Ostin tuossa hyvässä uskossa yleisalustasarjan (Kaikki mallit ja koneet) Ventoon ja rupesin sitä laittamaan, niin kappas vaan ylälautasta ei saa mitenkään sovitettua paikalleen, se on ikäänkuin liian pieni, eikä vain ikäänkuin. Onko malleissa ollut eri ylälaakereita lautasineen, ainakin G2 ja Corrado etupäästä se poikkeaa aika rankasti? Toinen vaihtoehto on, että jousi on väärä sarjaan tai sitten alkuperäinen (vaihdettu joskus auton elinikänä kyllä) on jokin muu kuin pitää.
Lautanen on siis pieni, tai jousi on liian iso, mutta toisiinsa eivät istu, missä vika, koska sarjan pitäisi olla se mikä kuuluu, myös TÜV paperit on kunnossa.
Jos tähän on jokin pikaratkaisu, niin kertokaahan äkkiä, sillä pitäisi saada auto ajoon ja osat PKS-alueelta.
Vento (ja Golf III) etujousen lautaset
Valvoja: ffp jäsenet
Ei ainakaan alustasarjoissa ole eroja, eikä motonetkään löytänyt erilaisia osia kuin laakereissa, ilmeisesti se lautanen on myös eri... Olisi ollut hyvä kyllä kertoa tuolla alustojen tiedoissa, jos ei käy kaikkiin (Ainut ilmoitettu tieto on, että JOM RS alustasarja Vw Golf III/Vento -40mm).
Hiukan ottaa päähän, kun tolpat on jo päreinä, eikä autoa oikein saa pukeilta ilman tietoa, että mitä tarvitaan ja mistä, ja vielä löytyy hyllystä, vai meneekö etujouset vaihtoon? Jos menee, niin sitten kestää ja pakko kasata paketit uudestaan vanhoilla osilla.
Hiukan ottaa päähän, kun tolpat on jo päreinä, eikä autoa oikein saa pukeilta ilman tietoa, että mitä tarvitaan ja mistä, ja vielä löytyy hyllystä, vai meneekö etujouset vaihtoon? Jos menee, niin sitten kestää ja pakko kasata paketit uudestaan vanhoilla osilla.
Tuossa kuvassa näkyy vanhan ja uuden iskarin yläpään hilkkeet vierekkäin.
^Tuon perusteella paikallaan olevat ovat ilmeisesti mallia oikeanpuoleiset?
Jos näin on, asia ratkeaa hankkimalla vasemanpuoleiset osat:
Sopivia prikkoja (38) Helakammolta varmaan löytyy, jousilautaset (33) pitäisi löytyä ihan varaosaliikkeestä tai marmoritiskiltä osanumerolla 19141234.
Toinen vaihtoehto on hankkia purkuosana täydelliset Mk2 tai Mk3 92-94 etutolpat ja irroittaa osat niistä.
Helakammo kirjoitti:ainakin G2 ja Corrado etupäästä se poikkeaa aika rankasti
^Tuon perusteella paikallaan olevat ovat ilmeisesti mallia oikeanpuoleiset?
Jos näin on, asia ratkeaa hankkimalla vasemanpuoleiset osat:
osa 30/31Motonet kirjoitti:III 92--95 Etujousijalan ylätuki+laakeri "tavalliset". . . 18-1117
III 92--95 Etujousijalan ylätuki+laakeri aito VW-osa. . . . 18-1235
osa 35Motonet kirjoitti:III 92--98 Etujousijalan kierrehylsy (M14x13mm). . . . . . 18-1471
Sopivia prikkoja (38) Helakammolta varmaan löytyy, jousilautaset (33) pitäisi löytyä ihan varaosaliikkeestä tai marmoritiskiltä osanumerolla 19141234.
Toinen vaihtoehto on hankkia purkuosana täydelliset Mk2 tai Mk3 92-94 etutolpat ja irroittaa osat niistä.
Vanhat jousilaakeripaketit eivät käy sinne iskarisyvennyksen, sekin on muuttunut, eli ainoastaan uudemman malliseen tarvittaisi isommat jousilautaset. Uudet yläpään laakerit on jo, ja ne ovat uudempaa mallia, sekä ne erilliset kumit, niissä vain ei tule ollenkaan jousilautasta, kuten vanhassa mallissa ne oli aina mukana.
Periaatteessa siis kyseessä on uusi laakeri->vanha jousi adapteri, jota kait saa eräissä alustasarjoissa.
Periaatteessa siis kyseessä on uusi laakeri->vanha jousi adapteri, jota kait saa eräissä alustasarjoissa.
Vanhat jousilaakeripaketit eivät käy sinne iskarisyvennyksen, sekin on muuttunut, eli ainoastaan uudemman malliseen tarvittaisi isommat jousilautaset.
?? Mielestäni korissa/iskarin syvennyksessä ei pitäisi olla eroa vuosimallien välillä. Ainoastaan nuo jousilautaset+yläpään laakerihilppeet olisivat muuttuva tekijä:
Kaverin 2.0 -95 Varianttiin vaihdettiin FK:n Highsportit vanhanmallisen tukilaakerin kanssa, vaikka alkuperäiset yläpän hilkkeet olivat uudempaa mallia (2.0:ssa ilmeisesti kuuluukin olla sellaiset).
Siihen onko vanhemmassa tukilaakeri+jousilautanen-paketissa korkeuseroa verrattuna uudempaan kumi+irtolaakeri+jousilautanen-pakettiin ja onnistuuko osien sekoittaminen, en osaa sanoa mitään.
Uudempi on sellainen pyöreähkö kuppimainen, ja siinä on irtolaakeri, mutta vanha on kulmikas ja leveämpi.
Kävin merkkiliikkeessä vertaamassa kumpaakin jousilautasta joita ETKA tarjoaa, mutta muoto ja koko ja korkeuskin oli täysin eri, eli meni sekin vaihtoehto. Ainut tapa taitaa olla jousien vaihto toisiin, eli JOM menee takaisin, ellen sitten vaihda vain jotain muuta jousta, JOM ei edes siis myy ko. uudempaa jousimallia.
Kävin merkkiliikkeessä vertaamassa kumpaakin jousilautasta joita ETKA tarjoaa, mutta muoto ja koko ja korkeuskin oli täysin eri, eli meni sekin vaihtoehto. Ainut tapa taitaa olla jousien vaihto toisiin, eli JOM menee takaisin, ellen sitten vaihda vain jotain muuta jousta, JOM ei edes siis myy ko. uudempaa jousimallia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa