Ilmastointi automaattiseksi
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14.7.2008 15:15
Ilmastointi automaattiseksi
Ensinnäkin, morjens vaan kaikille. Etsin vaan en löytänyt asiaa ilmastoinnin muuttamisesta automaattiseksi. Käytettävissä siis kaksi passatia, toisessa climatronic ja toisessa manuaaliac. Ja tottakai ne pitäis olla just toisinpäin ;) Eli onko tietoa/kokemusta, onko laitteistot yksi yhteen heti pinnan alla ja onnistuuko muutos kuinka helposti.
Onnistuisko lämmönsäätimen paikalle laittaa linkin mukainen säädin ?
Kolme anturia, yksi rek.kilven viereen alle, toinen apukuskin puolelle penkin ja keskikonsolin väliin ja kolmas kaasupolkimen oikeallepuolelle ilmakanavaan.
Säädin muuttaa lämpötilaa ja ohjaa ilmastointia anturitietojen mukaan asetettuun arvoon päästäkseen.
linkki:
http://www.comesclima.it/PDF/Zephyr_Line.pdf
Kolme anturia, yksi rek.kilven viereen alle, toinen apukuskin puolelle penkin ja keskikonsolin väliin ja kolmas kaasupolkimen oikeallepuolelle ilmakanavaan.
Säädin muuttaa lämpötilaa ja ohjaa ilmastointia anturitietojen mukaan asetettuun arvoon päästäkseen.
linkki:
http://www.comesclima.it/PDF/Zephyr_Line.pdf
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14.7.2008 15:15
Niin että asentais vaan lisäohjaimen manuaali-ilmastointiin? Olishan toikin tietysti ratkaisu. Mun idea alunperin oli vaan niin kunnianhimoinen, että olisko volkkarin omat ohjauspaneelit voinut vaihtaa keskenään, että olis pysynyt ihan autenttinen ilme kojelaudassa. En tiedä sitten onko se volkkarin oman automaatin tunnistin vain siinä paneelissa ja onko laitteet muuten samat?
Tunnistimia luulisin olevan jalkatilassa, katossa ja muuallakin. Lisäksi johtosarjamuutokset, ohjainlaite, puhallinkotelo voipi olla erilainen.. Vaatinee siis aika pitkälle kojiksen ja lämmitysjärjestelmän purkamisen. Eri sitten jos on koko kasa tarvittavia osia, hemmetisti omaa aikaa (tai rahaa teettää muualla, maksanee tosin niin järkyttävästi että järjen ääni alkanee kilkattaa..) ja mahdollisuus pitää auto osina jonkin aikaa niin mikäs siinä.
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14.7.2008 15:15
Jaahas, taidetaan haudata idea vähin äänin, ei taida muutostyö olla rahan ja/tai vaivan arvoista. Ajattelin josko olisivat saksalaiset olleet niin fiksuja että olisivat rakennelleet laitteet pitkälti samoin osin, jolloin erot olisivat olleet lähinnä ohjainlaitteessa/etupaneelissa. Myydäänpä sitten bensaturbo suosiolla ilmastointiautomaatteineen pois ja ruuvaillaan dieseliin kylmää käsipelillä jatkossakin ;)
Ajattelin josko olisivat saksalaiset olleet niin fiksuja että olisivat rakennelleet laitteet pitkälti samoin osin, jolloin erot olisivat olleet lähinnä ohjainlaitteessa/etupaneelissa.
Eihän tuossa olisi mitään logiikkaa, jos manuaalista saisi automaatin pelkän ohjainpanelin vaihtamalla. :D Ostohinnassa kuitenkin eroa melko reilusti.
Eihän manuaalivaihteistostakaan saa automaattia keppiä vaihtamalla... ;)
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 14.7.2008 15:15
No ehkä vaihteisto ei ole ihan verrattavissa ilmastointiin... Ja vaikka hintaero on hyvinkin suuri, en sen perusteella vielä ihmettelisi vaikka olisivatkin hyvinkin samanlaisia. Automaatti tuo mukavuutta ja koska se on merkkikohtainen viritelmä, Vw voi pyytää siitä tasan sen verran kun katsoo ihmisten olevan valmis mukavuudestaan maksamaan. Tehtaalle samojen osien käytöstä on vain taloudellista hyötyä, näkeehän tuon siitäkin että joka mallissa golfista transporteriin on samat katkaisija ikkunoille, valoille, etc. ja volkkarin vesipumpussa on audin leima. Itse ilmastointilaite toimii kuitenkin aina samalla periaatteella, kyse on vain siitä kuinka sitä ohjataan. Vaihteistoissa taas on melko paljon eroa, muutakin kuin kepissä ;)
Tuo nyt oli vaan sellainen vertauskuva. Manuaali-ilmastoinnissa ja automaatti-ilmastoinnissa ei ole oikeastaan muuta samaa, kuin että kumpikin puhaltaa ilmaa. Ja tarvittaessa kylmääkin sellaista. :)
Ohjausmetodit (automaatti=tietokone, sähköisesti ohjatut läpät, manuaali=ihminen, manuaalisesti ohjatut läpät) eroaa kuitenkin aika tavalla.
Manuaali-ilmastoinnissa yleensä läppien säätö tapahtuu panelin säätimestä läpälle menevällä vaijerilla/tangolla, kun taas automaatissa läppiä säätää sähköservot.
Ohjausmetodit (automaatti=tietokone, sähköisesti ohjatut läpät, manuaali=ihminen, manuaalisesti ohjatut läpät) eroaa kuitenkin aika tavalla.
Manuaali-ilmastoinnissa yleensä läppien säätö tapahtuu panelin säätimestä läpälle menevällä vaijerilla/tangolla, kun taas automaatissa läppiä säätää sähköservot.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa