Elikkä onkelmana on että iv variantissa ei vänkärin ovi aina aukea, kaikki muut ovet aukeaa keskuslukolla normaalisti mutta vänkärin ovi ei aina. Välillä toimii pitkään moitteitta ja välillä saa rämpätä vaikka kuinka. Mistähän pitäs vikaa etsiä, jumittaako mikrokytkin? Johdot murtunu oven välistä? ( tosin kun rämppää ni aukee viimeseltä vaikkei johdot ole heilunu)
Mekaaninen jumi jossain? Missä?
g4 iv vänkärin lukko ei aina aukea
Valvoja: ffp jäsenet
Itsellä Mk1 Octaviassa jumitteli satunnaisesti apukuskin puoleinen lukko viime talvena mutta en jaksanu siihen kiinnittää enempää huomiota, kun se aina aukesi pienen rämppäämisen jälkeen sisäkahvasta. Saattoi mennä kuukausikin ettei jumittanu kertaakaan mutta sitten välillä lukko vittuili oikein kunnolla, eikä meinannu millään konstilla avautua. Joku mystinen voima veti sitä nuppia aina takaisin sinne oven sisään =)
Keskellä talvea ei oikein innostanut lähtä repimään ovipahveja irti, joten jätin homman keväämmälle. No apukuskin lukko pelasi välillä hyvin ja välillä tosi huonosti tähän heinäkuulle asti ja nyt loman kunniaksi lukko meni täysin mykäksi.
Ei auttanu mikään rämppääminen enää ja ovi oli säpissä. V-käyrä alko nousta jo kohtuu korkeelle, kun lomareissukin painoi jo päälle. Youtubesta ja foorumeilta etin apua, että miten vitussa tuon ovipahvin sais irti vaikka apukuskin ovi on kiinni. Monessa paikassa väitettiin ettei se onnistu millään. Onnistui se kuitenkin...
Purin ensiksi siitä keskeltä sen vetokahvan ja avasin ne kaksi ruuvia. Sitten purin sen avauskahvan vieressä olevan levyn jossa mulla oli sähkölasin avausnappi. Sieltä alta paljastuu yksi ruuvi lisää. Peilikolmion diskantti lähti irti pelkästään varovasti kampeamalla. Tämän jälkeen homma menikin vähän mutkikkaammaksi, jouduin purkamaan turvavyöpeitelevyt (yksi ruuvi) ja oven sisäpuolisen tiivisteen koko oven oikesta reunasta, jotta pääsin käsiksi niihin sivulla oleviin torxeihin (2kpl) Oven alalaidan torxit (3kpl) sain auki mitään purkamatta. Ainoastaan oikessa laidassa oleva torx tuotti vähän hankaluuksia, kun ei meinannu mikään työkalu sopia penkin ja oven väliin. Oven etureunan elikkä vasemman puolen torxit menikin sitten vaikeaksi. Eihän niitä saanu mitenkään muuten kuin repimällä varovasti. Tässä vaiheessa päätin irrottaa hanskalokeron (5torxia), jotta saa lisää tilaa ja pahvikin lähtee paremmin irti. Ne etureunan kiinnitykset antaa kyllä periksi, kun tarpeeksi nitkuttelee irti. Itsellä kiinnikkeet eivät edes hajonneet vaikka irtosivat ovesta pahvin matkassa torxeineen.
Nyt pääsin viimein käsiksi sinne keskuslukituksen moottorille mutta vaikka kuinka yritin sen sielunelämää tutkia vika jäi mysteeriksi. Sitä moottoria kun muutaman kerran koputteli ruuvimeisselillä, niin se heräsi eloon vähäksi aikaa mutta sitten meni taas mykäksi. Kokeilin ottaa sen moottorin johdonkin irti, kun sen liittimessäkin oli joku kosketushäiriö. Sitä liitintä kun heilutteli, niin välillä mittaristossa ovi auki tunnistin aktivoitui ja välillä sammui. Sen olisi voinut tässä vaiheessa jo purkaa pois pöydälle ja tutkia oisko vaan joku kosketushäiriö vai mikä mutta aika ei enää riittänyt tähän hommaan. Päätin vaan ottaa johdon irti siitä moottorista, että saan oven edes manuaalisesti auki. Kasasin takaisin ja ovi toimii nyt ilman keskuslukkoa. Kunhan tässä on reissut heitetty niin pitää katella tarkemmin tuota lukkoa ja tai vaihtaa se suoraan.
Keskellä talvea ei oikein innostanut lähtä repimään ovipahveja irti, joten jätin homman keväämmälle. No apukuskin lukko pelasi välillä hyvin ja välillä tosi huonosti tähän heinäkuulle asti ja nyt loman kunniaksi lukko meni täysin mykäksi.
Ei auttanu mikään rämppääminen enää ja ovi oli säpissä. V-käyrä alko nousta jo kohtuu korkeelle, kun lomareissukin painoi jo päälle. Youtubesta ja foorumeilta etin apua, että miten vitussa tuon ovipahvin sais irti vaikka apukuskin ovi on kiinni. Monessa paikassa väitettiin ettei se onnistu millään. Onnistui se kuitenkin...
Purin ensiksi siitä keskeltä sen vetokahvan ja avasin ne kaksi ruuvia. Sitten purin sen avauskahvan vieressä olevan levyn jossa mulla oli sähkölasin avausnappi. Sieltä alta paljastuu yksi ruuvi lisää. Peilikolmion diskantti lähti irti pelkästään varovasti kampeamalla. Tämän jälkeen homma menikin vähän mutkikkaammaksi, jouduin purkamaan turvavyöpeitelevyt (yksi ruuvi) ja oven sisäpuolisen tiivisteen koko oven oikesta reunasta, jotta pääsin käsiksi niihin sivulla oleviin torxeihin (2kpl) Oven alalaidan torxit (3kpl) sain auki mitään purkamatta. Ainoastaan oikessa laidassa oleva torx tuotti vähän hankaluuksia, kun ei meinannu mikään työkalu sopia penkin ja oven väliin. Oven etureunan elikkä vasemman puolen torxit menikin sitten vaikeaksi. Eihän niitä saanu mitenkään muuten kuin repimällä varovasti. Tässä vaiheessa päätin irrottaa hanskalokeron (5torxia), jotta saa lisää tilaa ja pahvikin lähtee paremmin irti. Ne etureunan kiinnitykset antaa kyllä periksi, kun tarpeeksi nitkuttelee irti. Itsellä kiinnikkeet eivät edes hajonneet vaikka irtosivat ovesta pahvin matkassa torxeineen.
Nyt pääsin viimein käsiksi sinne keskuslukituksen moottorille mutta vaikka kuinka yritin sen sielunelämää tutkia vika jäi mysteeriksi. Sitä moottoria kun muutaman kerran koputteli ruuvimeisselillä, niin se heräsi eloon vähäksi aikaa mutta sitten meni taas mykäksi. Kokeilin ottaa sen moottorin johdonkin irti, kun sen liittimessäkin oli joku kosketushäiriö. Sitä liitintä kun heilutteli, niin välillä mittaristossa ovi auki tunnistin aktivoitui ja välillä sammui. Sen olisi voinut tässä vaiheessa jo purkaa pois pöydälle ja tutkia oisko vaan joku kosketushäiriö vai mikä mutta aika ei enää riittänyt tähän hommaan. Päätin vaan ottaa johdon irti siitä moottorista, että saan oven edes manuaalisesti auki. Kasasin takaisin ja ovi toimii nyt ilman keskuslukkoa. Kunhan tässä on reissut heitetty niin pitää katella tarkemmin tuota lukkoa ja tai vaihtaa se suoraan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa