Jetta kävi kolmella kylmänä ja savutti. Kansi oli halki.
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta kävi kolmella kylmänä ja savutti. Kansi oli halki.
Eli kärjellisellä versiolla varustettu Jetta käy kolmella tärinästä päätellen, aina kylmällä koneella. ~15s tätä vaivaa riittää ja sitten käy tasaisemmin.
Tulpat eivät olleet pahan näköiset ja niillä ajettu 8000km (Beru Ultra-X)
Jakajan ja kansi ovat kohtalaisessa kunnossa. Lisäksi hioin niitä puhtaammaksi, mutta tuntui, ettei vaikutusta.
Sytytysjohdoissa ei näkynyt ulkopuolista vikaa, mutta voisivatko ne olla syypäitä?
Tulppia tarkistaessani huomasin, että 1 tulppa oli silminnähtävästi (melko selvästi) ruskehtavampi, kuin 2 ja 3 (lähes vaalkoiset). Kiireen vuoksi jäi 4 tulppa tarkistamatta. Samalla vaihdoin ekan tulpan paikkaa ja pyörittelin johtoja uusiin asentoihin, mutta käy kylmänä huonosti edelleen.
Lämpöisellä koneella totesin, että kone ei käy parhaiten 1200rpm pienemmillä kierroksilla. korkeammilla kierroksilla ei ainakaan kuule ontumista/tärintää.
Joten varmuutta haen, että kyseessä olisi tulpan johdot vai jokin muu? Johtojen ikää en tiedä...
Ja jos uudet johdot ostan, niin miksi kannattaa ostaa lämpösuojahatuilla varustetut?
Tulpat eivät olleet pahan näköiset ja niillä ajettu 8000km (Beru Ultra-X)
Jakajan ja kansi ovat kohtalaisessa kunnossa. Lisäksi hioin niitä puhtaammaksi, mutta tuntui, ettei vaikutusta.
Sytytysjohdoissa ei näkynyt ulkopuolista vikaa, mutta voisivatko ne olla syypäitä?
Tulppia tarkistaessani huomasin, että 1 tulppa oli silminnähtävästi (melko selvästi) ruskehtavampi, kuin 2 ja 3 (lähes vaalkoiset). Kiireen vuoksi jäi 4 tulppa tarkistamatta. Samalla vaihdoin ekan tulpan paikkaa ja pyörittelin johtoja uusiin asentoihin, mutta käy kylmänä huonosti edelleen.
Lämpöisellä koneella totesin, että kone ei käy parhaiten 1200rpm pienemmillä kierroksilla. korkeammilla kierroksilla ei ainakaan kuule ontumista/tärintää.
Joten varmuutta haen, että kyseessä olisi tulpan johdot vai jokin muu? Johtojen ikää en tiedä...
Ja jos uudet johdot ostan, niin miksi kannattaa ostaa lämpösuojahatuilla varustetut?
Viimeksi muokannut kupukka, 13.7.2008 20:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pitää tänään käydä mittailemassa. Onko tietoa minkä merkkiset motonetin omat lämpösuojalliset (ruuviliittimet) ovat?
Kävin eilen Boschin myyntipaikassa ja siellä väitti myyjä, ettei ole tulpanjohtoja heillä... Kaiken lisäksi ruuvimallista virranjakajaa ei meinannut löytyä listasta ja kun se löytyi, niin hintaa oli 20e :D, joten naurahdin ja lähdin helvettiin. Kyllä vaikka kuinka olisi Bosilainen, niin en alkaa jakajasta maksamaan yli 3x hintaa :D. (Oli kyllä ihmeellisen näköinen se 20e jakaja. Joku musta muovi kiinteästi siinä jakajan ympärillä :0)
Onko alkuperäiset johdot muuten Boschilaiset? Mä olen ollut siinä luulossa, että Berun johdot on orkkiksissa (ainakin kovasti VW/AUDI merkkejä lämpösuojissa)
Kävin eilen Boschin myyntipaikassa ja siellä väitti myyjä, ettei ole tulpanjohtoja heillä... Kaiken lisäksi ruuvimallista virranjakajaa ei meinannut löytyä listasta ja kun se löytyi, niin hintaa oli 20e :D, joten naurahdin ja lähdin helvettiin. Kyllä vaikka kuinka olisi Bosilainen, niin en alkaa jakajasta maksamaan yli 3x hintaa :D. (Oli kyllä ihmeellisen näköinen se 20e jakaja. Joku musta muovi kiinteästi siinä jakajan ympärillä :0)
Onko alkuperäiset johdot muuten Boschilaiset? Mä olen ollut siinä luulossa, että Berun johdot on orkkiksissa (ainakin kovasti VW/AUDI merkkejä lämpösuojissa)
Itse laitoin Corradoon Berun johdot ja toimi ihan niinkuin pitääkin. Bosch ja Beru nuo orkkisjohdot ovat tuon ikäkauden laitteisiin toimittaneet, molemmat ainakin omien kokemusten perusteella yhtä hyvin toimivia.
Omasta mielestäni tuo 20e jakajan kannesta ei kyllä mikään ylitsepääsemätön hinta ole. Mutta toki se kolmasosan maksava tarvikekansikin kyllä toimii varmasti ihan yhtälailla...
Kannattaa samalla tarkastaa katkojan kärkien kunto, kondensaattori, kärkiväli ja kosketuskulma + tietty sytytysennakko. Jos nämä lääkkeetkään eivät auta, niin sytytyspuola ja sen mahdollinen esivastus.
Omasta mielestäni tuo 20e jakajan kannesta ei kyllä mikään ylitsepääsemätön hinta ole. Mutta toki se kolmasosan maksava tarvikekansikin kyllä toimii varmasti ihan yhtälailla...
Kannattaa samalla tarkastaa katkojan kärkien kunto, kondensaattori, kärkiväli ja kosketuskulma + tietty sytytysennakko. Jos nämä lääkkeetkään eivät auta, niin sytytyspuola ja sen mahdollinen esivastus.
Ja Bremi!Bosch ja Beru nuo orkkisjohdot ovat tuon ikäkauden laitteisiin toimittaneet, molemmat ainakin omien kokemusten perusteella yhtä hyvin toimivia.
Boschilaisessa tosiaan on musta suojamuovi ympärillä, toki sen vuovin voi siirtää vanhasta. Ainakin siis 1,6-litraisen jakajassa.Kyllä vaikka kuinka olisi Bosilainen, niin en alkaa jakajasta maksamaan yli 3x hintaa :D. (Oli kyllä ihmeellisen näköinen se 20e jakaja. Joku musta muovi kiinteästi siinä jakajan ympärillä :0)
Italiaanokansi maksaa jonkun 6e, joten kyllä se 20e kannattaa toimivasta maksaa. Noilla halpiksilla ei tee mitään. Kannattanee hakea VW:n varaosatiskiltä tuo.
Tuolla 3x hinnalla meinaan, että esim. Motonetis Boschin virranjakajan kansi maksaa 6e. Paikallisessa pyysi sitä 20e.
Tilasin Motonetistä nyt tavaraa. Johdot (toivottavasti Beru:n tai Boschin, muuten palautan), kansi, pyörijä ja katkojan kärjet.
Kondensaattori, tulpat ja puola-jakajan kannen välinen johto ovat melko uusia.
Sytytyspuola taas on ikäinen, mutta vika ei johtune siitä. Esim. tulppien värit kertoivat, että 1/4 sytytyksessä jotain häikkää...
Tilasin Motonetistä nyt tavaraa. Johdot (toivottavasti Beru:n tai Boschin, muuten palautan), kansi, pyörijä ja katkojan kärjet.
Kondensaattori, tulpat ja puola-jakajan kannen välinen johto ovat melko uusia.
Sytytyspuola taas on ikäinen, mutta vika ei johtune siitä. Esim. tulppien värit kertoivat, että 1/4 sytytyksessä jotain häikkää...
Pisin johto: 5,51kΩ
Toiseksi pisin johto: 6,31kΩ
Toiseksi lyhin johto: 6,29kΩ
Lyhin johto: 5,90kΩ
Puola-virranjakaja johto: 2,00kΩ
Tuollaisia antoi arvoiksi... Eli arvojen perusteella kunnossa...? mutta läpilyönnistähän nuo ei kerro mitään. Ja kun yksi päivä otin pisimmän johdon irti, kun auto kävi kolmella, niin kuullosti kun olisi alkanut käymään tasaisemmin.
Toiseksi pisin johto: 6,31kΩ
Toiseksi lyhin johto: 6,29kΩ
Lyhin johto: 5,90kΩ
Puola-virranjakaja johto: 2,00kΩ
Tuollaisia antoi arvoiksi... Eli arvojen perusteella kunnossa...? mutta läpilyönnistähän nuo ei kerro mitään. Ja kun yksi päivä otin pisimmän johdon irti, kun auto kävi kolmella, niin kuullosti kun olisi alkanut käymään tasaisemmin.
Varmistitko, että on varmasti Bosch? Nimittäin Boschin kansia sieltä ei ole saanut ainakaan noihin "isolohkoihin". Ovat vaan Bosch-yhteensopivia italiaanoja :(Tuolla 3x hinnalla meinaan, että esim. Motonetis Boschin virranjakajan kansi maksaa 6e. Paikallisessa pyysi sitä 20e.
E: Luettelon Bosch ei siis tarkoita, että kannen merkki on Bosch. Toki se italiaanokin vähän aikaa toimii, mutta pidemmän päälle kestoikä on sen kolmasosan aidosta Boschista :)
Viimeksi muokannut SS, 6.7.2008 9:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ongelma on alkanut olemaan nyt vittumainen.
Vettä on hävinnyt, (alle minimin) mutta toisaalta syyläri vuotaa (tällä hetkellä aivan höyryää päältä päin) ja uusi tulossa.
Vaihdoin johdot, pyörijän ja virranjakajan kannen. Nyt ei käy kylmällä kolmella (1-johto oli paska), mutta lämpöisenä koko auto hytisee sekä tupruttaa valkoista savua pakoputkesta.
Lisähuomiona, että pakoputken päästä kuunneltaessa kuullostaa aivan kuin kk:lla ammuttaisiin. Tasaista nypyyttämistä. Mikä tuossa voi olla?
Kannentiiviste vaihdettu tosiaan ~10tkm sitten ja vedet ei ole tulleet paisarista pihalle, eikä lämmöt nousseet. Ja lisähuomiona, että lähtee hyvin käyntiin.
Olisiko jotain voinut mennä hajalle, kun multa meni kaasun palautusjousi poikki niin kierrokset oli tapis muutaman hetken ja vaihde vapaalla...?
Lisäksi kävin mittaamassa pari viikkoa sitten pakokaasut huoltoasemalla ja en sitten hoksannut, että muuttiiko seosta vai tyhjäkäyntiä... Tämä savutus vika tosin olen huomannut tässä viikon sisällä.
Eli valkoinen savu, tärinä ja selvä nypyyttämisääni vikaseloste.
EDIT: Eli kylmänä käy tasaisesti ja hyvin. Lämpöisenä savuttaa valkoista savua ja täristää tyhjäkäynnillä. Ajaessa suht. normaali, paitsi savu näkyy takapeilistä. Vettä oli eilen 6km matkalla mennyt 0.5l, joten kannentiiviste tulee vain omaan mieleen, mutta voiko kansi pitää kylmänä ja lämpöisenä vuotaa niin päin, että vesi tulee palotilaan...?
Vettä on hävinnyt, (alle minimin) mutta toisaalta syyläri vuotaa (tällä hetkellä aivan höyryää päältä päin) ja uusi tulossa.
Vaihdoin johdot, pyörijän ja virranjakajan kannen. Nyt ei käy kylmällä kolmella (1-johto oli paska), mutta lämpöisenä koko auto hytisee sekä tupruttaa valkoista savua pakoputkesta.
Lisähuomiona, että pakoputken päästä kuunneltaessa kuullostaa aivan kuin kk:lla ammuttaisiin. Tasaista nypyyttämistä. Mikä tuossa voi olla?
Kannentiiviste vaihdettu tosiaan ~10tkm sitten ja vedet ei ole tulleet paisarista pihalle, eikä lämmöt nousseet. Ja lisähuomiona, että lähtee hyvin käyntiin.
Olisiko jotain voinut mennä hajalle, kun multa meni kaasun palautusjousi poikki niin kierrokset oli tapis muutaman hetken ja vaihde vapaalla...?
Lisäksi kävin mittaamassa pari viikkoa sitten pakokaasut huoltoasemalla ja en sitten hoksannut, että muuttiiko seosta vai tyhjäkäyntiä... Tämä savutus vika tosin olen huomannut tässä viikon sisällä.
Eli valkoinen savu, tärinä ja selvä nypyyttämisääni vikaseloste.
EDIT: Eli kylmänä käy tasaisesti ja hyvin. Lämpöisenä savuttaa valkoista savua ja täristää tyhjäkäynnillä. Ajaessa suht. normaali, paitsi savu näkyy takapeilistä. Vettä oli eilen 6km matkalla mennyt 0.5l, joten kannentiiviste tulee vain omaan mieleen, mutta voiko kansi pitää kylmänä ja lämpöisenä vuotaa niin päin, että vesi tulee palotilaan...?
Prikuulleen samat oireet, kuin omassani oli muutama viikko takaperin. Omani mottikaan ei ole kuin 60tkm ajettu ja kannentiivisteessä julmettu ura, josta vedet ykössylinteriin. Usein juuri käynnistyksen jälkeen hyrskytteli kolmella ja vasta lämpimänä pöläytteli valkoista savua. Öljytikussa tai paisarissa ei näkynyt töhnää, mutta vedet hävisivät ja "öljyn" määrä kasvoi. Pienen pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että ei se Volkkarin kone voi öljylähteeksiikään muuttua joten motti auki. Suosittelen samaa ja hyvissä ajoin ennen, kuin kone on entinen.
Kansi voi kyllä olla kiero, koska viimeksi sitä ei käytetty hiomolla. Tuolloin itse todettiin, että suora on, mutta ilmeisesti olimme väärässä.
Mikä on muuten yleensä ollut kilometrimäärä noilla kannentiivisteillä?
Voivatko väärät tulpat pilata kannentiivisteen? Berun Ultra-X:t ollut käytössä. Monikärkiset. Hyvin ovat muuten toimineet ja lähtenyt känyntiinkin kuin unelma. Kannattaako laittaa jotkut perus NGK BR6ES, Beruilla edellee vai jotkin muut? Vai onko tulpilla osuutta tähän?
Ja varmistukseksi, eikös nämä Jetan ja Golfin kannenpulteille riitä, että ne kerran kiristää momenttiin? Olen ymmärtänyt, että ovat venyvää mallia. Eli kiristetään kerran oikeaan momenttii (joka on periaatteessa ylikireä) ja pultit venyvät siihen omaan paikkaansa ja kansi on oikeassa momentissa täten. Vai onko toisin?
Mikä on muuten yleensä ollut kilometrimäärä noilla kannentiivisteillä?
Voivatko väärät tulpat pilata kannentiivisteen? Berun Ultra-X:t ollut käytössä. Monikärkiset. Hyvin ovat muuten toimineet ja lähtenyt känyntiinkin kuin unelma. Kannattaako laittaa jotkut perus NGK BR6ES, Beruilla edellee vai jotkin muut? Vai onko tulpilla osuutta tähän?
Ja varmistukseksi, eikös nämä Jetan ja Golfin kannenpulteille riitä, että ne kerran kiristää momenttiin? Olen ymmärtänyt, että ovat venyvää mallia. Eli kiristetään kerran oikeaan momenttii (joka on periaatteessa ylikireä) ja pultit venyvät siihen omaan paikkaansa ja kansi on oikeassa momentissa täten. Vai onko toisin?
Orkkis tulpanjohdoista ei ole tietoa. Tarvike oli 40e.
Käytetystä kannesta ei sitten tiedä yleiskuntoa, joten koeponnistaa se pitäisi kuitenkin. Joten hintaa tulee mukavasti lisää. :) Ja arpoa ja kokeilla ei oikein kiinnosta :)
EDIT: ei ollut kansi halki loppujen lopuksi vaan naarmu sopivassa kohtaa... Se oli sitten syöpynyt tarpeeksi syväksi uraksi. Pientä kuperuutta lisäksi ollut.
Käytetystä kannesta ei sitten tiedä yleiskuntoa, joten koeponnistaa se pitäisi kuitenkin. Joten hintaa tulee mukavasti lisää. :) Ja arpoa ja kokeilla ei oikein kiinnosta :)
EDIT: ei ollut kansi halki loppujen lopuksi vaan naarmu sopivassa kohtaa... Se oli sitten syöpynyt tarpeeksi syväksi uraksi. Pientä kuperuutta lisäksi ollut.
No niin kone kasassa. Toimii ja kukkuu :)
Ebaystä ostin uuden syylärin. Made in China mallisen, hintaa oli vain 26e+postit (22e). Melko laadukkaalta tuntui. Oltiin jopa viimeistelty. :)
Hauskinta oli se, että siitä ilmausletkusta ei orkkissyylärillä ole minun aikana vesi lentänyt, kun kone on ollut käynnissä. (koko syyläri ilmeisesti niin laho sisältä) Tässä uudessa kun kaateli pelkkiä vesi, niin jumalaton kusikaari lenteli ilmausletkusta :D ja mikä tärkeintä niin lämmöt hienosti kohdallaa. (vähän alle, kun 87'C termari kiinni)
Vähäsen piti soveltaa kuskin puolen yläkiinnikkeen kanssa. Vanha syyläri oli 500mm ja tämä uusi 495mm. Alhaalla oli 495mm ja 500mm omat reijjät kuten myös apukuskin puolella ylhäällä. Kuskin puolelle ylös piti tehdä siis vähän uutta rautaa.
Jos halpaa syyläreitä etsitte, niin itse ainakin suosittelen tätä myyjää: http://myworld.ebay.com/kfzteileexpress/
Syyläri tuli kuudessa päivässä perille hyvin pakattuna.
uusi on kuitenkin uusi
Ebaystä ostin uuden syylärin. Made in China mallisen, hintaa oli vain 26e+postit (22e). Melko laadukkaalta tuntui. Oltiin jopa viimeistelty. :)
Hauskinta oli se, että siitä ilmausletkusta ei orkkissyylärillä ole minun aikana vesi lentänyt, kun kone on ollut käynnissä. (koko syyläri ilmeisesti niin laho sisältä) Tässä uudessa kun kaateli pelkkiä vesi, niin jumalaton kusikaari lenteli ilmausletkusta :D ja mikä tärkeintä niin lämmöt hienosti kohdallaa. (vähän alle, kun 87'C termari kiinni)
Vähäsen piti soveltaa kuskin puolen yläkiinnikkeen kanssa. Vanha syyläri oli 500mm ja tämä uusi 495mm. Alhaalla oli 495mm ja 500mm omat reijjät kuten myös apukuskin puolella ylhäällä. Kuskin puolelle ylös piti tehdä siis vähän uutta rautaa.
Jos halpaa syyläreitä etsitte, niin itse ainakin suosittelen tätä myyjää: http://myworld.ebay.com/kfzteileexpress/
Syyläri tuli kuudessa päivässä perille hyvin pakattuna.
uusi on kuitenkin uusi
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa