Xenon jälkiasennussarja

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 31.8.2007 14:01

On laillista ihan minkä tahansa ikäiseen autoon jos umpio on xenonkäyttöön hyväksytty ja referenssit ei pauku yli.


Olihan tässäkin vähän enempi sääntöjä.
Vm 2000 ja kuukausi jotain. Piti olla valonpesimet, niin riitti pelkkä manuaalinen valonkorkeus säätö. Siitä uudemmat pitää olla automaattisella säädöllä, ei aika paljon lisä jumppaa uudemmissa.

Voinhan tietenkin olla väärässä..

No jos se automalli on hyväksytty käyttöön ennen 1.10.1998, niin automaattista korkeudensäätöä ei tarvita, jos ajoneuvo on rekisteröity ennen 1.10.2000. Tällöin riittää manuaalinen korkeudensäätö. Ajovalonpesimet tarvitaan aina ksenoneiden kanssa. Umpiot pitää olla hyväksytty ksenoneille (D2S, D2R, tms).


Lainailin tuolta xenon-topicista...

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 31.8.2007 14:25

Tuo koskee lähivaloja, nyt oli kyse kaukovaloista.

Geroniimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.10.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Geroniimo » 31.8.2007 19:35

Ajattelin hommata noihin Hellan Comet 300FF valoihin xenon jälkiasennus sarjan...

Ni onko tuo miten laillista? Ja jos on laitonta ni millaset sanktiot tulee jos jää kii?

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 31.8.2007 19:39

Juice: Lisää luetun ymmärtämistä itselleni..

Ni onko tuo miten laillista? Ja jos on laitonta ni millaset sanktiot tulee jos jää kii?


Sakoilla monestakin laittomuudesta selviää, ehkä huomautuksella.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 1.9.2007 9:41

Ajattelin hommata noihin Hellan Comet 300FF valoihin xenon jälkiasennus sarjan...

Ei laillinen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.9.2007 10:56

Hieman OT, mutta Hellan FF200:sta muuten saa Xenonina ihan kaupasta, hintaa reilut 600e/sarja :(

Geroniimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.10.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Geroniimo » 1.9.2007 16:22

Hieman OT, mutta Hellan FF200:sta muuten saa Xenonina ihan kaupasta, hintaa reilut 600e/sarja :(

Niin saa juu, mutta on tajuttoman rumat ja kalliit... Täytyy sit vaan katsastuksen ajaksi ottaa lisävalot pois, tai vaihtaa takas halogeenit...

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 1.9.2007 20:25

Kerro yksikin paikka mistä saa e-hyväksyttyjä xenon lisävaloja halvalla, tai edes kohtuu hinnalla?

Toi FF200 xenon on jopa halpa verrattuna hellan xenon lähivalo moduuliin, pyytävät turun autotarvikkeessa 1300 euroa parilta.

Mutta miksi ne katsastukseen pitäisi pois ottaa? Kytket vaan niin ettei omat pitkät pala samaan aikaa niiden kanssa.

Geroniimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.10.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Geroniimo » 1.9.2007 22:23

Kerro yksikin paikka mistä saa e-hyväksyttyjä xenon lisävaloja halvalla, tai edes kohtuu hinnalla?

En väittänytkään, että halvempia olisi, mutta omaan budjettiin liian kalliit....
Mutta miksi ne katsastukseen pitäisi pois ottaa?

Pointti oli se, ettei käytössä katsastuksessa... Johto irti, ja kivisuoja päälle... esim..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.9.2007 12:19

Johto irti, ja kivisuoja päälle... esim..
Ei auta, pitää ottaa pois nokalta. Auton keulalla ei saa olla toimimattomia valoja. Kivisuojat ainakin ottivat multa sumareista pois valoja testatessa.

Geroniimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.10.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Geroniimo » 2.9.2007 13:20

Ei auta, pitää ottaa pois nokalta. Auton keulalla ei saa olla toimimattomia valoja. Kivisuojat ainakin ottivat multa sumareista pois valoja testatessa.

Itellä ainakin viimeks ku oli leimalla, ni oli sumarit nokalla, mut johdot ei ollu kiinni... ei sanonu mittään...

Gorde
-
Viestit: 35
Liittynyt: 28.7.2007 11:44

ViestiKirjoittaja Gorde » 2.3.2008 15:14

Nostellaas tätä.

Onko kellään kokemusta tällaisista: http://www.rime.fi/product_info.php?cPa ... cts_id=337 ?

Itse meinasin nyt alkaa vaihtamaan passattiin normivalojen tilalle jotain "parempaa".
Harkinnassa on nyt joko Hilipsin PowerNight tms. valot tai sitten tällainen bolt-on xenonsarja?

Onko kellään mielipiteitä? Eipä olis ainakaan kalliit...?


-----------
Ari

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 2.3.2008 15:33

Jos jollain on kokemuksia H4 bi-xenoneista niin kertokaa. Mistä kannattaa ostaa ja millasia, eikö noita ole kahta mallia? mekaaninen ja ei mekaaninen!? H7 löytyy paljonki kokemusta, mutta tää uus auto (-05) on saa*ana H4, enkä ole koskaan niitä asennellu!?

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 2.3.2008 18:18

Ollon sarja on ollut ihan hyvä. Pitkillä valokuvio on hiukan vajaa eikä yhtähyvä kuin lyhyillä.

Liikkuva eli Flexible sarja kannattaa suosiolla laittaa. Se kiinteä malli misssä on pitkä ja lyhyt on ollut epävarma toiminnaltaan.

Mulla on yksi H4 flexible setti hyllyssä. Tuolta voi vaikka katsella lisää www.js-tuning.com

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 2.3.2008 18:50

Mulla AMP:n H4 bi-xenon (just tommosella liikkuvalla polttimolla) ja ihan tyytyväinen oon ollut. Mukana tuli releet yms, joten aikalailla bolt on...

Ebaysta tuli tilattua toinen H4 setti, samanoloinen pakkaus / setti sekin kuin tuo AMP. Katsotaan jos tuo johkin autoon joutaisi..

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 2.3.2008 19:25

Mites ku noissa H4 bi-xenoneissa puhutaan että tarttee sen 5cm tilaa siellä umpiossa, mutta mulla on tossa umpiossa joku pelti siinä lampun edessä!? Pitääkö se poistaa (yhdellä ruuvilla kiinni)? eihän sen pitäis vaikuttaa valokuvioon vai?

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 2.3.2008 21:01

Tuon H4 flexible polttimon pituus siitä kiinnityslaipasta on 58mm. Sen verran pitää olla tilaa siinä umpiossa.
Mulla ei kotona ole H4 normaali lamppua joten en tiesdä sen pituutta. Mittaa omastas ja katso onko umpiossa tilaa. Onhan se H4 normaali poltinkin jo kohtuu pitkä.

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 3.3.2008 8:43

Jos se on pisimmillään 58mm niin se on vain 8mm pidempi ku normi poltin, joten luulis mahtuvan.

Pitihän sellaset jo tilata, kohta pääsee sit taas ihmettelemään tota fiesta st150 suuren suurta konehuonetta jossa ei ole tilaa edes ilmalle! :)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.12.2008 22:52

Mikä on se kirjainyhdistelmä/merkintä umpion lasissa josta ilmenee että umpio on hyväksytty xenoneille?
Mulla kun on nuo "ankelinsilmät" xenoneilla, ja katsastuksessa... No, piti mennä tavallisilla polttimoilla uusiksi. Eli mistä erotan että umpio on halogen tai xenon?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.12.2008 22:55

olikohan dr,cr ja dcr merkinnät? en mene ihan täyteen varmuuteen

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 8.12.2008 23:23

DC merkintä täytyy löytyä.... DCR on hyväksytty heijasinmallin xenoneille. (tiettävästi volvon orggis valoista löytyy tuo DCR merkintä) R sanasta Reflector

Jos umpioista löytyy (yleensä alareuna) HR merkintä ei xenoneita niissä umpiossa saa käyttää koskaan. =)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 9.12.2008 14:40

Ookkei, suuri kiitos. Juuri noita haeskelin :-)

jaraisanen
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 23.8.2007 13:19

mielipide

ViestiKirjoittaja jaraisanen » 13.12.2008 11:46

Meinasin kans laittaa xenonit normi umpioihin, mutta kun kävin kokeilemassa kavereiden autoja joissa tuollaisia oli niin en meinaa enää. Viittä erimallista autoa testasin. Kaikissa oli valokuvio mitä sattuu, yhdessä volvossa lyhyet valot näyttivät pitemmälle tien vasemmassa reunassa, englannissa varmaan ihan hyvä ajella:P . Toki ne oli kirkkaat ja väri oli hyvinkin valkoista, mutta tuon kuvion takia jätän laittamatta. Sen takia ne myös häikäisevät usein.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 13.12.2008 12:07

DCR on hyväksytty heijasinmallin xenoneille. (tiettävästi volvon orggis valoista löytyy tuo DCR merkintä) R sanasta Reflector



DC= xenonlähivalo
DR= xenonkaukovalo
DCR= molemmat xenon

Ei viittaa mitenkään valon heijastustapaan, ihan vain selvennykseksi...

sonikk
-
Viestit: 83
Liittynyt: 21.1.2007 15:27

toinen mielipide

ViestiKirjoittaja sonikk » 14.12.2008 23:11

jaraisanen kirjoitti:Meinasin kans laittaa xenonit normi umpioihin, mutta kun kävin kokeilemassa kavereiden autoja joissa tuollaisia oli niin en meinaa enää. Viittä erimallista autoa testasin. Kaikissa oli valokuvio mitä sattuu, yhdessä volvossa lyhyet valot näyttivät pitemmälle tien vasemmassa reunassa, englannissa varmaan ihan hyvä ajella:P . Toki ne oli kirkkaat ja väri oli hyvinkin valkoista, mutta tuon kuvion takia jätän laittamatta. Sen takia ne myös häikäisevät usein.


Ei sen valokuvion pitäis kyllä niin paljoa muuttua jos polttimo vaan on kunnolla paikallaan, mulla ollu jälkiasennussarja sekä heijastin- että linssiumpioissa ja yleensä se häikäsy johtuu hajavalosta mitä heijastinumpio väkisinki päästää. Nykyset linssit tuskin häikäsee enempää kun orkkisxenonit kun vaan valot säädetty kohilleen.

preriasusi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 4.12.2008 20:43

ViestiKirjoittaja preriasusi » 16.12.2008 12:35

yhdessä volvossa lyhyet valot näyttivät pitemmälle tien vasemmassa reunassa, englannissa varmaan ihan hyvä ajella:P


Vasemmassa vai oikeassa? Oikean puolen pitääkin näyttää pidemmälle - valokuviot ovat epäsymmetrisiä, että jalankulkijan ym. näkyisivät paremmin. Käyttöohjekirjassa on ohjeet valojen teippaukseen jos pitää ajella vasemmanpuoleisessa liikenteessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 56 vierailijaa