalla varustettu laturi.
Kannattaako unohtaa koko show vai onko kellään mitään ideoita...?

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 22.9.2008 19:34

Ainakin muistelen jossain tällä foorumilla nähneeni topickin, jossa kerrottin, että dieseliin ei käy bensan mittari. Aion itse kokeilla samaa, niin näkee miten toimii, eli bensan mittaristo dieseliin.

Idän Jari
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.8.2008 20:26

ViestiKirjoittaja Idän Jari » 23.9.2008 18:04

Ideoita?
Itse purkaisin mittarin ja tutkisin mitä se on syönyt (joku jäänne varhaislapsuudesta?), josko sen saisi muutettua. Näin on joku muukin tehnyt, tämä tosin Volvoon:
http://www.ele.tut.fi/~haka/Ambulance/V ... meter.html


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa