lisävalojen tehoista
Valvoja: ffp jäsenet
lisävalojen tehoista
asensin tuossa golffiin lisävalot. huomasin käyttäessä niitä että kun pitkien viiksee vetää himpun taaksepäi nii valot palavat paljon kirkkaammin. miten saisin valot palamaa kirkkaasti koko ajan? epäilen vähä kytkentää kun on ryöstetty vaa pitkien piuhasta virrat.. ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
No jos virrat ois ryöstetty myös lyhyistä palaisi lisäpitkät aina. Tuo on tosiaan kuten edellä mainittu niin että kun vagineessa vedät viiksee... siis viikseä taaksepäin kytkeytyy sähköt pitkille sekä lyhyille jolloin vaikuttaa siltä että valot olisivat kirkkaammat kun lyhyet ja pitkät palavat yhtäaikaisesti. Mutta jos todella haluat että vagineessa tulee kunnolla virtaa valoille, pitää aina valot releyttää ja vetää kunnon piuhaa releytyksessä, normisti vaginoiden valoissa on niin kova jännitehäviö että valot eivät todellakaan pala niin kirkkaasti kuin voisi ja ehkä toivoisi. Tässä jännitehäviössä on tosin positiiviset puolensakin, vaginoissa esimerkiksi polttimot kestävät todella pitkään verraten vaikkapa johonkin japanialaiseen kotteroon, näissä ei tule niin isoja piikkejä ikinä ja aina palavat niin vajailla että valot jos kestävät japanilaisessa puolivuotta niin näissä kestävät sen kaksi ja puolivuotta.
Itse olen tehnyt saman havainnon omissa mk2 ja mk3 volkkareissa (1kpl -88 kakkis, 2kpl mk3 golfeja -94&-95 ja 1kpl vento -95). Toisinpäin valoja vaihtaessa, H4 polttimon langat eivät pala yhtäaikaa. Olikohan näin, että pitkiltä lyhyillä vaihtaessa lyhyen lanka sytty pitkän langan rinnalle ennenkuin viiksestä löysää ja kun viiksen löysää, pitkän lanka sammuu. Mutta lyhyiltä pitkille vaihdettaessa lyhyen lanka sammuu samantien viiksi taakse vedettäessä, ja pitkän lanka syttyy. Tämän ominaisuuden huomaa etenkin GTI:n tupla-umpioilla, ainakin sellaisessa autossa missä niitä ei ole alunperin ollut.
Jos olet tosiaan kytkenyt lisävalot auton omien johtojen rinnalle, elä ihmeessä käytä niitä. Auton omat johdot eivät ole suunniteltu niin isolle virran määrälle. Kannattaa ainakin olla palovakuutus, jos näin ajelet. Lisävaloille ehdottomasti oma johtosarja releytettynä, sopivan suurella johdolla, vaikkakin kakkiksessa alkuperäiset lisävalot ovatkin kytketty rinnalle pääajovalojen kanssa.
Jos olet tosiaan kytkenyt lisävalot auton omien johtojen rinnalle, elä ihmeessä käytä niitä. Auton omat johdot eivät ole suunniteltu niin isolle virran määrälle. Kannattaa ainakin olla palovakuutus, jos näin ajelet. Lisävaloille ehdottomasti oma johtosarja releytettynä, sopivan suurella johdolla, vaikkakin kakkiksessa alkuperäiset lisävalot ovatkin kytketty rinnalle pääajovalojen kanssa.
Se että viiksestä hieman vetämällä pitkät kirkastuu, johtuu kaukovalovilkun kytkennästä.
Alovalojen sähkö kun kiertelee virtalukon ja valokytkimen kautta niin siinä tulee aika pitkästi johtoa ennen viiksikytkimelle tuloa = jännitehäviöitä..
Kaukovalovilkulla on taas erillinen kärki siellä viiksellä ja sähkö tulee siihen suoraan ilman ylimääräisiä mutkia = vähemmän jännitehäviöitä
Ja kun pitkillä ajaessa vetää hieman viikseä niin valot saa virtaa molempien kautta rinnakkain = jännite lampuilla nousee hieman ja valot kirkastuu.
Tuon saman ilmiön voi havaita varmaan kaikissa konsernin autoissa (ja monissa muissakin).. Osassa hyvinkin selvästi, toisissa ei niin näkyvästi...
Suositeltava ratkaisu on tietenkin releyttää kaikki valot, jolloin saadaan huomattavasti lisää valotehoa likimain mihin tahansa autoon...
Alovalojen sähkö kun kiertelee virtalukon ja valokytkimen kautta niin siinä tulee aika pitkästi johtoa ennen viiksikytkimelle tuloa = jännitehäviöitä..
Kaukovalovilkulla on taas erillinen kärki siellä viiksellä ja sähkö tulee siihen suoraan ilman ylimääräisiä mutkia = vähemmän jännitehäviöitä
Ja kun pitkillä ajaessa vetää hieman viikseä niin valot saa virtaa molempien kautta rinnakkain = jännite lampuilla nousee hieman ja valot kirkastuu.
Tuon saman ilmiön voi havaita varmaan kaikissa konsernin autoissa (ja monissa muissakin).. Osassa hyvinkin selvästi, toisissa ei niin näkyvästi...
Suositeltava ratkaisu on tietenkin releyttää kaikki valot, jolloin saadaan huomattavasti lisää valotehoa likimain mihin tahansa autoon...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa