Golf IV ulkokahvan toiminta
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV ulkokahvan toiminta
Hei,
aiheesta keskusteltu täällä jonkin verran, mutta en löytänyt oikeen sopivaa vastausta omaan vikaani: Kun olen keskuslukolla avannut ovet, ne aukeavat auton ulkokahvoista usein vasta toisella nyppäyksellä. Ovet eivät koskaan jätä aukeamatta, mutta todella usein ensimmäinen avauskokeilu kahvasta vetää tyhjää ja toisella kerralla ovi aukeaa.
Olen juuri vaihtanut kuljettajan oveen kokonaan uuden lukkomoduulin, kun oli mikrokytkinten kanssa häikkä. Nyt pelaa lukon asentotiedot, mutta tämä avautumisongelma koskee kuljettajan ja pelkääjän puolen ovia.
Varmaan foorumilla on muitakin jotka painineet vastaavan vian kanssa, kun lukkovikoja näissä tuntuu riittävän. Nämä ongelmat siis ilmenneet ihan lämpimälläkin kelillä, pakkasella ei osuutta asiaan.
aiheesta keskusteltu täällä jonkin verran, mutta en löytänyt oikeen sopivaa vastausta omaan vikaani: Kun olen keskuslukolla avannut ovet, ne aukeavat auton ulkokahvoista usein vasta toisella nyppäyksellä. Ovet eivät koskaan jätä aukeamatta, mutta todella usein ensimmäinen avauskokeilu kahvasta vetää tyhjää ja toisella kerralla ovi aukeaa.
Olen juuri vaihtanut kuljettajan oveen kokonaan uuden lukkomoduulin, kun oli mikrokytkinten kanssa häikkä. Nyt pelaa lukon asentotiedot, mutta tämä avautumisongelma koskee kuljettajan ja pelkääjän puolen ovia.
Varmaan foorumilla on muitakin jotka painineet vastaavan vian kanssa, kun lukkovikoja näissä tuntuu riittävän. Nämä ongelmat siis ilmenneet ihan lämpimälläkin kelillä, pakkasella ei osuutta asiaan.
Joko se vaijeri on liian kireällä tai sitten sen kahvan muovirunko ei ole kunnolla kohdillaan ja siellä on huonosti ne siitä avaimen lukkoreiästä näkyvät muovilipukat.
Sama vika oli itsellä kun vaihdoin lukkopesän ja vaijerin ja kasasin huolimattomasti. Ne muovilipukat jää helposti epähuomiossa väärin. Hankala selittää, mutta ne piti muistaakseni meisselillä vängätä toisten muovihaittojen taakse.
Sama vika oli itsellä kun vaihdoin lukkopesän ja vaijerin ja kasasin huolimattomasti. Ne muovilipukat jää helposti epähuomiossa väärin. Hankala selittää, mutta ne piti muistaakseni meisselillä vängätä toisten muovihaittojen taakse.
Tosi hankala selittää, mutta kun sen tajuaa niin on helppo juttu.
Eli jos kuskin ovi, kun katsot sitä vetokahvaa, ja oikealla puolella siitä reiästä näkyy se vaijerin jne, niin muistaakseni siinä vetokahvalla on ylä- ja alapuolella semmoset muoviklipsut, mitkä pitää vääntää/taivuttaa kahvan rungossa olevien muoviklipsujen "taakse".
Eli jos kuskin ovi, kun katsot sitä vetokahvaa, ja oikealla puolella siitä reiästä näkyy se vaijerin jne, niin muistaakseni siinä vetokahvalla on ylä- ja alapuolella semmoset muoviklipsut, mitkä pitää vääntää/taivuttaa kahvan rungossa olevien muoviklipsujen "taakse".
Koitin tuota tänään huonossa valossa laittaa kuntoon. Meni kuitenkin vain huonompaan suuntaan. Koitin virittää tuota kahvaa koria vasten vetävää "rotanloukkua", mutta eipä oikeen luonannut.
Oven päädystä ruuvattava pultti ei missään vaiheessa irronnut kokonaan, mutta ilmeisesti jokin osa siellä on silti lipsahtanut väärin koska lukkopesä ei enää lukitu paikalleen. Ovi onneksi aukeaa kuitenkin ja pysyy kiinni.
Tuo ylempänä kerrottu kohdistusasia on mielestäni kunnossa, vika luultavasti ainoastaan rotanloukun virityksessä ja täten vaijeri on aina liian kireällä kun kahva on hiukan irti kirista.
Onko jollain kokemusta tuosta oven päädyssä olevan pultin mekanismeista? Jos ja kun joku osa on tippunut oven sisään niin kuinka se kuuluu asentaa takaisin paikoilleen. Viikonloppuna pääsen tuota sisälle talliin parempiin olosuhteisiin laittelemaan.
Oven päädystä ruuvattava pultti ei missään vaiheessa irronnut kokonaan, mutta ilmeisesti jokin osa siellä on silti lipsahtanut väärin koska lukkopesä ei enää lukitu paikalleen. Ovi onneksi aukeaa kuitenkin ja pysyy kiinni.
Tuo ylempänä kerrottu kohdistusasia on mielestäni kunnossa, vika luultavasti ainoastaan rotanloukun virityksessä ja täten vaijeri on aina liian kireällä kun kahva on hiukan irti kirista.
Onko jollain kokemusta tuosta oven päädyssä olevan pultin mekanismeista? Jos ja kun joku osa on tippunut oven sisään niin kuinka se kuuluu asentaa takaisin paikoilleen. Viikonloppuna pääsen tuota sisälle talliin parempiin olosuhteisiin laittelemaan.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
se lukon ruuvi kirii vaan sellasta kiekkoa. ei kuulukkaan irti asti ottaa tai tulee lisähommia. tarpeeks kun on löysytetty niin esim avainta kääntämällä ja vetämällä pitäis lukkopesän irrota sieltä. sitten pääsee käsiks siihen vaijerin päähän sun muihin.
https://www.youtube.com/watch?v=sPmKY7k-Ths
ite en oo tohtinu meisseliä tonne väliin tunkea vaan on lähteny aina omalla avaimellaan (tossa näyttäs olevan rikki)
https://www.youtube.com/watch?v=sPmKY7k-Ths
ite en oo tohtinu meisseliä tonne väliin tunkea vaan on lähteny aina omalla avaimellaan (tossa näyttäs olevan rikki)
Ei minullakaan ole ollut tarvetta maalipintaa sohia talttapäällä kuten tuossa videossa, ottanut vaan sormilla kiinni lukkopesästä ja irti on lähtenyt kun ruuvia löysää muutaman kierroksen.
Nyt lukkopesä ei kuitenkaan enää lukitu paikalleen vaikka ruuvin kiristääkin. Jotain olen siis tehnyt väärin vaikken ko ruuvia ole kokonaan avannutkaan. Melko ärsyttävä homma tuo kahva korjaus, kun itse mekanismin toimtaa ei pääse näkemään. Oven purkamiseksi taitaa mennä jos tuol kiekko on sieltä tippunut oven sisään.
Nyt lukkopesä ei kuitenkaan enää lukitu paikalleen vaikka ruuvin kiristääkin. Jotain olen siis tehnyt väärin vaikken ko ruuvia ole kokonaan avannutkaan. Melko ärsyttävä homma tuo kahva korjaus, kun itse mekanismin toimtaa ei pääse näkemään. Oven purkamiseksi taitaa mennä jos tuol kiekko on sieltä tippunut oven sisään.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Tallilla vierähtänyt tovi tänään, kuskin ovi tuli purettua ja tutkittua tuota mekanismia. Olen asiassa melko paljon viisaampi, mutta ovi ei edelleenkään toimi kuten pitäisi.
Lukkopesän paikalleen lukitseva ruuvi ei ottanut kiinni metalliseen "klipuun", koska se oli päässyt kääntymään sivuun. Tämä johtui ilmeisesti ruuvin kiristämisestä ilman lukkopesää, jolloin tuo osa pääsee kääntymään pois paikaltaan.
Tärkeää on siis, että ruuvin löysäämisen jälkeen sitä ei kiristetä ilman, että lukkopesä on paikallaan. Tämän jälkeen jos lukkopesää työntää paikalleen, mikään ei estä "klipua" lipsahtamasta paikaltaan.
Ovenkahvan lukituksen toiminta selvisi myös tarkemmin. Jos ovenkahvan haluaa hallitusti irrottaa, sitä on vedettävä ulospäin ja löysättävä ruuvia niin pitkään, että kahva ei enää palaudu koria vasten. Tällöin tuo "rotanloukku" on lukittunut kasaan ja kahvan voi ottaa irti halutessaan.
Lopuksi todettava, että kuskin kahva on taas napakasti koria vasten koten pitääkin. Ovi ei kuitenkaan edelleenkään aukea ensimmäisellä kahvan tempaisulla. Ovi aukeaa ensimmäisella kerralla, jos kahvaa hieman napauttaa ennen kahvasta vetämistä. Täytyy jatkaa huomenna.
Lukkopesän paikalleen lukitseva ruuvi ei ottanut kiinni metalliseen "klipuun", koska se oli päässyt kääntymään sivuun. Tämä johtui ilmeisesti ruuvin kiristämisestä ilman lukkopesää, jolloin tuo osa pääsee kääntymään pois paikaltaan.
Tärkeää on siis, että ruuvin löysäämisen jälkeen sitä ei kiristetä ilman, että lukkopesä on paikallaan. Tämän jälkeen jos lukkopesää työntää paikalleen, mikään ei estä "klipua" lipsahtamasta paikaltaan.
Ovenkahvan lukituksen toiminta selvisi myös tarkemmin. Jos ovenkahvan haluaa hallitusti irrottaa, sitä on vedettävä ulospäin ja löysättävä ruuvia niin pitkään, että kahva ei enää palaudu koria vasten. Tällöin tuo "rotanloukku" on lukittunut kasaan ja kahvan voi ottaa irti halutessaan.
Lopuksi todettava, että kuskin kahva on taas napakasti koria vasten koten pitääkin. Ovi ei kuitenkaan edelleenkään aukea ensimmäisellä kahvan tempaisulla. Ovi aukeaa ensimmäisella kerralla, jos kahvaa hieman napauttaa ennen kahvasta vetämistä. Täytyy jatkaa huomenna.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa