GT/GTI helmamuovit,mistä uusia?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

GT/GTI helmamuovit,mistä uusia?

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.7.2008 9:59

Saako noita helmamuoveja uusia jostakin muualta kun marmoritiskiltä? Tai sopiiko tavallisen cl -mallin helmamuovit gt -malliin? Auto -93 vento gt.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.7.2008 11:45

Mitä osia siitä helmamuovista tarvitset ? Onko cl -mallissa muka vakiona helmoissa muovit ? Se ohut päällimäinen lista on Käyttöautolla joku 35€

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.7.2008 14:01

En ole ehtinyt koreja vertailemaan mutta tuossa gt mallissa on jokin muovinen lerpake kynnyksessä koko pituudelta ja ne pitäis uusia tai poistaa kokonaan.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.7.2008 14:15

Tuossa kuva mitä osia siihen helmaan kuuluu :
http://mikhauta.pp.fi/muut/golffihelma.jpg
Noi isot osat on numerot 10 -14 plus ruuvit ja pop-niitit.

Kuva on tosin Golffista, mutta samat osat siinä Ventossa on.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.7.2008 20:22

Joo ei näytä muijan -96 ventossa olevan mitään listoja helmoissa,mistähän muistan että olis ollu....
Melkoinen paskankeräyshässäkkä nuo muovit, parempi repiä nykyisetkin pois.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.7.2008 20:35

Ei ne itse asiassa kerää moskaa allensa / sisällensä.
Ex-Golf Gt:stä kun ne irroitin tarkistusta varten, en löytänyt yhtäkään ruostekuprua yms sieltä listojen alta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.7.2008 20:36

Sama mun korissa. Suojaa kiviltä hyvin kun ne reunat menee alle aika pitkälle. Ilmavasti kumminkin ovat ettei se haudokaan mitään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.7.2008 21:53

No otetaan auki kun ehditään,nykyiset on korjattu liimamassalla ja ruuveilla joten ylläreitä voi tulla.
Takaa on pyöränkaaria moukaroitu vanteiden takia (miksi ei voi ostaa sopivia vanteita) joten takakaarien peitepalatkin pitäis irrotella ja tarkistaa tilanne.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.7.2008 8:00

Kun joskus jotain pikkuosaa tiskiltä hain tuollaisiin helmoihin, laskin, mitä tuollaiset kuvan mukaiset helmat maksavat irto-osina ja taisi mennä pitkälti yli kolmen sadan. Pitkän peitelistan päätykappale 7€ jne, erityisen hintava on tuo peitelista.
Kun nuo on oikein asennettu, ainoat metalliset osat, jotka koskettavat auton rakenteita, ovat peitelistojen alumiiniset popniitit. Yläreunan kiinnityslista on teipattu koriin ja alareuna on ruuvattu muoviankkurein. Rakenne on hyvin tiivis ja ehjän helman sisään moskaa ei juurikaan pääse. Alareunassa on vedenpoistoaukot.
Kaarien alle pääsee toki kosteus muhimaan, itse käytin kaarien "tiivistysliimana" avohammaspyörärasvaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 9.7.2008 10:38

Joo venton edellisen omistajan mukaan noi uusittavat muovipalat maksais noin 90e/kpl.
Numero 13 eli tuo pitkä peitelista pitäis uusia, mitä jos sen tekis muovipinnatusta ohuesta pellistä?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 10.7.2008 0:33

No tuo osa nro. 13 maksaa jotain 30€/kpl, joten ei nyt ihan vararikon partaalle joudu vaikka uudetkin ostaisi.

Tuo kuva kyllä tekee koko systeemistä paljon monimutkaisemman näköisen mitä se oikeasti on. Päätypalat irti ja se ainoa koko helman mittainen päällimmäinen peltitäytteinen lista lähtee ihan vetämällä irti ja menee painamalla takaisin. Se muovinen alaosa on 2-osainen ja on ruuveilla kiinni helman alareunan pokkauksessa.

Edellinen omistaja oli omasta potkinut sen päällimmäisen listan rikki ja peittänyt vaurion jollain ihme hiekkapaperiteipillä. Kynnyskotelo on siitä kohdin ruostunut puhki, helman etu- ja takapäät on niin ikään ihan haperot, ei siellä oikeastaan ole sellaista kohtaa mihin ne päätymuovit saisi oikeasti edes kiinnitettyä, eli ovat vaan ihan painamalla paikoillaan. Menee kaverin peltipajalle hetkeksi hoitoon kunhan saan kaikki auton käyttöön pakottavat työhommat ensin alta pois.

Helman takaosa.

Oviaukosta

Helman etuosaa

Kuntoonhan se pittää laittaa 8) Ja tuokin kaikki käsittääkseni vain siksi, että tuo helmamuovi on ollut rikki ja sinne on päässyt kaikenlaista moskaa muhimaan tien kuinka pitkään. Kun auto ei kuitenkaan mistään muualta mätäne :/ Tietysti tuo kasvimaana loistavasti toimiva sisälokasuojan tausta ei myöskään pahemmin auta asiaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.7.2008 7:58

Aika haperoksi on päässyt, ilmeisesti on saanut muhia aika rauhassa. Peitelista ehjänä on itsessään aika tiivis, koska siinä on joustava tiiviste päällä, joka estää osin veden valumisen kotelon sisään.
Tuo sisälokarin paikka on aika pommi: jos tuohon asentaa muovihelman päätypalan ja vielä roiskeläpän päälle, on varmaa, että kukaan ei ikinä putsaa sinne lokarin välistä ajautuvaa moskaa pois -kunnekka moska on syönyt itsensä ulos. BTDT: typ44 Audissa on samanlainen paikka, joka onneksi on helppo puhdistaa oven saranapuolelta -jos muistaa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.7.2008 0:07

taggis kirjoitti:Kun auto ei kuitenkaan mistään muualta mätäne :/

Juu eihän nämä kolmoskoriset ikinä... ;)
Yhden illan rapsuttelun tuloksia:
Klik
Klik
Apparin puolella sama homma, ehkä piirun verran parempi.
Ja pohjahan oli ihan ehjän näköinen.. :)

No, isompi ylläri olisi ollut jos paikattavaa ei olisi löytynyt. Vähän hiekkaa, peltiä ja hissiliimaa niin taas ollaan lähes uuden veroisia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.7.2008 11:53

Eikö se riitä että vesi pysyy korin ulkopuolella? Yhden harrasteauton olen alusta asti hitsannut kasaan ja toista ei tule eli kun vettä pukkaa konttoriin niin volsu löytyy vaihtoautorivistä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 11.7.2008 19:39

No onhan se hyvä jos keksii itselleen tekemistä.

Ei kyllä omakaan kantti anna periksi antaa tuollaisia pommeja eteenpäin... mielummin pistän kuntoon, ajelen sillä itse hetken ja myyn siedettävällä tappiolla seuraavalle. Ja ostan IV-Golfin tai -98 -> Passatin niin luulisi säästyvän noilta ruostemurheilta, tiedä sitten tekeekö nuo autuaaksi sen suhteen. Mutta itse kyllä olen sitä mieltä, että ruoste on paskamaisin vika mitä autoon voi tulla. Mielummin sitten vaikka vaihtelee niitä tukivarsia ja maffeja :D

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 11.7.2008 21:10

otin just gti golffista G 60 kaaret ja helmat irti...ei hyvää päivää mitä löytyi alta!!!
2-3 cm sikakittiä peittämässä ruostuneita lokarin kaaria.....
jos osais laittaa tänne kuvan esille, sais muutama harrastaja makeet naurut!!!!!

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 11.7.2008 23:18

No joku on pistänyt "tiivisteeksi" ettei vesi mene sinne alle nakertamaan peltiä :D

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 12.7.2008 0:47

voi olla juu, mutta lopputulos oli aivan jotakin muuta->kaaret vaihtokunnossa!!!

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.7.2008 10:26

Ääähh pistä muovit takas ja kovaa ajoa. Ite en kyllä tuollaisia muovilärpäkkeitä laittais, on ne niin rumat. Työkaveri osti alkuperäisen gti kakkakopan elinsiirtoon gt koppaan ja arvaahan sen mitä gti:n muovien alta paljastui.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 12.7.2008 11:22

Kyllä mä laiitaisin ne muovit... mahdollisesta ruosteesta huolimatta, kyllä ne karvalakit on niin tautisen rumia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.7.2008 12:33

Makunsa kullakin, kummallista vaan kun ei vag-insinöörit ole gt malliin muuta "vakiovarusteita" keksineet kun recaron penkit ja niistäkin puuttuu perslämittimet, olis nyt edes sähkölasit tai kattoluukun laittaneet joka kyllä löytyy sähköisenä muijan cl mallista.
Periaatteessa tuo gt malli eroaa ulkoisesti cl mallista vain noiden pyöränkaari ja helmamuovien ansiosta.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 12.7.2008 19:02

No kyllä mun GT:ssä ainakin on ilmastointi, sähkölasit edessä ja takana, kattokaiteet, sävylasit, 8xkaiuttimet, 4x niskatuet, ABS, korinväriset puskurit ja peilit, lämmitetyt peilit ja pesurin suuttimet, ajonesto, hälytin, kaukosäätöinen keskuslukitus, 2x Airbag, lukuvalo edessä (en tiedä onko CL/GL:ssä?) ja etupuskurissa ei ole niitä pesutorneja ajovaloille... joten eroaa jo aika paljonkin tavallisesta CarvaLacista.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.7.2008 19:38

Joo näyttää riippuvan mitä roinaa on tehtaan hyllyyn jääny, omasta cl farkusta löytyy 8*kajarit,korinväriset puskurit,2*airbag,lukuvalo.
Hitsihommia tuli täälläkin, klopit on perkele rälläköineen takakaarista sen taittuvan liuskan pois että mahtuu kummit pyörimään, no nyt sitten se sisempi pelti ja ulompi reuna ovat irti toisistaan eli muovikaari pois ja hitsaamaan, täytyy töis pokata V -mallinen suikale jolla tuon saa korjattua. Ulomman sauman saa jemmattua muovikaaren alle. Pelkääjänpuolella hinkkaa renkaaseen mutta kuskinpuolella ei.
Helmasta revin irti sen päällimmäisen muovisoiron jonka metallinen sisäosa oli haihtunut pois.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.7.2008 21:39

Kaikki GT -malliset kolmasgolffit ja ventot ovat saksantuonteja, joten niiden vakiovarusteet poikkeavat aika paljon ns. suomi-autoista.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.7.2008 8:43

Tuli tuo helmalista haettua ja 40e kustansi Vaasan Käyttöautossa, olis tuohon henkilökunnan alennuksen saanu mutta en jaksanut lomalaista häiritä.
Mitäs teippiä tuohon yläreunaan pitäis laittaa joka pysyis? Liimamassalla näyttää ennemmin olleen kiinni.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.7.2008 9:31

3M harmaalla koriteipillä olen itse kiinnittänyt. Vastaavalla systeemillä ne on tehtaallakin liimattu.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 9.8.2008 22:07

Tuli revittyä takamuovikaaret pois ja uusiksi nekin meni kun oli sikamassalla kiinnitetty.
Alta löytyi muutama kukka mutta ei mitään vakavaa, reunat ehjät että korjauspalat saan hepattua.

Mitähän noi muovikaaret kustantaa ja onko sama golf/vento?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.8.2008 14:09

-jarkko- kirjoitti:Mitähän noi muovikaaret kustantaa ja onko sama golf/vento?


Ilmeisesti samat ja olisiko joku 50-60€ per nurkka ?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.8.2008 18:51

Mitä vit....a? Hemmetin muovilärpäkkeet, no täytyy käydä kysymässä hinnat ja alkaa liimailemaan kasaan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.8.2008 19:41

Mutta niinhän se on että köyhällä ei oo varaa ajaa Volkkarilla. =)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.8.2008 20:04

Joo tämä on huomattu 2 vuoden aikana mitä nuo on talossa ollut. =)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.8.2008 19:10

Lirpuke kustantaa 62e/kpl ja velipoika rahamiehenä osti kummatkin kaaret.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 4.9.2008 18:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

WinX
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 14.8.2008 10:33

ViestiKirjoittaja WinX » 14.8.2008 10:36

Olisiko kellään tietoa mistä saisi kolmos koppasen golf GTi helma listoja, kun niitä ei enää myydä tai olisiko jollain myydä?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.8.2008 11:00

Eikö muka marmoritiskiltä saa?

WinX
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 14.8.2008 10:33

ViestiKirjoittaja WinX » 14.8.2008 12:35

Ei niitä saa valmistus on lopetettu, sanottiin ku soitin paikalliseen volkkari liikkeeseen. :(

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.8.2008 20:11

Siis mikä levikkeen osa? Jos se päällimmäinen L -mallinen pitkä lista niin ainakin Vaasan Käyttöautosta löytyi hyllystä.

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 14.8.2008 21:14

Samoin Kokkolassa. Tänään tuli itse asiassa ostettua sellainen.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.8.2008 7:27

Sanoisin, että aika liemessä ovat levikkeiden omistajat, jos sitä ainoaa "kuluvaa" (=ruostuva) osaa ei enää saisikaan mistään, kun sitä ei juuri voi korjatakaan eikä korvata toisella.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.8.2008 9:35

Älkää prkle pelotelko ettei niitä saa....
Just revin ne irti omasta, kun ovat repsahtaneet ja ruostuneet sisältä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.8.2008 18:05

Paskat, samaa peltiä se on kun mitä taloissa ikkunanalus ja kattopellit on eli muovipinnattua sellaista jota saa eri väreissä esim musta, valkoinen, punainen, ruskea.
Toinen keino on teettää vastaava ja polttomaalauttaa se mustaksi, se on ikuinen.

Pitäiskö alkaa firaabelina noita tekemään urakalla?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.8.2008 20:32

Siis mikä on samaa peltiä ?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.8.2008 20:37

Se pitkä päällimmäinen L-mallinen peitelista jos se kerran se ainoa ruostuva osa on tuossa "levike" hässäkässä.
Mun mielestä tuollaiset helv..... lirputtimet sais repiä pois ja heittää mäkeen.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.8.2008 20:38

Niin, se. Sinnehän pääsee kosteutta muovilistan ja pellin väliin, siksi se ruostuu. Pelkkä muovilista ei olisi niin tukeva, kai ?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.8.2008 20:43

No peitelistahan se tavallaan vaan on, mutta saako tuollaista mustana? Polttomaalattuna peltinenkin olis kestävä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.8.2008 8:51

Eikös se lista ole profiloitua muovia, jonka sisällä on pelti vahvikkeena.

Kuva

Kuvassa oleva lista on jo elämänsä ehtoopuolella, muovi kupruilee alla ruostuvan pellin takia. Tuolla lisää kuvia koko paketista.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.8.2008 10:03

Tuohan se on ja ei yli 10 vuotta peltialalla olevan mielestä mahdotonta pokata pellistä vastaava.

Tosin itse kyllä repisin pois jos omas tuollaiset viritykset olis.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.8.2008 10:54

Kyllähän tuon pellistäkin vääntää. Tuon profiilin tarkoitus on se, että se napsautetaan kiinni tuohon helmapalaan. Lisäksi listan päällä on joustava kumi, jonka tarkoituksen on lian ym. pääsy listan sisään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.9.2008 21:30

Nyt olis entisen omistajan viritykset korjattu ja takakaaret kunnossa. Molemmat muovikaaret uusittiin koska aiemmat oli liimattu koriin koska kantit joihin ne kiinnitetään oli poistettu.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.9.2008 0:54

Ite tilasin "helmamuovit" Treen Laakkoselta 36e kpl.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.9.2008 16:56

Ei hitto ollut liimamassa ottanut ollenkaan kiinni muoviin, liimana oli Sikaflex -11fc jonka pitäisi paketin mukaan kiinnittää myös PVC -muovia.
Eli mitä liimamassaa pitää olla jolla pysyy?

Edit: Wurtin liimamassaa haettiin ja näyttäs olevan sitä erää joka myös liimaa, kiinni ovat kaaret. Samalla tehtiin takavaimentajalle uudet kannattimet kun edellinen omistaja oli pultannut suoraan lattiaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 26 vierailijaa