Portteri pomppasi katsastuksessa, kun taka-akselilta ei löytynyt jarruja.. Käsijarru toimi erinomaisesti, mutta käyttöjarrua ei juuri ollenkaan. Tuumailtiin katsastusmiehen kanssa, että jarrupaineesäädin on jumissa tai säätö on tyhjänä väärä. Koitin etsiä haulla ohjeita säätöön, mutta eipä niitä oikein löytynyt. Osaisikos joku auttaa?
Kyseessä siis -99 mallinen pitkä 2.5TDI T4 iman ABS jarruja, uusi tuttavuus minulle ja yhteiselo nyt vähän ryppyilee..
T4 Transporterin jarrupaineensäätimen säätö?
Valvoja: ffp jäsenet
Todennäköisesti se säädin on jumissa.
Oma T4 oli syksyllä katsastuksessa just samanlainen, "taka-akselilta ei löytynyt jarruja. Käsijarru toimi erinomaisesti". Sylkyt oli kunnossa, jarrukengät uudet ja rumpu oli halkaisijaltaan toleranssissa. Ja jarruja ei saanut pitämään millään.
Vaihdoin säätimen ja jarruvoimaa alkoi olla liiankin kanssa. Säätimen jousta sai löysäillä ihan reilusti, ettei takapää mene lumikelillä jarrutuksissa lukossa. (ABS:ää tuossa romussa ei luonnollisesti ole).
On muuten ihanan kallis se säädin siellä paikallisessa varaosaputkassa . . .:)
Oma T4 oli syksyllä katsastuksessa just samanlainen, "taka-akselilta ei löytynyt jarruja. Käsijarru toimi erinomaisesti". Sylkyt oli kunnossa, jarrukengät uudet ja rumpu oli halkaisijaltaan toleranssissa. Ja jarruja ei saanut pitämään millään.
Vaihdoin säätimen ja jarruvoimaa alkoi olla liiankin kanssa. Säätimen jousta sai löysäillä ihan reilusti, ettei takapää mene lumikelillä jarrutuksissa lukossa. (ABS:ää tuossa romussa ei luonnollisesti ole).
On muuten ihanan kallis se säädin siellä paikallisessa varaosaputkassa . . .:)
Säätimessä on säätö,säädin omaani liikaakin,vaikka auto on bussi.
Siis tehoja saa irti,jos vain oivaltaa säätimen toiminnan.
Kuvalinkki ei toimi ,asia ois palautunut mieleen sen kautta-Jouset pitää saada tiukempaan pänninkiin ja sitten niistä valkeista korkeista pyörittämällä painetta sylintereissä nostetaan.
Muistaakseni mitä tiukemmalle saa jouset ja vastin korkit ,niin sitä tehokkaammat jarrut.
Siis tehoja saa irti,jos vain oivaltaa säätimen toiminnan.
Kuvalinkki ei toimi ,asia ois palautunut mieleen sen kautta-Jouset pitää saada tiukempaan pänninkiin ja sitten niistä valkeista korkeista pyörittämällä painetta sylintereissä nostetaan.
Muistaakseni mitä tiukemmalle saa jouset ja vastin korkit ,niin sitä tehokkaammat jarrut.
Kärsiihän sitä hintaa kysyä, lopullista hintaa en vielä tarkkaan tiedä, kun lasku on vielä tulomatta ja samalla tuohon tehtiin muutakin huoltoa. Jarrupaineensäädin maksaa muistaakseni reilun satasen..
Edittiä tähän: Ei se säädin maksanutkaan kuin vajaat 50€, että aika halvalla tuosta pääsi. Eli ei siihen säätimeen kannata paljoa aikaa käyttää, jos ei toimi niin uutta kehiin.
Edittiä tähän: Ei se säädin maksanutkaan kuin vajaat 50€, että aika halvalla tuosta pääsi. Eli ei siihen säätimeen kannata paljoa aikaa käyttää, jos ei toimi niin uutta kehiin.
Vapauta poikkitangon päissä olevia jousia alapäästä mutteri/pultin alta,siis pidennä jousia,että tanko nousee.Sitten säädä valkoisista korkeista niitä alemmaksi.
Nyt häviää jarruja takaa.Lumella tai jäällä on hyvä etsiä tasapaino etu/taka.
Sopivan joutuu etsimään ,helppo niitä on säätää
Korjaus edelliseen ensin korkeista jännitystä pois jos ei riitä,niin siirrä jousia pitemmäksi.
ja taas korkeille.
Toivottavasti osasin kertoa oikein ,kun siitä on jo aikaa ,kun säädin viimeksi.
Säätö kannattaa ,jos saa sen niin kohdalleen ,että takajarrut on lähellä etujarruja ,niin
jarrutusmatka lyhenee ja tuntuma on hyvä ,eikä aina etuset lukossa ja takaset vain vähän jarruttaa.
Huomioikaa kuitenkin hyvän pidon painonsiirtymä tiukassa jarrutuksessa,ei liian lähelle takasten tehoja eteen nähden.
Nyt häviää jarruja takaa.Lumella tai jäällä on hyvä etsiä tasapaino etu/taka.
Sopivan joutuu etsimään ,helppo niitä on säätää
Korjaus edelliseen ensin korkeista jännitystä pois jos ei riitä,niin siirrä jousia pitemmäksi.
ja taas korkeille.
Toivottavasti osasin kertoa oikein ,kun siitä on jo aikaa ,kun säädin viimeksi.
Säätö kannattaa ,jos saa sen niin kohdalleen ,että takajarrut on lähellä etujarruja ,niin
jarrutusmatka lyhenee ja tuntuma on hyvä ,eikä aina etuset lukossa ja takaset vain vähän jarruttaa.
Huomioikaa kuitenkin hyvän pidon painonsiirtymä tiukassa jarrutuksessa,ei liian lähelle takasten tehoja eteen nähden.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa