Eli ongelmana otsikossakin mainittu MK2 Jetan toimimaton keskuslukitus. En ole autolla pitkään aikaan ajanut, ollut velipojalla käytössä. Oli sitten talvipakkasilla napsauttanut kuskinpuolen kahvan rikki, vaihdatti uuden jostain syystä korjaamolla. Sen jälkeen ilmeisesti ei ole keskuslukitus raflannut.
Pikkuusen olen ehtinyt jo tutkia asiaa, mutta en ole vielä vikaa paikallistanut. Renkkaamalla avainta eestaas sain lukot menemään kertaalleen kiinni, mutta sen jälkeen ei pelannut taaskaan. Tästä voisi kuitenkin päätellä että ilmeisesti pumppu on kuitenkin kunnossa. Ilmaletkut ovat paikallaan ja kunnossa, tämä testattu piuha irti ja puhallus-menetelmällä.
Jännitteitä kerkesin mittailla perjantaina kuskin oven piuhoista ja takakontista.
- Puna-valkoiselle tulee 12V lukon ollessa ylhäällä ja oven auki, mutta vain 6V(?) kun ovi on kiinni.
- Lukon ollessa alhaalla ja oven kiinni, puna-keltaiselle tulee tuo sama 6V, vaikka eikö sen pitäisi olla 12V?
- Lukon ja oven ollessa kiinni ei takakontissa punakeltaiselle tule mitään. Puna-valkoiselle tulee 12V kun ovi ja lukko ovat auki.
Keskuslukitus on alkuperäinen lisävaruste, ei siis jälkikäteen asennettu. Täältä löytyvän asennusohjeen olenkin jo lueskellut läpi, oli paljon hyviä vinkkejä ja checkpointteja, mutta ei kirkkainta palkintoa. Onko kenelläkään kokemusta ko. kamppeen ehjäämisestä? Voiko tuo kahvan vaihtaminen rikkoa esim. sen ohjainboksin kuskin ovesta?
Jetta II keskuslukituksen toimimattomuus
Valvoja: ffp jäsenet
Itse olen aikoinaan lisännyt kauko-ohjauksen tuollaiseen Flairi-Jetsonin alkuperäiseen keskuslukkoon. Siellä kuskin ovessa ei ole mitään erityistä ohjausyksikköä, vaan siellä on ainoastaan liukukontakti. Liukukontakti on yhteydessä lukkoon ja oven lukitusnuppiin. Siihen tulee kolme johtoa, joista yhteen (keskimmäinen?) tulee aina akkujännite. Kun lukko on auki, niin liukukontakti ohjaa akkujännitteen pumpun "auki" asentoon ja kun napsautat oven lukkoon niin virta menee "kiinni" asentoon pumpussa.
Sulla on luultavasti tuo liukukontakti mennyt rikki korjaamokeikan yhteydessä. Itse vaihdoin sen tilalle Frigate-merkkisen sähköisen lukkomoottorin (esim. Katuauto.fi myy näitä) joka tarjoaa saman toiminnallisuuden. Sitä sähkömoottoriosuutta ei ole pakko käyttää, mutta siihen voi tarvittaessa yhdistää kauko-ohjausboksin.
Sulla on luultavasti tuo liukukontakti mennyt rikki korjaamokeikan yhteydessä. Itse vaihdoin sen tilalle Frigate-merkkisen sähköisen lukkomoottorin (esim. Katuauto.fi myy näitä) joka tarjoaa saman toiminnallisuuden. Sitä sähkömoottoriosuutta ei ole pakko käyttää, mutta siihen voi tarvittaessa yhdistää kauko-ohjausboksin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”