mk2 golf. Etukelkan vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-santtu-
-
Viestit: 4
Liittynyt: 23.6.2014 21:17

mk2 golf. Etukelkan vaihto

ViestiKirjoittaja -santtu- » 23.6.2014 21:25

Eli tuli hommattua tollanen kakkoskoppanen golffi ja nyt oon ajanu sillä noin kuukauden, kunnes huomasin motarilla että rupesi auto pomppimaan.. Auto seis ja kumien tarkastus ja nehän oli aivan kankailla kummatkin etu kumit. Noh uudet kumit alle ja aurauskulmien säätöön ajan varaus, kun menin korjaamolle niin selvisikin semmonen probleema että etu kelkka on ilmeisesti ruostunut puhki ja puslat kuolleita. Joten onko hirvee homma ruveta vaihtamaan tota kelkkaa? Ku en autosta tahtois luopua..

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.6.2014 22:03

Ei ole paha homma. Jos on nosturi käytössä, laita moottori + vaihteistopaketti esim tällaisen varaan...

Kuva

... sen jälkeen
Avaa vetarin mutterit.
Nosta auto ilmaan.
Irroita etupyörät.
Irroita raidetangon päät olka-akseleista.
Irroita/ vedä pallonivelet ulos tukivarsista.
Irroita rattiakselin nivelen kiinnityspultti hammastangosta.
Irroita vaihdevivuston kannake hammastangosta (1.6-1.8).
Irroita moottorin ja vaihteiston kiinnityspultit moottorin kumityynyistä.
Irroita akselipalkin kiinnityspultit.
Irroita akselipalkki autosta (samalla rattiakselin nivel hammastangosta).
Irroita hammastanko, tukivarret ja mahdollinen kallistuksenvakaaja akselipalkista.
Vaihda akselipalkki + muut tarvittavat osat ehjiin.
Kokoa käänteisessä järjestyksessä. :)

Suurin piirtein noin se tapahtuu. Jos ei löydy nosturia, keula pukkien varaan.

-santtu-
-
Viestit: 4
Liittynyt: 23.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja -santtu- » 25.6.2014 15:50

No löytyykö täältä ketään ketä osaisi/jaksaisi tehdä tämän homman kanta-hämeen/uusimaan alueelta ja paljonko tulis hintaa? Ku ei ole itellä oikeen mahdollisuutta eikä hermoja :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.6.2014 16:27

Kakkiksen koneen nostaa pois keulalta melko nopeasti jonka jälkeen saa aika vapaasti touhuta.

-santtu-
-
Viestit: 4
Liittynyt: 23.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja -santtu- » 25.6.2014 17:04

Osaako kukaan sanoo kauan tähän hommaan menee aikaa?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.6.2014 17:08

Ei konetta tarvii pois nostaa, tukee 2 pukilla auton alta. Toinen öpohjan alle, 2x4 yms väliin ja toinen vaihdelaatikon alle. Kone jää vielä kiinni koriin etupuolen kannattimesta.
Raidetangon päitäkään ei tarvii ottaa irti, kun pulttaa alapallot irti alatukivarsista ja raidentangon apurungosta. Niin sillon ohjauspuoli ja ripustukset on irti apurungosta.
Jos pultit lähtee helposti auki, niin päivä ensikertalaiselta.
Jos apurungon pultit on ruostunu kiinni tai vastakappaleet pyörähtää runkopalkkien sisällä...... kauan xD

-santtu-
-
Viestit: 4
Liittynyt: 23.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja -santtu- » 25.6.2014 19:10

Nooh pakko yrittää pitää varata helvetisti röökiä.. :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.6.2014 19:50

Jos moottorinostin tai vastaava niin apurungo irti korista, tolppien yläpäät auki,etupalkki irti ja putki poikki niin sehän tulee koko paketti pihalle.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 25.6.2014 19:56

Raidetangon päitäkään ei tarvii ottaa irti, kun pulttaa alapallot irti alatukivarsista ja raidentangon apurungosta. Niin sillon ohjauspuoli ja ripustukset on irti apurungosta.

Viimeksi tuumin että teen noin ja pääsen helpolla. Hammastangon kuparimuttereista yksi lähti irti niin kuin kuuluukin, loput menivät pyöreiksi. Vähemmän aikaa olisi tuhraantunut kun olisi ottanut hammastangon alas palkin kanssa ja irroittanut vasta sitten. :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.6.2014 20:30

Ne on hieman ahtaassa paikassa, muistaakseni todella pitkällä jatkolla pääsi niihin käsiksi yläkautta ja taisivat olla vielä 12mm hylsyllä.
Palkkia voi myös laskea alaspäin tunkin avulla, niin voi kokeilla myös välistä äheltää ne auki.
Ihan eka kannattaa kokeilla ne 4 isoa pulttia millä se palkki on kiinni rungossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa