Takapyörän laakeri hirtti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

Takapyörän laakeri hirtti

ViestiKirjoittaja jukki60 » 31.10.2013 23:09

Katsastussetä ihmetteli takapyörän klappia ja antoi hylsyn. Ilmeni että Venton entisen omistajan aikaan on takapyörän laakeri hirttänyt ja laakerikehä on päässyt pyörimään akselilla. Akselia on rälläköity oiken olan takaa, joten isompi laakeri hölskää akselilla.

Mitenkä tuota klappia vois vähentää helpoimmin?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 31.10.2013 23:17

öö akselia rälläköity kun pyöränlaakeri leikannut kiinni?
Oisko napatapin vaihto edessä?

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 1.11.2013 0:18

Joo... oisko kitkahitsautunut se laakerikehä akseliin. Rälläkällä sitä on muotoiltu. Siis pelkän akselitapin voi vaihtaa? Kiitos!

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 1.11.2013 0:33

Itsellä oli Golf mk3 variantista leikannut laakerinkehä napaan kiini ja eikun uusi takanapa vaan kiinni. Ei ole iso homma vaihtaa, mutta kannattaa sovittaa uusi laakeri ja napa et sopivat. Motonetistä ostin ekan satsin ja napa oli liian iso. Fixuksesta uusi napatappi tulikin sit ABS:n reillä ja se meni palautukseen kunnes lopulta tuli sopiva.

Laakerin pitäisi kevyellä painamisella luiskahtaa navan päälle.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 1.11.2013 9:44

Kiitos. Pitää siis kysellä uutta osaa / romikselta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.11.2013 11:32

Motonetissa tappi parikymppiä niin en paljoa vanhoja katselis.

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 1.11.2013 14:38

Joo ei missään nimessä kannata purkuosia etsiä. Uusi tappi Fixus-liikkeessä oli jotain 35euron luokkaa, mutta laadultaan parempi kuin motonetin "automega" -merkkinen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.11.2013 15:30

Motonetissä voi tuotteen valmistaja olla ihan mitä vain, myös "merkkituote".

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 1.11.2013 16:24

Joskus nää osien hinnat yllättää positiivisesti. Tänään katsoin Ventoon jarrukilpeä Motonetistä ja hinta oli kolmisenkymppiä. Vähän liikaa minusta peltiläpyskästä. Kumma että sorvatut osat on halvempia. Jarrulevytkin alle parikymppiä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.11.2013 20:08

joskus ne osat voi siellä marmorilla olla halvempia kuin motonetissä ;)

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 1.11.2013 20:16

jarskii-

vento 1.9td -95 und golf mk2 -88 epämoottorilla

Uusi viestiLähetetty: 1.11.2013 20:08 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

joskus ne osat voi siellä marmorilla olla halvempia kuin motonetissä ;)

Nolla ykkösen 3 peekee pasuuna veekuusi pensiini neljä motionin kanssa esim. jakopään laitto ja jarrujen osat, levyineen ja paloineen...
Ihmettelivät itsekin tuota jakopäätä siellä marmorilla, kuin voi olla nuin halpa, siis se jakopään laitto...

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 1.11.2013 21:23

"Hovihankkijaltani" ostettuna takanapa, levy ja laakeri noin 60€. Takapala satsi 12€. Ei tule konkurssia Volkkaria korjatessa.

Ja noista laakereistahan on ollut paljon puhetta. Ne saattaa mennä hyvinkin vähäisellä ajomäärällä tai sit kestää mualiman tappiin saakka.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.11.2013 23:11

No mutta ne pitääkin kiristää sopivaan aikaa kuusta :D

Taitaa olla todella yliherkkiä virheelliselle asennukselle.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 1.11.2013 23:25

Kyllä ne laakerit kestää kunhan ei liian kireelle vedä sitä pulttia. Ei ole kuun asennosta riippuvainen homma ;)

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 1.11.2013 23:59

Jep, kiristyshän tulee tehdä niin, että mutterin alle tuleva prikka mahtuu juuri ja juuri liikkumaan mutterin alla. Joten liian kireälle vetäminen varmasti vetää laakerin nopeasti hajalle. Siis jos akselilla rumpujarrut.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.11.2013 0:44

Sama levyissäkin. Tais olla ihan sama laakerikin?

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 7.11.2013 21:50

Tulipa irroitettua se napatappi. Helpostihan se lähti. Oli vain neljällä 10mm pultilla kiinni. Ensimmäinen pultti katkesi sitten kannasta -oisko ollut valmiiksi liian tiukalle väännetty ja venynyt. Huoh... Suosittelen CRC-liotusta ja näkyvän kierreosan puhdistusta teräsharjalla ennen kun alkaa vääntelemään.

Koetin hitsata pultinnysään mutteria. Hitsaus kyllä piti, mutta pultti katkeili kerta kerralta lyhyemmäksi. Seuraavaksi hioin nysän lamellilaikalla tasaiseksi. Vanhaa napatappia ja sen pultinreikää (10mm) ohjurina käyttäen sai ruuviin porattua keskityskolon. Sit 8,5mm reikä puoleenväliin kierrettä. Pistopuikolla naputtelua ja lukkopihdeillä takapuolelta nitkuttelua ja loppuosa katkenneesta kierteestä lähtikin. Lopuksi 10mm kierretapilla puhdistus.

Nyt kysymys... Paljonko noille napatapin ruuveille uskaltaa laittaa momenttia? Helposti menee liika kireelle näköjään. Pitäisi varmaan laittaa uudet pultitkin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.11.2013 22:13

Uudet pultit ja 60 Nm.

On ne niin lujia että tuskin ihan heti tulee kiristyksessä kesto vastaan.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 8.11.2013 0:06

Kitos. Nyt pitää etsiä pultinmyyjä. Varmaan kalliita marmorilla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2013 3:18

Omani hain suosiolla marmoritiskiltä kun ei lujuusmerkinnöistä saanut mitään selvää.

Taitaa nykyään olla 95 senttiä kappale. Tosi nuuka mies hakee yhden ja menee se mukanaan pulttikauppaan hakemaan loput ja siinähän se hyöty jo polttoaineisiin meneekin :). Muistaisin että kyllä niissä olis ollu ihan normaali lujuusmerkintä, mutta ei jäänyt mieleen kun originaalia asennettiin niin ei mitään väliä...

E: Mutta tosiaan luulin että tässä keskustelussa jo kerroinkin, mutta en; jos katsoo ETKAsta takajarrujen kohdalta niin tulee eri pultti kun taka-akselin kohdalta. Vahva muistijälki olisi sen isomman, eli M10x32 puolella. Toinen kun on 8x55, mikä on jo luonnottoman pitkä.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 9.11.2013 23:23

10mm pultit ne oli. Laitoin vanhat ja yhden romulaatikosta löytyneen voimapultin katkenneen tilalle - kiire matkaan kun oli. Jos ne tosiaan maksaa kun tuon euron / kpl niin pitääpä vaihtaa. Navan akselitiiviste oli hajonnut ja vaseliinit jarrukengillä, niin pitää vaihtaa nekin.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 12.11.2013 14:05

Uudet pultit maksoi 2,30 juroa / kpl merkkiliikkeessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2013 15:03

No on vähän pompsahtanut... Onko sulla osanumeroa niille?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa