Ongelmana on -00 T4 syncro TDI:n (ajettu n.410tkm) tärinä, joka alkaa häiritsevästi n.90km/h nopeudesta ja on satasen nopeudessa pahimmillaan. Matalemmilla nopeuksilla sitä ei tunne. Auton sisällä ei tunnu varsinaisesti rattiin, tuntuu voimakkaimmalta keskimmäisellä penkkirivillä (siis tää on bussi). Esimerkiksi turvavyökiinnikeiden välissä täytyy olla kangaspala, muuten ne helisee koko ajan vastakkaisn. Tärinä ei muutu miksikään vedätettäessa tai rullatessa, koko ajan samanlaista ravistusta.
Ongelma ei pitäisi johtua renkaista/vanteista, koska tuntuu talvirenkaillakin, tosin vaimeampana ja talvella 80 rajoitus. Talvirenkaat/vanteet 15", kesärenkaat/vanteet 16". Tasapainotuksissa/vanteen kieroudessa ei vikaa ainakaan kesäsarjassa, koska ostin molemmat uusina toissa syksynä (samalla kun autonkin) ja ne on niin moneen kertaan tarkastettu ja tasapainotettu, koska vikaa on luonollisesti haettu niistä ensin. Maahantuoja jopa vaihtoi yhden renkaista uuteen tänä keväänä, koska siinä oli olevinaan mahdollisesti heittoa rungossa. Ajo ei kuitenkaan muuttunut miksikään.
Nyt tänä kesänä on alkanut tuntumaan tärinää myös jarrutuksissa, mutta tämän arvelisin johtuvan kuitenkin jarrulevyistä. Sanonpahan kuitenkin, jos näin ei olisikaan ja joku osaa antaa vinkkejä.
Itse en oikein tiedä mistä vikaa hakisin, vaihtoehtoja:
-kardaanin tasapaino?
-vetoakselit/nivelet?
-kardaanin tukilaakeri?
-kardaanin nivelet?
-vanteiden keskireikäsovitteet, voisiko olla apua jos ne teettäisi alumiinistä tms? Onko jollain ollut ongelmia muovisten sovitteiden kanssa?
-jotain muuta?
T4 syncro tärinä
Valvoja: ffp jäsenet
Moi,
Auto oli pajalla ohjeella kardaani pois ja tulen koeajamaan ilman kardaania. Tarkoitus oli että vien kardaanin remonttiin mikäli sen voi korjata, kaikkia T4 kardaaneita ei voi korjata.
Olivat kuitenkin todenneet pajalla että kardaanin ympärillä on sellainen kuminen tasapainotus tai mikälie kiekko, joka oli revennyt aika pahasti. Sitä repeytymää ei nähnyt, kun kardaani oli paikoillaan. Olivat käyneet koeajolla ja todenneet että ilman kardaania ei tutise. Poistivat sen kiekon ja löivät kardaanin paikoilleen. Heidän mukaan kunnossa.
Mun mielipide 140tkm kokemuksella, että tilanne parani huomattavan paljon, mutta kaikki tutina ei poistunut. Joko edelleen kardaani epätasapainossa, nivelet pilalla tai jossain muualla vika. Juuri siksi olisin itse halunnut ajaa ilman kardaania, koska itse olisin osannut sanoa tutiseeko se vai ei.
Tuon jälkeen olen kuitenkin ajanut n. 60tkm. Tutisee n. 120km nopeudella, alkaa hivenen jo 100 nopeudesta. tilanne on kuitenkin niin paljon parempi, että köyhänä en ole asiasta enää nähnyt vaivaa. Nyt en kuitenkaan tiedä, tuleeko se jäljellä oleva tutina kardaanista vai muualta. Veikkaan kardaania.
Auto oli pajalla ohjeella kardaani pois ja tulen koeajamaan ilman kardaania. Tarkoitus oli että vien kardaanin remonttiin mikäli sen voi korjata, kaikkia T4 kardaaneita ei voi korjata.
Olivat kuitenkin todenneet pajalla että kardaanin ympärillä on sellainen kuminen tasapainotus tai mikälie kiekko, joka oli revennyt aika pahasti. Sitä repeytymää ei nähnyt, kun kardaani oli paikoillaan. Olivat käyneet koeajolla ja todenneet että ilman kardaania ei tutise. Poistivat sen kiekon ja löivät kardaanin paikoilleen. Heidän mukaan kunnossa.
Mun mielipide 140tkm kokemuksella, että tilanne parani huomattavan paljon, mutta kaikki tutina ei poistunut. Joko edelleen kardaani epätasapainossa, nivelet pilalla tai jossain muualla vika. Juuri siksi olisin itse halunnut ajaa ilman kardaania, koska itse olisin osannut sanoa tutiseeko se vai ei.
Tuon jälkeen olen kuitenkin ajanut n. 60tkm. Tutisee n. 120km nopeudella, alkaa hivenen jo 100 nopeudesta. tilanne on kuitenkin niin paljon parempi, että köyhänä en ole asiasta enää nähnyt vaivaa. Nyt en kuitenkaan tiedä, tuleeko se jäljellä oleva tutina kardaanista vai muualta. Veikkaan kardaania.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”