ohjaustehostinöljy 3B

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Alihankkija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 24.10.2009 5:01

ohjaustehostinöljy 3B

ViestiKirjoittaja Alihankkija » 13.12.2009 12:32

Säiliön kannessa lukee nur mineral mutta eikö sinne kuitenkin voi laittaa synteettisen Febin 6161 ?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.12.2009 12:34

Kannattaa laittaa sitä, mitä suositellaan. Hammastangon tiivisteet ei välttämättä kestä vääränlaista öljyä ja sit onkin mukava remontti edessä, kun tiivisteet alkaa vuotamaan...

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 13.12.2009 22:15

Aivan näin, 3B:hen esim. Febin G0002000-luokituksen mukainen öljy vaikka motonetistä, ei maksa ihan niin paljon kuin marmoritiskillä.

Synteettisellä ei välttämättä jätä riittävän paksua kerrosta osien väliin, joten rutinaa voisi olettaa tulevan vastaan piakkoin vaihdon jälkeen. Kuten Mak tossa totesi, mieluummin suosituksen mukainen niin välttyy koko ohjausräkin rempalta. On muuten passatissa sitten "kiva" operaatio, varsinkin jos pihalla joutuu tekemään.

Alihankkija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 24.10.2009 5:01

ViestiKirjoittaja Alihankkija » 14.12.2009 8:48

Ohjaustehostinöljy VAG-G002000/G002500 1L (Kelt/Vihr)

Synteettinen öljy esim. uudempiin VAG ohjaustehostimiin. Uusi, vihreä tunnusväri korvaa edellisen keltaisen. Korvaa alkuperäisnumerot G 002 000, G 002 500 ja G 004 000 M2, BMW 81 22 9 407 758 sekä 82 11 1 468 041, Opel 1940 715 ja 1940 766, GM 93160548 ja 90544116.


Tätä mä hain: Tuo Febin 6161 mikä korvaa G 002 000 on synteettinen öljy. Ja säiliön korkissa lukee, että vain mineraaliöljyä saa käyttää...

...jatkoa: Pörhön mukaan enää löytyy G 004000M2 öljy mitä pitäisi laittaa. Joten pitäisi kai sitten tuo febikin sitten käydä, hinateroa ei tosin ole kuin vajaa 2€

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.12.2009 9:26

Näissä taisi olla nyrkkisääntönä jotakuinkin se, että jos orkkis öljy on keltaista/vihreää, ei sinne saa mennä laittamaan punaista tilalle. Itsekin tuo todenneena joskus... Punainen liemi tulee tiivisteistä läpi, melko nopeallakin aikavälillä.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 10.8.2014 11:03

Mun ohjaustehostin on alkanut välillä pitämään aikamoista meteliä. Tai oikeastaan... ei mikään edellinen auto ole ollut noin äänekäs kuin nyt tämä Passat 3B johonka nyt vaihdoin alle. Äänekäs ääni ei kuulunut vain silloin kun ohjaus oli ihan ääriasennossa, vaan myös silloin kun rattia vääntää ja ohjaus siirtyy.
Laitoin Motonetistä jotain ainetta muistaakseni nimeltään "power steering restorer" ja ääni väheni... tai ainakin tuntui siltä. Myöhemmin (noin 2 viikon jälkeen) hörppäsin kaikki TUMMANVÄRISET nesteet säiliöstä yläkautta pois (noin 3dl) ja laitoin tilalle yhtä paljon VAG:n alkuperäistä G 004 nestettä. Silloin ääni tuli mielestäni takaisin.

Ohjaustehostimen säiliössä on kirjan mukaan 1,5 litraa, joten enhän minä ole vaihtanut kuin vain 20% tilavuudesta. Kokeilin nyt laittaa jotain Liqui Moly:n punaista ainetta tehty juuri ohjaustehostimia varten. Saas nähdä miten käy? Säiliössä on nyt myös hiukan liikaa nestettä. Tuskin siitä on haittaa? Tai onko? Voi ehkä vain tulla ulos.

Jostain olen kuullut että Volkkarin ohjaustehostimeen ei pitäisi ikinä laittaa mitään muuta kuin VAG:n omat aineet, koska ne voi vahingoittaa ohjaustehostimen. Ei kai näistä aineista mitä olen nyt laittanut on enemmän haittaa kuin hyötyä?
Olisikohan syytä vaihtaa KAIKKI nesteet pois ja laittaa ihan alkuperäiset nesteet tilalle?
Eikö se ohjaustehostimen ilmaaminen käy ihan vain täyttämällä säiliön ja vääntämällä rattia ääriasennosta ääriasentoon renkaat ilmassa kunnes pinta ei enään laske? Mistä vanhat nesteet olisi paras tiputtaa pois?
Jos mun ohjaustehostin pitää tuommoista ääntä, niin mikähän siinä voisi olla joka pian ehkä sanoo sopimuksensa irti?

Banana

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 23.8.2014 0:23

Tänään yhdellä parkkipaikalla kun mun 3B:n rattia väänsin niin kuului ohjaustehostimesta taas todella kova ja muriseva ääni. Ei tunnu ihan normaalilta.
Mikähän nyt on sanomassa sopimuksen irti? Onko ideoita miksi ääni kuuluu? Remontti edessä?

Banana

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.8.2014 0:25

Onks nesteet tallella?

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 23.8.2014 1:05

En ole vielä tarkistanut onko, mutta juurihan pistin jotain Liqui Moly:n punaista ainetta tehty juuri ohjaustehostimia varten.
Pitäisiköhän vaihtaa kaikki vanhat ja "väärät" nesteet pois ja kaataa vain VAG:n oma G 004 neste tilalle?

Banana


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa