* Eteen tuli tilanne, jossa Poloon on vaihdettu Venton penkki.
* Polossa istuinlämmittimen pistokkeessa on 4 nastaa
* ja Venton penkissä 6.
Ei ole aivan selvyyttä johtimien funktiosta, kun ei ole kytkentäkaavioita. Käsitykseni on, että tuo säädin kojetaulussa on transistoriohjattu jollain tasolla, joten mittaamalla yleismittarilla ilman kuormaa tuosta säätimestä ei ota selvyyttä.
Polon johdot:
- ruskea (maa)
- musta-keltainen johdin (jatkuva +), paksummat johdot, joten varmaankin tuovat voiman lämmittimelle
- kelta-valkoinen (+, kun virrat päällä)
- puna-keltainen (en tiedä, mihin pitäisi kytkeä)
Venton penkki:
- neljä paksumpaa johdinta, jotka ovat ilmeisimmin vastukset penkin alaosassa ja selkänojassa; vastusmittaus näyttäisi niiden olevan ehjät ja on kokeiltu lämpiävän syöttämällä virtaa
- 2 ohuempaa johtoa aiheuttavat hämmennystä, että mikä niiden tehtävä on: puna-musta ja ruskea (ehkäpä maa värin perusteella)
Eli tavoite olisi kytkeä tuo penkki niin, että säädin toimii oikein ja jakkara ei lämpiä jatkuvasti. Tuostahan saa helposti kytkennän, että penkit lämpiävät jatkuvasti. Ainoa mieleen tuleva vaihtoehto on käyttää tuota auton pienempää karvaa + -syöttönä, mutta johtojen paksuudesta päätellen se ei ole insinöörin näkemys asiasta, vaan syöttö on noilla paksummilla johdoilla. Penkissä täytyy olla myöskin jotain säätöön liittyvää elektroniikkaa, koska siihen tulee nuo pari ylimääräistä johtoa.
Kytkentävinkkejä otetaan vastaan!
Polo -99, kuskinpenkin lämmitin, kun autossa Venton penkki
Valvoja: ffp jäsenet
Tietoni golfin penkistä:
Lämmittimen ohajusrele on penkin kuupassa. Jos kojetaulun säädintä liikutellessa kuulee naksahduksen, säädin on tod. näk kunnossa, kuten relekin.
Penkkiin menevässä liittimessä nastojen 1-4 välillä on elementtien sarjaankytketty, noin muutaman ohmin vastus. Nastoissa 5-6 vaikuttaa NTC-vastus, jonka resistanssi karkeasti eri lämpötiloissa:
33° 5,5kohm
25° 7,5kohm
10° 350kohm
-20° 0,5Mohm
Kun liittimen ottaa irti, sarjakytkentä katkeaa, eli nastojen 3-4 välillä on istuinosan elementin vastus ja 1-2 on selkänoja.
Tuossa kuva noista liittimistä.
Vasemmalla releeltä tuleva naaras, jossa näkyy lenkki, joka yhdistää elementit sarjaan. Jos toinen elementti prakaa, ei koko systeemi toimi. Liittimessä alinna anturin ohuemmat johdot. Oikealla istuimeen menevä urosliitin, jossa ylös osoittavat johtimet ovat selkänojan elementille.
Lämmittimen ohajusrele on penkin kuupassa. Jos kojetaulun säädintä liikutellessa kuulee naksahduksen, säädin on tod. näk kunnossa, kuten relekin.
Penkkiin menevässä liittimessä nastojen 1-4 välillä on elementtien sarjaankytketty, noin muutaman ohmin vastus. Nastoissa 5-6 vaikuttaa NTC-vastus, jonka resistanssi karkeasti eri lämpötiloissa:
33° 5,5kohm
25° 7,5kohm
10° 350kohm
-20° 0,5Mohm
Kun liittimen ottaa irti, sarjakytkentä katkeaa, eli nastojen 3-4 välillä on istuinosan elementin vastus ja 1-2 on selkänoja.
Tuossa kuva noista liittimistä.
Vasemmalla releeltä tuleva naaras, jossa näkyy lenkki, joka yhdistää elementit sarjaan. Jos toinen elementti prakaa, ei koko systeemi toimi. Liittimessä alinna anturin ohuemmat johdot. Oikealla istuimeen menevä urosliitin, jossa ylös osoittavat johtimet ovat selkänojan elementille.
Venton penkki:
- neljä paksumpaa johdinta, jotka ovat ilmeisimmin vastukset penkin alaosassa ja selkänojassa; vastusmittaus näyttäisi niiden olevan ehjät ja on kokeiltu lämpiävän syöttämällä virtaa
Nämä ovat tosiaan lämmityselementtien johdot
- 2 ohuempaa johtoa aiheuttavat hämmennystä, että mikä niiden tehtävä on: puna-musta ja ruskea (ehkäpä maa värin perusteella)
Nämä ovat termostaatin johdot.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa