Moro,
maallikko ja vieraalla merkillä ajava kyselee diesel-moottorinin ja bensamoottorin osien yhdistämisestä bensaturbokoneessa. Lehdessä Bilsport 16/2015 kerrotaan ruotsalaisesta Kenneth Almista, joka on rakentanut Sciroccoon neliveto-Audin tekniikan. Mielenkiintoiset ovat moottorin speksit. Lohko ja kampiakseli ovat viisisylinterisestä Caravellen 2,5 TDI -koneesta. Kansi on Audin S4 AAN-koneesta. Kanget ja männät ovat viritavaraa, samoin nokka-akselit ja venttiilit. Moottorinohjaus Autronic SM4. Koneesta on penkitetty 830 hv / 1007 Nm, kierrosluvuista ja ahtopaineen määrästä ei ole mainintaa. Samassa lehdessä oli myös juttua BMW M20B25-koneesta, jossa dieselin kampiakseli.
Mersuasiantuntijalta olen kysynyt nelisylinterisen CDI-koneen käytöstä bensaturbossa, mutta kone on siihen liian järeä eikä kestä kierroksia.
Onko Suomessa dokumentointia tai kokemusta vastaavanlaisista "hybrideistä", joissa yhdistetään dieselin ja bensakoneen tekniikkaa tehokkaan bensamoottorin rakentamisessa?
tomant
Dieselin lohko ja kampiakseli bensakoneessa?
Valvoja: ffp jäsenet
Dieselin lohko ja kampiakseli bensakoneessa?
Viimeksi muokannut tomant, 12.2.2021 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=115243
Tuosta esimerkiksi juurikin kyseistä moottorikombinaatiota käsittelevä keskustelu.
Tuosta esimerkiksi juurikin kyseistä moottorikombinaatiota käsittelevä keskustelu.
Dieselin lohko ruukaa olla jämerämpää tekoa kuin bensakoneen. Kovilla tehoilla ja kierroksilla varmasti jäykempi ja sitä myöten kestävämpi.
Jenkit rakenteli 70-luvun lopulla ensimmäiset diesel-V8:t henkilöautokäyttöön bensakoneen lohkoihin; lopputulos oli surkea.
Vahvistettuun DX-lohkoon sitten onkin rakennettu mm. kiihdytysmoottoreita.
Jenkit rakenteli 70-luvun lopulla ensimmäiset diesel-V8:t henkilöautokäyttöön bensakoneen lohkoihin; lopputulos oli surkea.
Vahvistettuun DX-lohkoon sitten onkin rakennettu mm. kiihdytysmoottoreita.
Kait se järeämpi kampiakselikin jossain vaiheessa on tarpeen kun reilummin otetaan voimaa ulos... en näe mitään erityistä ongelmaa kampiakselin suhteen vaikka kierroksia nostetaankin. Tasapainoitus toki on tärkeää erityisesti silloin, mutta se lienee jokatapauksessa itsestään selvää virikonetta rakennettaessa.
Löytyy clubin projekti osiosta ihan rakenteillakin oleva 2.5 20v stroukki. Lähinnä helposti lisää litratilavuuttahan noissa haetaan. Jos kampiakseli on liian painava, niin sorvilla saa ihmeitä aikaan. 1.9 lohkoja käytetään, että saadaan tuore pinta porattua vakio kokoon bensakoneille. Esim kilpuriin jossa kutiotilavuus on jämpti.
Taisi saada 2l bensan porauksella ja 1.9dieselin iskulla suurimman mahdollisen iskutilavuuden ns vakio osilla, neljä pyttyisestä.
Taisi saada 2l bensan porauksella ja 1.9dieselin iskulla suurimman mahdollisen iskutilavuuden ns vakio osilla, neljä pyttyisestä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 34 vierailijaa