Olisiko mennyt McPherssonin ylempi laakeri?
Eli kitisee käännettäessä sekä suoraan ajaessa epätasaisuksien yli.
Onko hankala vaihdettava kotioloissa ilman nosturia "lattialta"?
Pitääkö ottaa pylväs irti kokonaan eli alhaalta kaikista nivelistä ja ylhäältä konepellin alta se tuuletusritilä, jonka alla pylvään kiinnityspultit?
Onko ritilä hankala ottaa irti?
Katsoin Motonetin hintaa laakerille ja noin suurin piirtein 25-euroa sekä iskarin suojakumit 30-euroa.
Ilmeisesti kannattaa tuo suojakumikin vaihtaa?
Skoda Octavia 2.0 TDI, 2007, etukulma kitisee käännettäessä?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Ei ole se alapallonivel.
Ostinkin jo sen "laakerin" Motonetistä, maksoi 15-euroa ja on SKF:än tekemä.
Ja pystyy paikalla tarkistamaan ja on juurikin kuvailemani laakeri, koska kitinä tulee siittä yläpäästä.
Kitinä loppuikin kun säät hieman lämenivät :))
AInoa ongelma oli saada tuulilasin pyyhin irti akseliltaan ja homma jäikin nyt siihen, kun ei ollut niin pientä ulosvedintä.
Kulmakoneella voisi juuri ja juuri saada ne M8 pultit auki raottamalla sitä muovia siellä konehuoneen puolella.
Täytynee yrittää myöhemmin.
Ostinkin jo sen "laakerin" Motonetistä, maksoi 15-euroa ja on SKF:än tekemä.
Ja pystyy paikalla tarkistamaan ja on juurikin kuvailemani laakeri, koska kitinä tulee siittä yläpäästä.
Kitinä loppuikin kun säät hieman lämenivät :))
AInoa ongelma oli saada tuulilasin pyyhin irti akseliltaan ja homma jäikin nyt siihen, kun ei ollut niin pientä ulosvedintä.
Kulmakoneella voisi juuri ja juuri saada ne M8 pultit auki raottamalla sitä muovia siellä konehuoneen puolella.
Täytynee yrittää myöhemmin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... 000016599/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803010/U ... ja-2-H75mm
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804051/A ... -ulosvedin
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803002/U ... leuka-80mm
Itellä toi viimeinen. On sen verran ohuemmat noi leuat että aattelin josko menisi ahtaisiin paikkoihin paremmin. Laturin purussa käyttänyt vasta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803010/U ... ja-2-H75mm
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804051/A ... -ulosvedin
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803002/U ... leuka-80mm
Itellä toi viimeinen. On sen verran ohuemmat noi leuat että aattelin josko menisi ahtaisiin paikkoihin paremmin. Laturin purussa käyttänyt vasta.
Mä vaihdoin noi tukilaakerit reilu vuosi sitte.
Vanhoista iskareiden yläpään tukilaakereista korkkasi 3/6 mutteria irti prässäyksistä/hitsauksista ja joutui poraamaan pultinkannat pois. Vei hieman enemmän aikaa, eikä olisi onnistunut ilman muoviritilän pois ottamista.
Vaihdoin tuossa samassa yhteydessä iskaritkin, niin päästin vain iskarin alapään olka-akselista irti. Ei tarvinu irrottaa kuin yksi pultti ja raottaa olka-akselin hahloa: käytin vähälle käytölle jääneitä tuumasia kärkiä.
Ensin laitoin n. 5 millisen palan hahloon jä kiersin 1/6 osa kierrosta.
Sitte joku 6+ millinen (pikkusen joutu vasaralla kopauttamaan) ja sitä taas kiersin 1/6 osa kierrosta. Ja sitte seuraava koko ja sitä 1/6 osa kierrosta, niin iskari lähti sijastaan hyvinkin kevyesti.
Onhan tuohon levittämiseen työkalukin, mutta eipä sellasta ollut juuri silloin käytössä.
Vanhoista iskareiden yläpään tukilaakereista korkkasi 3/6 mutteria irti prässäyksistä/hitsauksista ja joutui poraamaan pultinkannat pois. Vei hieman enemmän aikaa, eikä olisi onnistunut ilman muoviritilän pois ottamista.
Vaihdoin tuossa samassa yhteydessä iskaritkin, niin päästin vain iskarin alapään olka-akselista irti. Ei tarvinu irrottaa kuin yksi pultti ja raottaa olka-akselin hahloa: käytin vähälle käytölle jääneitä tuumasia kärkiä.
Ensin laitoin n. 5 millisen palan hahloon jä kiersin 1/6 osa kierrosta.
Sitte joku 6+ millinen (pikkusen joutu vasaralla kopauttamaan) ja sitä taas kiersin 1/6 osa kierrosta. Ja sitte seuraava koko ja sitä 1/6 osa kierrosta, niin iskari lähti sijastaan hyvinkin kevyesti.
Onhan tuohon levittämiseen työkalukin, mutta eipä sellasta ollut juuri silloin käytössä.
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Kiitos!
H.Jormalaiselle ja Iso-Jaskalle!
Iso-Jaskan kertomat tukilaakerien muttereista?
Onko laakeri kiinnitetty jotenkin muttereilla/hitsauksilla?
Itse ajattelisin, että tippuu käteen kun irrottaa jousen yms. sieltä yläpäästä?
Ja sen hahlon levitykseen olen käyttänyt joskus ruuvaria tai talttaa mikä sinne väliin lyödään?
Vai onko rakenne tässäkin erilainen kuin se perinteinen?
Sen akunkengän/pyyhkijän vetimen taidan hakea Motonetistä? Monesti voi tarvita kun muitakin autoja perheessä käytössä.
H.Jormalaiselle ja Iso-Jaskalle!
Iso-Jaskan kertomat tukilaakerien muttereista?
Onko laakeri kiinnitetty jotenkin muttereilla/hitsauksilla?
Itse ajattelisin, että tippuu käteen kun irrottaa jousen yms. sieltä yläpäästä?
Ja sen hahlon levitykseen olen käyttänyt joskus ruuvaria tai talttaa mikä sinne väliin lyödään?
Vai onko rakenne tässäkin erilainen kuin se perinteinen?
Sen akunkengän/pyyhkijän vetimen taidan hakea Motonetistä? Monesti voi tarvita kun muitakin autoja perheessä käytössä.
Eli tukilaakerin runko on kiinni kolmella M8 pultilla, jota pitää irrottaa yläkautta. Vastamutterit on tukilaakerin rungossa parilla pistehitsitäpällä kiinni, ja nuo pistehitsit korkkas...
Kuva kertonee enemmän http://www.car-bock.de/strut-mount-front-VW-Golf-V
Niin, voihan sen pelkän mutterinkin irrottaa iskarin yläpäästä. Linnkki
Tuohon alapään levittämiseen käy hyvin nuo kuusiokoloavaimet.
Kuva kertonee enemmän http://www.car-bock.de/strut-mount-front-VW-Golf-V
Niin, voihan sen pelkän mutterinkin irrottaa iskarin yläpäästä. Linnkki
Tuohon alapään levittämiseen käy hyvin nuo kuusiokoloavaimet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa