Skoda octavia 2002 rahina eturenkaasta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Nileksi
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.4.2015 19:35

Skoda octavia 2002 rahina eturenkaasta

ViestiKirjoittaja Nileksi » 17.9.2015 15:23

Osaatteko arvella mikä olis -02 Skodassa vikana? Ongelma on se, että esim. parkkipaikalla peruutettaessa tai liikennevaloista lähtiessä, vasemmalta edestä kuuluu outoa jurinaa, rahinaa, ei ns. kolise vaan kun rengas alkaa pyöriä niin hetken verran kuuluu rahinaa. Se ei ole tasaista, ei "hankaamista", vaan vähän kuin "raks-raks-klong-napsnaps". Kohtuu epäsäännöllistä, mutta kuuluu aivan selvästi ja lujasti. Kytkimen pohjaan painamisella ei ole vaikutusta, ääni kuuluu niin liikennevaloihin tai risteykseen tultaessa, kuin liikkeelle lähtiessä. Tosin ehkä hieman vaimeampana hiljennettäessä tai kun painaa kytkintä, ei niin voimakkaana kuin sillon kun veto lähtee päälle. Ääni ei siis kuulu töyssyissä tai muutenkaan epätasaisuudessa, vain silloin kun lähdetään liikkeelle.

Nostin auton tunkille ja kolinaa ei löytynyt, eikä mielestäni mitään hirveän väljääkään. Pyörittelin kumpaakin eturengasta, oikea pyörii hyvin, vasemmalla pieni "kahina" tietyssä kohdassa, olisiko jarrulevy hieman epätasainen, mutta mielestäni pyörät pyörivät kumpikin yhtä vaivattomasti. Pyörän napa ei ole sen kuumempi kuin oikeakaan, hieman lämmin ajon jälkeen. Isompaa jurinaa ei kuulu ajettaessa matka-ajoa.

Kysymys kuuluukin: vetonivel, laakeri, vai joku muu? Voiko pyörän laakeri pitää jumalatonta rahinaa/kolinaa mutta olla ääntämättä sen lujempaa matka-ajossa? Ohjauksessa en ole huomannut mitään vikaa eikä auto mielestäni täristä.

Huomenna olis edessä 200 km kotia ja 200 km takas kämpille. Onko mitään konstia (jota en ole vielä kokeillut) jolla vois sulkea sen laakerivian ainakin pois, vai voiko sen tehdä jo kertomani perusteella? Pieni kuumotus laakerin hajoamiselle 100 km/h vauhdissa. Auto on menossa huoltoon kuun vaihteessa, tää yks reissu pitäis vielä heittää. Vetonivelen suojakumit ovat ehjiä, ainakin päällisin puolin. Vetonivelen voi tietääkseni kokeilla heittämällä parkkipaikalla lenkkiä ja kääntämällä ääriasentoon? Kun renkaat on käännetty ääriasentoon esim parkista lähtiessä, mielestäni kuuluu silloin voimakkaammin tuo ääni.

Kuulostaako vika yhtään potentiaaliselta laakerivialta, vai olisko syynä vetonivel?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.9.2015 15:45

Voi hyvinkin olla laakeri. Mutta myös vetonivel... Näitä on monesti vaikea paikallistaa varmaksi, vaan joutuu puolittain arvaamalla vaihtamaan osia.
Itselle on jäänyt mieleen yksi pyöränlaakeri jonka ainut oire oli kirskahtelu hyvin pienillä pyörimisnopeuksilla, myös käsin pyöritellessä. Katsastusmieskin oli sitä mieltä ettei se ainakaan laakerista tule, mutta laakeri sieltä oli finaalissa kun sen avasi...

Tarkista myös että jarrusatula liikkuu kevyesti liukutapeissaan ja mäntä ei jumita.

Nileksi
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.4.2015 19:35

ViestiKirjoittaja Nileksi » 17.9.2015 15:54

Joo, täytyy tarkastaa. Lisään vielä että se rutina myös "tuntuu" autossa, ei pelkkä ääni vaan tuntuu myös että joku siellä napsuu, mutta sitten kun nopeutta lisää niin kaikki tuntuu normaalilta.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 18.9.2015 6:33

Itsellä 2008 Octaviassa vastaava vika, joka esiintyy satunnaisesti oikealle jyrkemmin käännettäessä hiljaisessa nopeudessa ja useimmiten liikkeelle lähdön jälkeen, jos autolla on jo ajettu ääntä ei kuuluu. Ääni myös tuntuu niin kuin Nileksi tuossa kertoikin.
Laakerit ei pidä ääntä ja pyörivät normaalin tuntuisesti, vetareissakaan ei ole välystä.

Mielestäni ääni alkoi kesällä kun tuli revittyä asuntovaunua muutaman kerran ripeämmin liikkeelle, tukisi vetari vikaa? Tämän jälkeen kyllä vedetty painavaakin kärryä ja perille on päästy.

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 18.9.2015 10:22

Ei suoraan vastaa kysymykseen, mutta jotain infoa kuitenkin.
Omassa kakkosessa oli aikoinaan sisempi vetarin laakeri haljennut ja piti välillä melkoista pauketta ja välillä taas meni ihan nätisti. Ääni kuulosti tulevan toisen puolen eturenkaasta, mutta vika oli toisen puolen sisemmässä vetarin nivelessä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.9.2015 22:42

No hitto.. sitten se herra Murphy iski ja itsellä alkoi erinäiset jurnutukset etupäässä, näköjään on vasen sisempi suojakumi vähän murtunut ja rasvat pikkuhiljaa pihalle... eli nivel on entinen. Surkeita kun ei puolta miljoonaa kestä (vain 498tkm mittarissa).

Kuinkas lujaa nuo sisemmät nivelet yleensä ovat akseliin tarttuneet ja millä opilla helpoiten irtoaa?

Ja tietääkö kukaan mistä voisi löytää niitä vetoakselissa olevia värinänvaimennuslimppuja? Vänkärin puolella kun näkyi olevan se kumiosa lähes irti murtunut joten sillekin on jotain tehtävä.

Uudet vetonivelet olikin jo onneksi valmiina odottamassa motivaatiota (ja aikaa) vaihtotyöhön, mutta ei sen motivaation ihan tällä tavoin olis tarvinnut ilmestyä.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 22.9.2015 6:50

"Marmorilta" pitäisi limppuja löytyä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.9.2015 10:00

Olikohan sille osanumeroa kellään kertoa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa