Aattelin pistää pientä infoa webaston korjauksesta ku näyttäs täälä olevan sielä sun täälä tarinoita.
Yleisin vika näyttäs olevan tuo webaston huono käynnistyminen.
Syitä löytyy ainakin pari eli thermo top v mallissa on pari lämpötila anturia joista molemmat estää webaston syttymisen ku lämpötila nousee vähän. Ohmi määrä on alussa oikea mutta lämmetessä pomppaa liian suureksi, jonka jälkeen webasto sammuttaa liekin. Siitä johtuen löpöä menee vielä muutama sekuntti hehkulle ja seuraa runsas savuttaminen.
Toinen vika on yksikertaisesti palopesän karstottuminen niin tukkoon ettei se enää toimi. Kaveri joka webastoja iltahommina kunnostaa kertoi että yleensä vika johtuu tuosta lämpöanturista. Anturi on käsittääkseni juuri tuossa palopäässä ja sen voi korjata vain vaihtamalla koko palopään. Hinta-arvio 200-300rahhaa.
Omassa pirssissä oli vikana juurikin tuo kyseinen lämpötila anturi ja tämä kyseinen heppu vaihtoi omasta webastoni kortin A3 audin ajoaikaiseen webastoon. Tämä "uudehko" webasto toimi asennuksen jälkeen oikein.
Sitte pari niksiä:
Jos webasto menee lukkoon esim koodi F02 sen voi aukaista vcds ohjelmalla mutta itse nollasin sen käynnistämällä webaston -> heti plus kengän irti akusta ->kenkä takaisin kiinni -> käynnistää webasto -> kenkä irti ja pitämällä sitä 3 sekuntia irti.
Nyt kenkä paikalleen ja lukitus pitäisi olla pois.
Kokonaisuudessaan 20 sec.
Jos itse irroittaa webaston niin akunkenkä tulisi ottaa irti 5min ennenkuin irroittaa piuhoja irti itse webastosta. Saattaa muuten hajoittaa kortin webastosta.
Kun irroittaa webastoa, webaston ja "äänenvaimentimen/liekinsammuttimen" välinen lämölaajenemiseen tarkoitettu haitariputki menee todennäköisesti poikki. Se menee kuumentumisen takia nii huonoon kuntoo pitemmällä aikavälillä ettei kestä yhtään vääntämistä. Joten jos aikeissa käyttää webastoa irti, hommaa uusi putki valmiiksi tilalle.
Oma auto on -07 3C passatti BXE koneella ja nettiä selaessani jotkut ovat irrottaneet etupuskurin oikean umpion ja pissapojan säiliöt että ovat päässeet käsiksi webastoon.
Itse irrotin webaston alakautta irroittamalla sisälokasuojan ja pohjapassarin. Eli sen mahtuu irroittamaan ilman suurempaa purkamistakin, kylläkin erittäin v-mäinen setti.
Toinen vika mitä webastoihin liittyy on tuo IPCU releen toiminta. Eli jos rele on paskana ei webaston lämmittäessä sisäpuhallin toimi ollenkaan.
IPCU rele sijaitsee ainakin passateissa ratin vasemmallapuolella pienen lokerikon takana. Tunnistaa tekstistä WEBASTO.
Rele maksaa noin 60-80rahhaa ja on ohjelmoitavissa. Yleensä se on valmiiksi ohjelmoitu vaggilaisiin sopivaksi.
Toinen syy voi johtua huonosta akusta. Vaikka auto muuten toimii hyvin akulla, voi sen jännitetaso olla niin pieni ettei se riitä puhaltimelle. Webaston käynnistyessä jännite laskee liian alas.Vaati muistaakseni 11.9V
Tänne voisi lisäillä muitaki vikoja ja miten korjattu.
Webasto/Eber/lämmitys
Valvoja: ffp jäsenet
Jos itse irroittaa webaston niin akunkenkä tulisi ottaa irti 5min ennenkuin irroittaa piuhoja irti itse webastosta. Saattaa muuten hajoittaa kortin webastosta.
Väittäisin ettei tämä pidä paikkaansa. Ohjainkortille on ihan sama häviääkö virta akun irroituksella, sulakkeella tai virtaliittimellä. Sähköisesti ajatellen vaikutus on täysin sama. En ole koskaan törmännyt tällaiseen yhtälöön.
Webasto V (ventur) on kehitetty lämpiämään mahdollisimman nopeasti (liian äkkiä), V mallin hehkutus käy hätäisesti ja sytytys täyspalotapahtumaan nopea. Esimerkiksi EVO lämmitin "hallitsee" sytytys tapahtumaa maltillisemmin= puhtaampi palo= vähemmän karstaa.
Ventur malliin kun lisätään automaatti käynnistyminen jokaiseen auton starttaukseen ja pätkäajoon, niin jo alkaa karstoittuminen. Ja hehkua kulutetaan.
Meillä Ventur mallien korjausten Top 4
1. Vesipumppu ( 30-40 vuodessa )
2. Hehku ( 15-20 vuodessa )
3. Höyrystin ( noin 10 vuodessa )
4. Ohjainkortti ( noin 5 vuodessa )
IPCU releitä kuluu jonkun verran.
Pitkäaikaisin korjaus on päivitys EVO malliin.
Meillä EVO päivitys kustantaa seuraavasti.
Ventur pois. Uusi Evo, polttoaine- ja vesipumppu. Uusi autosta riippumaton johtosarja.
- Thermo Top Evo 4kw 1050€
- Thermo Top Evo 5kw 1250€
- Ajastin kello 100€ (jos autossa on jo webaston lisäsarja niin kelloa/kaukosäädintä ei tarvitse ostaa)
- Automaatti ilmastointiin tarvitaan ohjelmoitava IPCU-rele 80€
tuolta touran ja termotop v topikista jadin kirjoittama
Miten toi Evon vesipumppu poikkeaa esim Touranin tehdaslaitteessa olevasta jos se pitää vaihtaa päivityksen yhteydessä?
Ei oikeastaan mitenkään, mutta sisältyy tuohon läjään. Ei kannata ostaa tuota pakettia erikseen osina, tulee kalliimmaksi. Ja kun tuo vesipumppu tulee kuitenkin mukaan, niin eipä sitä vanhaa kannata sinne jättää.
Joo, tuota TT-Vevoakin jossai on ollut myynnissä ja se on samanlainen ilmeisesti kuin vanhatkin TT-V:t etteivät ilman unlokkausta aukea. Mitähän lie "EVOttaneet" tuohon uuteen malliin vs. vanha?
Naapurifoorumilla on TT-Vevo myynnissäkin:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11924.0
Tuolla kuvia kapistuksesta ja toisen käyttäjän kokemuksia vastaavasta laitteesta, joka ei toiminutkaan seisontalämmittimenä asennuksen jälkeen, niinkuin vanha TT-V unlokattuna teki.
Oma "unlokattu" webbanen DIY-lisäsarjalla on rokannut alkutalven varsin mallikkaasti, eikä ole tarvinut turhaan tulla kylmälle autolle aamulla. Tässä tosin on 2v vanha palopesä ja vesipumppu eikä IPCU relettä häiritsemässä hommia. ECON-napin olemassaolo myös helpottaa asioita eikä vehje karstoitu pätkää ajellessa. Oikealla käytöllä säästää siis myös paljon...
Naapurifoorumilla on TT-Vevo myynnissäkin:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11924.0
Tuolla kuvia kapistuksesta ja toisen käyttäjän kokemuksia vastaavasta laitteesta, joka ei toiminutkaan seisontalämmittimenä asennuksen jälkeen, niinkuin vanha TT-V unlokattuna teki.
Oma "unlokattu" webbanen DIY-lisäsarjalla on rokannut alkutalven varsin mallikkaasti, eikä ole tarvinut turhaan tulla kylmälle autolle aamulla. Tässä tosin on 2v vanha palopesä ja vesipumppu eikä IPCU relettä häiritsemässä hommia. ECON-napin olemassaolo myös helpottaa asioita eikä vehje karstoitu pätkää ajellessa. Oikealla käytöllä säästää siis myös paljon...
Pelkkä kylmäpuhallus päälle
Saako vanhemmissa Ebereissä (esim. D1LCc, diesel-ilma) pelkän kylmäpuhalluksen päälle jollain pikku modifioinneilla?
D1LC:n kytkentäkaavio löytyy sivulta 38 ja ohjaushärpäkket 39-41.
http://www.esparofmichigan.com/techsupport/pdfs/B-D1LCc/B-D1LCC%20TD%2012%202005.pdf
Joissain potikkasäätöisissä ohjausyksiköissä on "Ventilation -mode", mutta niissä laitteistoissa tuntuu kaikissa olevan myös jokin erillinen kontrolleriyksikkö, mitä minun laitteessa ei ole. Olisi ihan mukava lisä jos laitetta voisi käyttää myös tuuletukseen eikä pelkästää lämmitykseen.
D1LC:n kytkentäkaavio löytyy sivulta 38 ja ohjaushärpäkket 39-41.
http://www.esparofmichigan.com/techsupport/pdfs/B-D1LCc/B-D1LCC%20TD%2012%202005.pdf
Joissain potikkasäätöisissä ohjausyksiköissä on "Ventilation -mode", mutta niissä laitteistoissa tuntuu kaikissa olevan myös jokin erillinen kontrolleriyksikkö, mitä minun laitteessa ei ole. Olisi ihan mukava lisä jos laitetta voisi käyttää myös tuuletukseen eikä pelkästää lämmitykseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa