A4 (B5) takajarrulevyjen vaihto, ABS-roottorin siirto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

A4 (B5) takajarrulevyjen vaihto, ABS-roottorin siirto

ViestiKirjoittaja kevinc » 27.6.2008 16:47

Auto: Audi A4 (B5) Avant -97 TDI (81kW)

Pitäisi vaihtaa takajarrulevyt ja samalla laakeritkin, kun jarrulevyhän toimii samalla pyörännapana. Tuskinpa niitä vanhoja kartiolaakereiden ulkokehiä sieltä vanhasta levystä ehjänä irti saa prässilläkään.

Alkoi huolettamaan, kun noissa uusissa jarrulevyissä ei ole ollenkaan noita räjäytyskuvissa näkyvää ABS:n nopeusanturin roottoria.

Saako tuon roottorin vanhoista levyistä ehjänä irti ja jollain vielä takaisin uusiin levyihin. Kaasupillit on käytössä, jos vaikka olisi hyötyä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2008 17:03

Tuskinpa niitä vanhoja kartiolaakereiden ulkokehiä sieltä vanhasta levystä ehjänä irti saa prässilläkään.
Siellä saattaa olla kolot josta saa tuurnalla naputeltua laakerikehän irti. Viisaammat varmistakoon...

Ne roottorit mitkä olen muissa malleissa nähnyt on kiinni ihan vaan kevyesti. Siinä on ikäänkuin sellainen sankajousi joka pitää niitä paikallaan.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 28.6.2008 11:14

B5:n anturikehät lähtee vanhoista levyistä irti helposti. Vähän CRC:tä, tms. väliin ja kevyesti naputtelee pyörän pulttien rei'istä.

Laakerit kannattaa vaihtaa samalla kun ei uudet kuitenkaan maksa kuin n. 15-20e / kpl vaikka vanhat saisikin pois "ehjinä".

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 29.6.2008 0:00

Kiitokset neuvoista, näyttäishän tuo homma kotonakin onnistuvan. Haynesin oppaan mukaan noiden ABS:n roottoreiden irrotus ja kiinnitys jarrulevyihin "tulee jättää erikoistuneen korjaamon tehtäväksi", joten oletin sen olevan jotenkin hankalaakin. Paitsi niin piti olla laturin liukurenkaankin vaihto hirvittävän hankalaa, mutta hyvin sekin kotona onnistui.

Kyllä olin nuo laakerit joka tapauksessa aikeissa uusia, kun eivät tosiaan paljoa maksa, vaikka kunnossa tuntuvat vielä nykyisetkin olevan. Ilmeisesti tuossa A4:ssa kumminkin on reilummat takalaakerit kuin Golffissa. Siinähän ne alkoi laulamaan jo alle 100tkm.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.6.2008 2:36

Mun autossa samat laakerit vähintään kolmansissa jarrulevyissä ja mittarissa 291 tkm :)

Mutta on vähä eri autokin...

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 29.6.2008 11:14

Golffissa. Siinähän ne alkoi laulamaan jo alle 100tkm.


samat laakerit vähintään kolmansissa jarrulevyissä ja mittarissa 291 tkm :) Mutta on vähä eri autokin...


Joo, tuo meillä ollut golffi (-95) oli rumpujarruilla. Ilmeisesti levyjarrullisissa on sitten paremmin hoidettu tuo laakerointi.

Audissa on nyt 330tkm ja kunnossa tuntuvat olevan, mutta vaihdan nyt silti uudet kun tulee melkein vähemmällä vaivalla kuin siirrettyä vanhat.

-Mice-
-
Viestit: 26
Liittynyt: 10.4.2008 9:12

ViestiKirjoittaja -Mice- » 30.6.2008 16:42

Mitenkäs on etulevyjen vaihto, itsellä pitäs alkaa vaihtamaan näyttivät sen verran kuluneilta. edellinen omistaja oli jokuaika sitten vaihtanut eteen vain palat. kannattaako nyt vaihtaa vain levyt vai onko suositeltavaa vaihtaa palat + levyt?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.6.2008 17:07

molemmat kerralla.... tosi helpot vaihtaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 19 vierailijaa