Tiedoksi Golf V ovien sähköistä
Valvoja: ffp jäsenet
Tiedoksi Golf V ovien sähköistä
Huom. kaikki Golf V omistajat, jos autosi alkaa olla takuuajan lopulla, ota vakavasti jos vaikka kovaääninen ei toimi. On nimittäin täysin kelvottomat sähköjohdot. Minulla 2005 mallisen 116000 ajetun kuljettajan oven johdot saranpuolelta lähes kaikki poikki. VW ei vastaa takuuajan jälkeen, yritin kaikki kanavat, normaalia kulumista heidän mielestään.
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että johdot eivät vastaa mitään laatuvaatimuksia.
Katso kuvaa
http://www.phnet.fi/public/pepih1/golf_ovi_2.JPG
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että johdot eivät vastaa mitään laatuvaatimuksia.
Katso kuvaa
http://www.phnet.fi/public/pepih1/golf_ovi_2.JPG
Aika normaalia yli 100 tkm ajetun nykyauton ongelmaa...oli merkki ja malli sitten mikä tahansa. Paksun ja taipuisan kuparijohtonipun, joka kestää kymmeniä tuhansia 90 asteen taivutuksia, tekeminen on perin hankalaa. Väylä tekniikka tuota on vähentänyt, kun johtojen määrä on vähentynyt, mutta usein tuota ongelmaa vastaan tulee. Monissa muissa merkeissä huomattavasti Volkkaria enemmänkin.
Kyllä ne kesti ennen vanhaa paljon paremmin, olen täys-entisöinyt 8 60-luvun autoa ja ainoat kovakuoriset johdot löytyy konehuoneesta oikein kuumista paikoista.
VW, lähinnä Passateissa minulla on oven tai takaluukun johdot katkenneet noin 5 vuoden jälkeen ja n. 250 tkm paikkeilla.
Surkeita nämä ovat.
VW, lähinnä Passateissa minulla on oven tai takaluukun johdot katkenneet noin 5 vuoden jälkeen ja n. 250 tkm paikkeilla.
Surkeita nämä ovat.
Mulla ei mene yhdessäkään 60-70luvun autossa johtoja oviin, eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia...
Volkkari on halpa auto, ei siinä ruveta käyttämään mitään kalliita johtoja mitkä oikeasti sitten kestäisi 20vuotta käytössä. Mietitään tarkkaan kuinka halvalla halutaan tehdä, punniten laatuvaikutelmaa käytettyjen autojen kautta.
Volkkari on halpa auto, ei siinä ruveta käyttämään mitään kalliita johtoja mitkä oikeasti sitten kestäisi 20vuotta käytössä. Mietitään tarkkaan kuinka halvalla halutaan tehdä, punniten laatuvaikutelmaa käytettyjen autojen kautta.
Ei mene 60-luvulla oviin, muutamassa tavaratilan kanteen jne. Tarkoitin kyllä yleisesti että johtojen laatu on ollut parempi.
116 000 ja 3 vuotta kuvaa jotenkin ovien aukaisuja, lähden edelleen siitä että ainakin tuplat olisi odotus kestoksi. Täytyy auton valmistajan tietää mitä tässä johdolta vaaditaan. Minä esim. pujahdan autoon yleensä n. 45 astetta auki olevasta ovesta, ei vaadita paljon.
Johtojen muovi on se joka oli kovettunut ja poikki, sen jälkeen kuparilla ei ole kovinkaan pitkä ikä. Kuvassa näette että kaikkien johtojen muovikuori on jo poikki.
116 000 ja 3 vuotta kuvaa jotenkin ovien aukaisuja, lähden edelleen siitä että ainakin tuplat olisi odotus kestoksi. Täytyy auton valmistajan tietää mitä tässä johdolta vaaditaan. Minä esim. pujahdan autoon yleensä n. 45 astetta auki olevasta ovesta, ei vaadita paljon.
Johtojen muovi on se joka oli kovettunut ja poikki, sen jälkeen kuparilla ei ole kovinkaan pitkä ikä. Kuvassa näette että kaikkien johtojen muovikuori on jo poikki.
Yli 10 vuotta riittänee
Kyllä suomen talvet / kesät yli 10 vuotta alkaa olla jo riittavä näissä halvoissa autoissa
Epäilen, että kalliimmissa autoissa olisi tilanne johtimien osalta yhtään parempi. EIköhän ne samoilta johtosarjavalmistajilta tule niidenkin piuhat. Sitä se vain on, jos alihankintaa tehdään halvalla, joutuu myös alihankkija tekemään päätöksiä halvemmista komponenteista ja loppupelissä se on tuotteen ostanut asiakas joka tästä kärsii. Mutta sitä saa mitä tilaa, kaikenhan tulisi olla mahdollisimman halpaa, eikä se ole autotehtaan etu jos laitteet kestää yli 4 vuotta...
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 26.6.2005 22:48
Mää ilmoitin kun ekaan huoltoon vein omaa autoa, että ääni pätkii kuskin ovessa. Eivät pörhöllä löytäneet vikaa. Ei tietenkään silloin pätkinyt. Pitänee lähteä kirveen kanssa käymään huollossa, onneksi takuuta vielä toista vuotta jäljellä.
Kysynpä samaisessa topikissa että onko muilla esiintynyt sisätilanpuhaltimessa sellaista naputtavaa ääntä ? Ei aina kuuluu mutta joskus. Eivät löytäneet tästäkään mitään vikaa huollossa.
Kysynpä samaisessa topikissa että onko muilla esiintynyt sisätilanpuhaltimessa sellaista naputtavaa ääntä ? Ei aina kuuluu mutta joskus. Eivät löytäneet tästäkään mitään vikaa huollossa.
Just joo, tämä johto-ongelma on ollut kolffien tyyppivika jo jostakin 90-luvun alkupuolesta. Kolmoskorisessakin olivat aika v-mäiset korjata. Pystyyköhän noita edes enää näissä uudemmissa korjaamaankin ilman että kone menee sekaisin?
Ei ihme, että tojotien tms pingpongien jälleenmyyntiarvo on korkeampi kuin vaggineiden.
Ei ihme, että tojotien tms pingpongien jälleenmyyntiarvo on korkeampi kuin vaggineiden.
Epäilen, että kalliimmissa autoissa olisi tilanne johtimien osalta yhtään parempi. EIköhän ne samoilta johtosarjavalmistajilta tule niidenkin piuhat
Tilaaja kumminkin määrittää tarkkaan johdinmateriaalin ja liittimet, eli alihankkijalla ei käytännössä ole mitään valtaa asialle. Alihankkija sitten voi ainoastaan speksien puitteissa etsiä halvimman johdinvalmistajan. Johdinmateriaali ja eriste on yleensä niin tarkkaan määritelty, ettei sooloilulle jää mitään sijaa. Ei ne pyydä tarjousta uudelta alihankkijalta niin että lähettää valmiin johtosarjan niille, ja kysyy mihin hintaan teette samanlaisen (tai noh, fiat/lancia/yms varmaan tekeekin niin...).
Vanhoissa ja uusissa johdoissa on kyllä eroja. Vanhojen johtojen kuoret ovat hampailla kuoriessa sitkeitä ja viruvat mieluummin kuin katkeavat, mutta näissä uusissa piuhoissa on kuori melkeinpä nitkuttelemalla katkaistavissa - se murtuu helposti ja on jotenkin kovaa.
On noita piuhankuoria tullu sen verta syleksittyä, että tällaisen väitämän uskallan esittää. "Eko" taitaa olla se kirosana tässäkin asiassa? Uusien autojenhan on EU-säädösten mukaan kompostoiduttava neljässä vuodessa. :/
On noita piuhankuoria tullu sen verta syleksittyä, että tällaisen väitämän uskallan esittää. "Eko" taitaa olla se kirosana tässäkin asiassa? Uusien autojenhan on EU-säädösten mukaan kompostoiduttava neljässä vuodessa. :/
Olis varmaan Golf hieman kalliimpi jos käyttäisivät silikoni- tai uretaanieristeisiä johtoja.
Johtoa autossa menee sen verran paljon, että siinä koittavat toki tasapainoilla laadun ja hinnan välillä. Kunnolla taivuttelua kestävä robottijohdin/kaapeli maksaa helposti 3-5 kertaa enemmän kuin tuollainen muovieristeinen, helppoa matikkaa.
Johtoa autossa menee sen verran paljon, että siinä koittavat toki tasapainoilla laadun ja hinnan välillä. Kunnolla taivuttelua kestävä robottijohdin/kaapeli maksaa helposti 3-5 kertaa enemmän kuin tuollainen muovieristeinen, helppoa matikkaa.
Eiköhän tähänkin ole jokin muu ratkaisu kun käyttää huonointa mahdollista tai alkaa jotain robottijohtoja virittämään.
Asia on juuri kuten HVM totesi että halvalla saat johtoa jossa kuori on kova eikä kestä niin hyvin lämmövaihteluita ja nitkuttelua kuin vanhemmat yleisesti käytetyt "kumimaisemmat" johtimet.
Kyseessähän on vain VAG:n oma vika kun tehdään roskaa, eikä siinä mitään mutta ottaisi vastuun asiasta.
Kyllä pitäisi enemmän kestää kun reilu 100tkm ja 3v. tuollaisessa paikassa olevat johdot.
Myyn johtosarjoja joten kokemusta on jonkun verran...
Asia on juuri kuten HVM totesi että halvalla saat johtoa jossa kuori on kova eikä kestä niin hyvin lämmövaihteluita ja nitkuttelua kuin vanhemmat yleisesti käytetyt "kumimaisemmat" johtimet.
Kyseessähän on vain VAG:n oma vika kun tehdään roskaa, eikä siinä mitään mutta ottaisi vastuun asiasta.
Kyllä pitäisi enemmän kestää kun reilu 100tkm ja 3v. tuollaisessa paikassa olevat johdot.
Myyn johtosarjoja joten kokemusta on jonkun verran...
Jep, omassa vanhassa golf V:ssä oli sellasta että hantin oven kajareista hävis ääni välillä.
Takuuhuoltoon vein airbagin vaihdon takia ja sanoin siitä sillon, mitään sille ei tehty..
Äijä ku luovutti kehu että Nousiaisissa on vaan niin huonot radion kuuluvuudet että sen takia välillä pätkii.
Kehu vielä että voin ottaa sen oman auton lainaan ja samaa hommaa tekee..
Tuumasin vaan sille että miten se tekee saman cd:tä kuunnellessa ja vain oik.etuovesta häviii ääni
-ota hei poika multa auto lainaan ni huomaat että nää tekee ihan just samalla tavalla, sulla on vaan koti nurkilla niin huonot radiolinkit..
Käskin äijän imeä kikkeliään ja totesin että teen renujen kanssa töitä asentajana ja tiedän jo missä vika on, kun heiluttaa johtosarjaa hantin ovessa ni välillä ääni häviää, ja lähin kotio..
tais se sit loppuviimein jäädä kokonaan korjaamatta ennenku myin auton..
Takuuhuoltoon vein airbagin vaihdon takia ja sanoin siitä sillon, mitään sille ei tehty..
Äijä ku luovutti kehu että Nousiaisissa on vaan niin huonot radion kuuluvuudet että sen takia välillä pätkii.
Kehu vielä että voin ottaa sen oman auton lainaan ja samaa hommaa tekee..
Tuumasin vaan sille että miten se tekee saman cd:tä kuunnellessa ja vain oik.etuovesta häviii ääni
-ota hei poika multa auto lainaan ni huomaat että nää tekee ihan just samalla tavalla, sulla on vaan koti nurkilla niin huonot radiolinkit..
Käskin äijän imeä kikkeliään ja totesin että teen renujen kanssa töitä asentajana ja tiedän jo missä vika on, kun heiluttaa johtosarjaa hantin ovessa ni välillä ääni häviää, ja lähin kotio..
tais se sit loppuviimein jäädä kokonaan korjaamatta ennenku myin auton..
Golf FSI -04 etuovien johtosarjat.
Aiempi autoni oli Vento -97. Ei pienintäkään sähkövikaa, ei edes sulakkeen vaihtoa. Eikä kyllä muutakaan valittamista toiminnoissansa.
Nykyinen kärry ollut liikenteessä 4,5 vuotta, ajettu sillä on alle 50 tuhatta kilometriä. Kumpaisessakin etuoven johtosarjassa useita johtoja joista on kuori murtunut poikki, ja yksi johdin on poikki kokonaan. Vauriot ilmenivät, kun turvatyynyn varoitusvalo alkoi palamaan jatkuvasti ja syitä selviteltiin merkkiliikkeessä.
Selvittelytyö kustansi vajaan satasen ja sarjojen vaihdon hinta-arvio on luokkaa 500-600 euroa. Juttua on selvitelty monelta kantilta, ja aina vastuunkantajaksi on valikoitunut ajokin 'onnellinen' omistaja....kuten arvata saattaa.
Muitakin harmeja on ollut mukavasti matkanteon mausteena. Alkaa hiukan tympiä....
Onneksi löysin yrityksen, jossa ovia irroittamatta tai verhouksia aukomatta johtojen vioittuneet osat uusitaan parempilaatuisella johtimella. Vieläpä kohtuuhintaan.
Nykyinen kärry ollut liikenteessä 4,5 vuotta, ajettu sillä on alle 50 tuhatta kilometriä. Kumpaisessakin etuoven johtosarjassa useita johtoja joista on kuori murtunut poikki, ja yksi johdin on poikki kokonaan. Vauriot ilmenivät, kun turvatyynyn varoitusvalo alkoi palamaan jatkuvasti ja syitä selviteltiin merkkiliikkeessä.
Selvittelytyö kustansi vajaan satasen ja sarjojen vaihdon hinta-arvio on luokkaa 500-600 euroa. Juttua on selvitelty monelta kantilta, ja aina vastuunkantajaksi on valikoitunut ajokin 'onnellinen' omistaja....kuten arvata saattaa.
Muitakin harmeja on ollut mukavasti matkanteon mausteena. Alkaa hiukan tympiä....
Onneksi löysin yrityksen, jossa ovia irroittamatta tai verhouksia aukomatta johtojen vioittuneet osat uusitaan parempilaatuisella johtimella. Vieläpä kohtuuhintaan.
Kirjoitetaan nyt tähän perään, kun kerran saman asian parissa taistellaan:
Omia piuhoja kun korjailin johonkin ex autoon, niin laitoin lambda-anturista kaapelia siihen "liikkuvaan osuuteen", ja liitokset tietty oven ja korin sisään..
Lambdassa kaapelina käytetään "vaijeria", joka on vielä taivuttelua ja lämpöä kestävässä kuoressa, olisikohan silikonia?
Hyvin toimi, enkä usko että ihan hevillä antaa periksi.
Omia piuhoja kun korjailin johonkin ex autoon, niin laitoin lambda-anturista kaapelia siihen "liikkuvaan osuuteen", ja liitokset tietty oven ja korin sisään..
Lambdassa kaapelina käytetään "vaijeria", joka on vielä taivuttelua ja lämpöä kestävässä kuoressa, olisikohan silikonia?
Hyvin toimi, enkä usko että ihan hevillä antaa periksi.
Aiempi autoni oli Vento -97. Ei pienintäkään sähkövikaa, ei edes sulakkeen vaihtoa. Eikä kyllä muutakaan valittamista toiminnoissansa.
Ei millään pahalla, mutta kuinkas paljon siinä 12vuotta vanhassa Ventossa sitten oikein oli niitä toimintoja? Tai montako piuhaa sinne oveen meni?
Mitä uudempi auto, niin todennäköisemmin myös enemmän varusteita sun muita härpäkkeitä ja tätä kautta myös enemmän sähköä (väylistä huolimatta) ja enemmän vikoja. Ja kun halvemmalla ja vielä halvemmalla pitää valmistajien yrittää tehdä kilpailijoitaan hienompia autoja, niin jostain on tingittävä. Näin se vaan menee.
Tuohon johtojen eristemateriaaliin. Ammatikseen sähköjen kanssa painiva kaveri kiroili noita nykyautojen piuhoja, kun eristemateriaalin osana on alettu käyttämään yhä enemmän kierrätysmateriaaleja. Pohjautunee pitkälti keskieuroopan määräyksiin ja autofirmojen haluun olla "hyvä"... ja tietysti kierrätysmateriaali on halvempaa kuin täysin uusi muovi.
Ja keskieuroopassahan auton käyttöikä on huomattavasti lyhyempi kuin täällä arktisessa peräpohjolassa... ei tule ongelmia johtojen eristeiden tai katkeamisten kanssa kun auto joko paalataan tai myydään Suomeen...
Ja keskieuroopassahan auton käyttöikä on huomattavasti lyhyempi kuin täällä arktisessa peräpohjolassa... ei tule ongelmia johtojen eristeiden tai katkeamisten kanssa kun auto joko paalataan tai myydään Suomeen...
No sulla kävi venton kanssa sitten hyvä tuuri... :)
Eikä ainoastaan kyseisen Venton kanssa. Kaksi Jettaa ja kaksi Ventoa on germaanikärryjä ollut alla, ja nyt tämä golffi.
Golffi on kiukutellut kirkkaasti enemmän kuin aikaisemmat yhteensä, että on tuuria ollut :) Kaikenlaista...
Mutta remppaa ei aikaisempiin ajokkeihin tarvinnut isosti tehdä, mitä nyt vähän lisäjousia lukkoihin rusnailin ;)
Itse vaihtelin syksyllä oven johtosarjan 100000km ajettuun 2002- mallin A4 B6:seeni, eli samaa kaapelia on Audissa ja Volkkarissa käytetty. ;) Samalla lailla kaiutin pimeni ensimmäiseksi, tosin kuparit olivat esillä muistakin johdoista, että "pimeneminen" olisi saattanut osua johonkin muuhunkin oven laitteeseen yhtä helposti...
Johtojen kunto on helppo tarkastaa oveen menevää suojakumia raottamalla ainakin A4:ssa. Korjaus onnistuu helposti korvaamalla pätkä korista oveen tehdasuudella varaosalla.
(Joka tietysti on samanlaista tavaraa, mutta eiköhän taas seuraavat 6-7 vuotta toimi.)
Johtojen kunto on helppo tarkastaa oveen menevää suojakumia raottamalla ainakin A4:ssa. Korjaus onnistuu helposti korvaamalla pätkä korista oveen tehdasuudella varaosalla.
(Joka tietysti on samanlaista tavaraa, mutta eiköhän taas seuraavat 6-7 vuotta toimi.)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 84 vierailijaa