A5 quattro -11 ja torsenin toiminta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

A5 quattro -11 ja torsenin toiminta

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 13.2.2016 9:08

Voikos tällanen tapahtua vitosen kanssa, että vetoo ei synny toiselle akselille ollenkaan, jos toisesta puuttuu pito? Vaikuttaako ASR:n ja tai ESP:n kytkeminen pois päältä jotenkin tähän?

Periaatteessahan ja myös käytännössä on videon mukainen tilanne mahdollinen.

https://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4m ... tu.be&t=26

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.2.2016 15:09

Ei. Torsen ei ole avoin tasauspyörästö, se jakelee kumpaakin päähän vetoa. Lisäksi noin uudessa autossa on sähköinen tasauspyörästö joka jarruttelisi noita vapaasti spinnaavia pyöriä.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 13.2.2016 16:00


^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 13.2.2016 17:20

Nollakitkatilanteessa torsen ei siirrä vetoa kuin ilmassa oleville. Koko torseni perustuu kitkaan ja vääntöön vaikka onkin ratas"lukko". Eräillä valmistajillä on torsen tyyppisiä periä missä on jonkinlainen visco ääritilannetta varten. Tämä voimankarkaaminen on esim rata-ajossa hyvin tyypillinen ongelma, kun esim sisäkurvin puoleinen rakarengas nousee ilmaan.

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 13.2.2016 22:01

Torsenhan nimenomaan on avoin tasuri, sen takia se voimaki karkaa 0-kitkalla. Noita trollivideoita ei kannata juurikaan katella :)

Smuhh
-
Viestit: 86
Liittynyt: 10.9.2015 13:31

ViestiKirjoittaja Smuhh » 16.2.2016 15:30

Eikös niin, että tolla videollakin kun ois käkkäriä vähä näyttäny ni ois etusetki alkanu vetää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa