GT/GTI helmamuovit,mistä uusia?
Valvoja: ffp jäsenet
GT/GTI helmamuovit,mistä uusia?
Saako noita helmamuoveja uusia jostakin muualta kun marmoritiskiltä? Tai sopiiko tavallisen cl -mallin helmamuovit gt -malliin? Auto -93 vento gt.
Tuossa kuva mitä osia siihen helmaan kuuluu :
http://mikhauta.pp.fi/muut/golffihelma.jpg
Noi isot osat on numerot 10 -14 plus ruuvit ja pop-niitit.
Kuva on tosin Golffista, mutta samat osat siinä Ventossa on.
http://mikhauta.pp.fi/muut/golffihelma.jpg
Noi isot osat on numerot 10 -14 plus ruuvit ja pop-niitit.
Kuva on tosin Golffista, mutta samat osat siinä Ventossa on.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kun joskus jotain pikkuosaa tiskiltä hain tuollaisiin helmoihin, laskin, mitä tuollaiset kuvan mukaiset helmat maksavat irto-osina ja taisi mennä pitkälti yli kolmen sadan. Pitkän peitelistan päätykappale 7€ jne, erityisen hintava on tuo peitelista.
Kun nuo on oikein asennettu, ainoat metalliset osat, jotka koskettavat auton rakenteita, ovat peitelistojen alumiiniset popniitit. Yläreunan kiinnityslista on teipattu koriin ja alareuna on ruuvattu muoviankkurein. Rakenne on hyvin tiivis ja ehjän helman sisään moskaa ei juurikaan pääse. Alareunassa on vedenpoistoaukot.
Kaarien alle pääsee toki kosteus muhimaan, itse käytin kaarien "tiivistysliimana" avohammaspyörärasvaa.
Kun nuo on oikein asennettu, ainoat metalliset osat, jotka koskettavat auton rakenteita, ovat peitelistojen alumiiniset popniitit. Yläreunan kiinnityslista on teipattu koriin ja alareuna on ruuvattu muoviankkurein. Rakenne on hyvin tiivis ja ehjän helman sisään moskaa ei juurikaan pääse. Alareunassa on vedenpoistoaukot.
Kaarien alle pääsee toki kosteus muhimaan, itse käytin kaarien "tiivistysliimana" avohammaspyörärasvaa.
No tuo osa nro. 13 maksaa jotain 30€/kpl, joten ei nyt ihan vararikon partaalle joudu vaikka uudetkin ostaisi.
Tuo kuva kyllä tekee koko systeemistä paljon monimutkaisemman näköisen mitä se oikeasti on. Päätypalat irti ja se ainoa koko helman mittainen päällimmäinen peltitäytteinen lista lähtee ihan vetämällä irti ja menee painamalla takaisin. Se muovinen alaosa on 2-osainen ja on ruuveilla kiinni helman alareunan pokkauksessa.
Edellinen omistaja oli omasta potkinut sen päällimmäisen listan rikki ja peittänyt vaurion jollain ihme hiekkapaperiteipillä. Kynnyskotelo on siitä kohdin ruostunut puhki, helman etu- ja takapäät on niin ikään ihan haperot, ei siellä oikeastaan ole sellaista kohtaa mihin ne päätymuovit saisi oikeasti edes kiinnitettyä, eli ovat vaan ihan painamalla paikoillaan. Menee kaverin peltipajalle hetkeksi hoitoon kunhan saan kaikki auton käyttöön pakottavat työhommat ensin alta pois.
Helman takaosa.
Oviaukosta
Helman etuosaa
Kuntoonhan se pittää laittaa 8) Ja tuokin kaikki käsittääkseni vain siksi, että tuo helmamuovi on ollut rikki ja sinne on päässyt kaikenlaista moskaa muhimaan tien kuinka pitkään. Kun auto ei kuitenkaan mistään muualta mätäne :/ Tietysti tuo kasvimaana loistavasti toimiva sisälokasuojan tausta ei myöskään pahemmin auta asiaa.
Tuo kuva kyllä tekee koko systeemistä paljon monimutkaisemman näköisen mitä se oikeasti on. Päätypalat irti ja se ainoa koko helman mittainen päällimmäinen peltitäytteinen lista lähtee ihan vetämällä irti ja menee painamalla takaisin. Se muovinen alaosa on 2-osainen ja on ruuveilla kiinni helman alareunan pokkauksessa.
Edellinen omistaja oli omasta potkinut sen päällimmäisen listan rikki ja peittänyt vaurion jollain ihme hiekkapaperiteipillä. Kynnyskotelo on siitä kohdin ruostunut puhki, helman etu- ja takapäät on niin ikään ihan haperot, ei siellä oikeastaan ole sellaista kohtaa mihin ne päätymuovit saisi oikeasti edes kiinnitettyä, eli ovat vaan ihan painamalla paikoillaan. Menee kaverin peltipajalle hetkeksi hoitoon kunhan saan kaikki auton käyttöön pakottavat työhommat ensin alta pois.
Helman takaosa.
Oviaukosta
Helman etuosaa
Kuntoonhan se pittää laittaa 8) Ja tuokin kaikki käsittääkseni vain siksi, että tuo helmamuovi on ollut rikki ja sinne on päässyt kaikenlaista moskaa muhimaan tien kuinka pitkään. Kun auto ei kuitenkaan mistään muualta mätäne :/ Tietysti tuo kasvimaana loistavasti toimiva sisälokasuojan tausta ei myöskään pahemmin auta asiaa.
Aika haperoksi on päässyt, ilmeisesti on saanut muhia aika rauhassa. Peitelista ehjänä on itsessään aika tiivis, koska siinä on joustava tiiviste päällä, joka estää osin veden valumisen kotelon sisään.
Tuo sisälokarin paikka on aika pommi: jos tuohon asentaa muovihelman päätypalan ja vielä roiskeläpän päälle, on varmaa, että kukaan ei ikinä putsaa sinne lokarin välistä ajautuvaa moskaa pois -kunnekka moska on syönyt itsensä ulos. BTDT: typ44 Audissa on samanlainen paikka, joka onneksi on helppo puhdistaa oven saranapuolelta -jos muistaa.
Tuo sisälokarin paikka on aika pommi: jos tuohon asentaa muovihelman päätypalan ja vielä roiskeläpän päälle, on varmaa, että kukaan ei ikinä putsaa sinne lokarin välistä ajautuvaa moskaa pois -kunnekka moska on syönyt itsensä ulos. BTDT: typ44 Audissa on samanlainen paikka, joka onneksi on helppo puhdistaa oven saranapuolelta -jos muistaa.
taggis kirjoitti:Kun auto ei kuitenkaan mistään muualta mätäne :/
Juu eihän nämä kolmoskoriset ikinä... ;)
Yhden illan rapsuttelun tuloksia:
Klik
Klik
Apparin puolella sama homma, ehkä piirun verran parempi.
Ja pohjahan oli ihan ehjän näköinen.. :)
No, isompi ylläri olisi ollut jos paikattavaa ei olisi löytynyt. Vähän hiekkaa, peltiä ja hissiliimaa niin taas ollaan lähes uuden veroisia.
No onhan se hyvä jos keksii itselleen tekemistä.
Ei kyllä omakaan kantti anna periksi antaa tuollaisia pommeja eteenpäin... mielummin pistän kuntoon, ajelen sillä itse hetken ja myyn siedettävällä tappiolla seuraavalle. Ja ostan IV-Golfin tai -98 -> Passatin niin luulisi säästyvän noilta ruostemurheilta, tiedä sitten tekeekö nuo autuaaksi sen suhteen. Mutta itse kyllä olen sitä mieltä, että ruoste on paskamaisin vika mitä autoon voi tulla. Mielummin sitten vaikka vaihtelee niitä tukivarsia ja maffeja :D
Ei kyllä omakaan kantti anna periksi antaa tuollaisia pommeja eteenpäin... mielummin pistän kuntoon, ajelen sillä itse hetken ja myyn siedettävällä tappiolla seuraavalle. Ja ostan IV-Golfin tai -98 -> Passatin niin luulisi säästyvän noilta ruostemurheilta, tiedä sitten tekeekö nuo autuaaksi sen suhteen. Mutta itse kyllä olen sitä mieltä, että ruoste on paskamaisin vika mitä autoon voi tulla. Mielummin sitten vaikka vaihtelee niitä tukivarsia ja maffeja :D
Makunsa kullakin, kummallista vaan kun ei vag-insinöörit ole gt malliin muuta "vakiovarusteita" keksineet kun recaron penkit ja niistäkin puuttuu perslämittimet, olis nyt edes sähkölasit tai kattoluukun laittaneet joka kyllä löytyy sähköisenä muijan cl mallista.
Periaatteessa tuo gt malli eroaa ulkoisesti cl mallista vain noiden pyöränkaari ja helmamuovien ansiosta.
Periaatteessa tuo gt malli eroaa ulkoisesti cl mallista vain noiden pyöränkaari ja helmamuovien ansiosta.
No kyllä mun GT:ssä ainakin on ilmastointi, sähkölasit edessä ja takana, kattokaiteet, sävylasit, 8xkaiuttimet, 4x niskatuet, ABS, korinväriset puskurit ja peilit, lämmitetyt peilit ja pesurin suuttimet, ajonesto, hälytin, kaukosäätöinen keskuslukitus, 2x Airbag, lukuvalo edessä (en tiedä onko CL/GL:ssä?) ja etupuskurissa ei ole niitä pesutorneja ajovaloille... joten eroaa jo aika paljonkin tavallisesta CarvaLacista.
Joo näyttää riippuvan mitä roinaa on tehtaan hyllyyn jääny, omasta cl farkusta löytyy 8*kajarit,korinväriset puskurit,2*airbag,lukuvalo.
Hitsihommia tuli täälläkin, klopit on perkele rälläköineen takakaarista sen taittuvan liuskan pois että mahtuu kummit pyörimään, no nyt sitten se sisempi pelti ja ulompi reuna ovat irti toisistaan eli muovikaari pois ja hitsaamaan, täytyy töis pokata V -mallinen suikale jolla tuon saa korjattua. Ulomman sauman saa jemmattua muovikaaren alle. Pelkääjänpuolella hinkkaa renkaaseen mutta kuskinpuolella ei.
Helmasta revin irti sen päällimmäisen muovisoiron jonka metallinen sisäosa oli haihtunut pois.
Hitsihommia tuli täälläkin, klopit on perkele rälläköineen takakaarista sen taittuvan liuskan pois että mahtuu kummit pyörimään, no nyt sitten se sisempi pelti ja ulompi reuna ovat irti toisistaan eli muovikaari pois ja hitsaamaan, täytyy töis pokata V -mallinen suikale jolla tuon saa korjattua. Ulomman sauman saa jemmattua muovikaaren alle. Pelkääjänpuolella hinkkaa renkaaseen mutta kuskinpuolella ei.
Helmasta revin irti sen päällimmäisen muovisoiron jonka metallinen sisäosa oli haihtunut pois.
Eikös se lista ole profiloitua muovia, jonka sisällä on pelti vahvikkeena.
Kuvassa oleva lista on jo elämänsä ehtoopuolella, muovi kupruilee alla ruostuvan pellin takia. Tuolla lisää kuvia koko paketista.

Kuvassa oleva lista on jo elämänsä ehtoopuolella, muovi kupruilee alla ruostuvan pellin takia. Tuolla lisää kuvia koko paketista.
Ei hitto ollut liimamassa ottanut ollenkaan kiinni muoviin, liimana oli Sikaflex -11fc jonka pitäisi paketin mukaan kiinnittää myös PVC -muovia.
Eli mitä liimamassaa pitää olla jolla pysyy?
Edit: Wurtin liimamassaa haettiin ja näyttäs olevan sitä erää joka myös liimaa, kiinni ovat kaaret. Samalla tehtiin takavaimentajalle uudet kannattimet kun edellinen omistaja oli pultannut suoraan lattiaan.
Eli mitä liimamassaa pitää olla jolla pysyy?
Edit: Wurtin liimamassaa haettiin ja näyttäs olevan sitä erää joka myös liimaa, kiinni ovat kaaret. Samalla tehtiin takavaimentajalle uudet kannattimet kun edellinen omistaja oli pultannut suoraan lattiaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 26 vierailijaa