Koskaan ei ole yhdessäkään autossa spacereita ollut ja siksi nyt joutuu esittämään melko tyhmän kysymyksen.
Eli mulle jäi vanhasta autosta vanteet, joiden ET on 52 ja keskireikä 66.5. Pitäisi saada ET lähemmäs luokkaa 35-45 ja sitten toki soviterenkaat keskireiän pienentämiseksi kokoon 57.1.
Mikä on keskittävä spacer? Jos ostan esim Biltemasta ihan tavallisen spacerin, siinä tuskin keskireikä 57.1 mutta haittaako se jos laitan sen ensin ja vanteen (jossa oikea soviterengas) kiristän pulteilla kiinni? Jääkö sinne jotain väljyyttä jonnekki ja ravistaako sitten rattia? Vai onko tuo keskittävä spacer juuri sellainen, jossa "integroituna jo se soviterengas oikeaan kokoon ja sitten vanteeseen ei enää tarvitse ostaa soviterengasta? Sen olen huomannut, että nuo keskittävät ovat huomattavasti kalliimpia kuin nuo yleismalliset. Eli mikä on paras vaihtoehto ja miksi, joku osaavampi voisi kertoa. Muutama muukin idioottimainen kysymys olisi, mutta esitän ne sitten jatkokysymyksinä jos en ymmärrä muuten. :D
Passat B8 20"-vanteet, väärä ET->spacerit?
Valvoja: ffp jäsenet
Bilteman spacereilla vanteen keskireikä ei ulotu navassa/jarrulevyssä olevaan huullokseen = ei keskitä ollenkaan.
Keskittävässä on sisäreikä sopiva napaan+ulkoneva huullos joka keskittää vanteen.
Osta vanteisiin 57,1mm sovitteet ja lisäksi keskittävät (57,1mm) sopivanlevyiset spacerit + pidemmät pultit tietty.
Keskittävässä on sisäreikä sopiva napaan+ulkoneva huullos joka keskittää vanteen.
Osta vanteisiin 57,1mm sovitteet ja lisäksi keskittävät (57,1mm) sopivanlevyiset spacerit + pidemmät pultit tietty.
Kuten yllä VMJ mainitsi.
Jos suunnittelet yli kymppimillisiä lättyjä ei ole enää toivoakaan saada navan "huullosta" ylettymään vanteelle, jotta keskittäisi.
Eli ehdottomasti keskittävät lätyt silloin!
Onhan niitä sitten pultattaviakin spacereita, joita itse sanoisin (kokemattomana) että kannattaa käyttää kun tulee paksuutta sen yli 30mm.
Eli keskittävät spacerit sopivalla jaolla ja pidä mielellään se keskireikä samankokoisena silloin, niin on helpompi kaupitella myös eteenpäin. Ja sitten pidemmät pultit (kunnolliset, ei biltemaa!) sekä ne soviterenkaat vanteisiin :)
Jos suunnittelet yli kymppimillisiä lättyjä ei ole enää toivoakaan saada navan "huullosta" ylettymään vanteelle, jotta keskittäisi.
Eli ehdottomasti keskittävät lätyt silloin!
Onhan niitä sitten pultattaviakin spacereita, joita itse sanoisin (kokemattomana) että kannattaa käyttää kun tulee paksuutta sen yli 30mm.
Eli keskittävät spacerit sopivalla jaolla ja pidä mielellään se keskireikä samankokoisena silloin, niin on helpompi kaupitella myös eteenpäin. Ja sitten pidemmät pultit (kunnolliset, ei biltemaa!) sekä ne soviterenkaat vanteisiin :)
Kiitos vastauksista!
Jos keskittävässä spacerissä on tuo huullos, onko sen asentamisen jälkeen silti keskireikä soviterenkaalle tuo 57.1 vai pitääkö ostaa isompi soviterengas? Vanteen keskireikä on 66.5 muistaakseni, eli ilman huullosta olisi tarve 66.5->57.1 sovitteelle mutta onko huulloksen jälkeen soviterengas jotain ihan muuta?
Ja nykyinen vanne on ET52 ja tavoite olisi päästä tuohon 45 luokkaan, eli välttämättä ei ole tarvetta ihan tuolle 10mm spacerille... Eli onko joku Bilteman spaceri ihan paska jos sellaisen laittaa? Seuraako "ei keskittävästä" ongelmia?
Jos keskittävässä spacerissä on tuo huullos, onko sen asentamisen jälkeen silti keskireikä soviterenkaalle tuo 57.1 vai pitääkö ostaa isompi soviterengas? Vanteen keskireikä on 66.5 muistaakseni, eli ilman huullosta olisi tarve 66.5->57.1 sovitteelle mutta onko huulloksen jälkeen soviterengas jotain ihan muuta?
Ja nykyinen vanne on ET52 ja tavoite olisi päästä tuohon 45 luokkaan, eli välttämättä ei ole tarvetta ihan tuolle 10mm spacerille... Eli onko joku Bilteman spaceri ihan paska jos sellaisen laittaa? Seuraako "ei keskittävästä" ongelmia?
Ota suosiolla se 10-15mm spaceri jos pystyt, keskittävänä.. Paras mahdollinen ratkaisu.
Keskireikä pysyy yleensä samana. Ainakin silloin kun on tosiaan tarpeeksi paksu ja se on mahdollista.
Tässä esimerkiksi:
http://www.slamit.net/product/20326/eibach-musta-spacer--pari-5x1125x1004x1004x108571mm-11mmper-puoli
Eli mitään muuta ei muutu, kuin että vanne "nousee" navasta 11mm. Keskireikä, jako, kaikki pysyy samana.
Ja kuten jo sanoin, tällöin ne on joskus jos tarve, kaupata eteenpäin. Vakiovanteet kaikki käyvät silloin kun pysyy vakiona tuo keskireikä. Ja useampi jakokin hyödyttää jälleenmyyntiä.
Bilteman spacereihin en koskisi kuin hätätilanteessa/väliaikaisesti. Ja silloinkin sen 5mm yli en menisi, kun ei keskitä enää navan keskireikään.
Ja tietenkään jos vanne ei satu navan keskelle, auto ravistaa ja todella ärsyttävä ajaa tällöin, ei voi mitenkään suositella..
Keskireikä pysyy yleensä samana. Ainakin silloin kun on tosiaan tarpeeksi paksu ja se on mahdollista.
Tässä esimerkiksi:
http://www.slamit.net/product/20326/eibach-musta-spacer--pari-5x1125x1004x1004x108571mm-11mmper-puoli
Eli mitään muuta ei muutu, kuin että vanne "nousee" navasta 11mm. Keskireikä, jako, kaikki pysyy samana.
Ja kuten jo sanoin, tällöin ne on joskus jos tarve, kaupata eteenpäin. Vakiovanteet kaikki käyvät silloin kun pysyy vakiona tuo keskireikä. Ja useampi jakokin hyödyttää jälleenmyyntiä.
Bilteman spacereihin en koskisi kuin hätätilanteessa/väliaikaisesti. Ja silloinkin sen 5mm yli en menisi, kun ei keskitä enää navan keskireikään.
Ja tietenkään jos vanne ei satu navan keskelle, auto ravistaa ja todella ärsyttävä ajaa tällöin, ei voi mitenkään suositella..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa