touran alatukivarren pusla ja pyöränlaakeri
Valvoja: ffp jäsenet
touran alatukivarren pusla ja pyöränlaakeri
Minkälainen homma on vaihtaa tuo taaempi pusla? Entäs pyöränlaakeri taakse? Ilmeisesti laakerin mukana tulee koko napa. Tarviiko erikoisia työkaluja? Auto on touran 1.9tdi 2003.
Onko sulla tuo pusla runkoineen vai pelkkä pusla?
No kuiten puslanvaihto: rengas irti. Puslan runko on kolmella pultilla (2xM10 ja 1xM12) kiinni. Avainkoko 16-17 ja 18-19. En muista vaikka vasta vaihdoin samanlaiset puslat omaan autoon, kaikki työkalut siinä oli rempan lopussa pitkin lattiaa ;). Vaihtui siinä vähän muutakin. No, sitte vääntää tukivarren takaosaa alas, niin saa nykästyä palikan pois. Sitte uusi palikka tilalle, tai vanhaan runkoon uusi pusla prässäämällä jollain sopivalla työkalulla; pultti + isot prikat + mutteri, ruuvipenkki, mielikuvitus rajana, jos ei oikeaa prässiä löydy. Sitte uusi osa takasin paikalleen. Kannattaa kattoa, että puslarunko osuu suurinpiirtein vanhalle paikalle, niin ei ohjauskulmat pahasti mene vinoon. Vanhan paikan kyllä näkee hyvin alustamassan ja kuran joukosta.
Takalaakerin vaihto: rengas pois, jarrusatula irti. Tarvii 13 mm kiintoavainta liukutappi ja sitte 13 hylsy taas käy satulan kiinnityspulttiin. Tässä vaiheessa kannattaa varovasti ensin testata, että tuo liukutappi liikkuu/kiertyy esteittä (näillä on tapana välillä jumahdella kiinni ja sitte katketa, mikä taas aiheuttaa v-käyrän armotonta nousua). Jarrulevy taas on kiinni ristipää ruuvilla (tai torxilla T30?). Sitte onkin enää laakerin kiinnityspultti, tarvii 12 kulmasen "koloavaimen" eli XZN koossa M18. Sitte vaan vetää laakerin pois ja uusi tilalle. Jarrusatulan liukutappeihin kannattaa vaihtaa rasvat ja ehkä kumit samalla.
No kuiten puslanvaihto: rengas irti. Puslan runko on kolmella pultilla (2xM10 ja 1xM12) kiinni. Avainkoko 16-17 ja 18-19. En muista vaikka vasta vaihdoin samanlaiset puslat omaan autoon, kaikki työkalut siinä oli rempan lopussa pitkin lattiaa ;). Vaihtui siinä vähän muutakin. No, sitte vääntää tukivarren takaosaa alas, niin saa nykästyä palikan pois. Sitte uusi palikka tilalle, tai vanhaan runkoon uusi pusla prässäämällä jollain sopivalla työkalulla; pultti + isot prikat + mutteri, ruuvipenkki, mielikuvitus rajana, jos ei oikeaa prässiä löydy. Sitte uusi osa takasin paikalleen. Kannattaa kattoa, että puslarunko osuu suurinpiirtein vanhalle paikalle, niin ei ohjauskulmat pahasti mene vinoon. Vanhan paikan kyllä näkee hyvin alustamassan ja kuran joukosta.
Takalaakerin vaihto: rengas pois, jarrusatula irti. Tarvii 13 mm kiintoavainta liukutappi ja sitte 13 hylsy taas käy satulan kiinnityspulttiin. Tässä vaiheessa kannattaa varovasti ensin testata, että tuo liukutappi liikkuu/kiertyy esteittä (näillä on tapana välillä jumahdella kiinni ja sitte katketa, mikä taas aiheuttaa v-käyrän armotonta nousua). Jarrulevy taas on kiinni ristipää ruuvilla (tai torxilla T30?). Sitte onkin enää laakerin kiinnityspultti, tarvii 12 kulmasen "koloavaimen" eli XZN koossa M18. Sitte vaan vetää laakerin pois ja uusi tilalle. Jarrusatulan liukutappeihin kannattaa vaihtaa rasvat ja ehkä kumit samalla.
Viimeksi muokannut Iso-Jaska, 18.11.2014 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa