Seat Leon 1.8T 4WD täristää kääntäessä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ttompp
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.2.2013 19:26
Viesti:

Seat Leon 1.8T 4WD täristää kääntäessä

ViestiKirjoittaja ttompp » 11.4.2013 20:11

Autona Seat Leon 1.8T 4WD vm.-01.

Ongelmana ajossa kun käännät rattia vasemmalle niin alkaa järjetön tärinä.
Tärinä tulee mielestäni auton etupäästä, tuntuu myös ratissa mutta ei ala vatkaamaan niin että joutuisi kaksin käsin pitelemään kiinni. (ikäänkuin rengas lähtisi irti)
Paikat tippuu hampaista ja jalkatilassa tärinä tuntuu yllättävän tarkasti.

Tuntuu tavallaan kun ajaisi maantien tärinäraitojen päällä.
Ja tämä tapahtuu lähes aina kun käännät vähänkään rattia vasempaan.
Oikealle kääntäessä ei ongelmaa.

Ajan työmatkaa huonokuntoista mutkaista asvalttitietä. Satunnaisesti jotkut mutkat menee hieman vaimeammalla täristyksellä ja taas jotkut mutkat muistaa jo ulkoa kun alkaa kunnolla tärräämään. En ole keksinyt mitään eroa maastossa niissä paikoissa?
Tuntuu myös jos maantiellä ~90km/h kiemurtelee puolelta toiselle.

Kävely/juoksuvauhdeissa en ole huomannut ongelmaa.

Alustasta en löytänyt etupäästä väljiä niveliä tms.

Ensimmäinen vaggilainen meikäläisellä ja tuntemus hukassa
Onko jotain tiettyä tyyppivikaa tälläiseen ongelmaan?

Olipas vaikeasti selostettu...

EDITTIÄ: Yksi oleellinen asia jäi mainitsematta; eli täristys loppuu kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun.

Kardaani , vetoakseli?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 12.4.2013 7:48

Vetarin nilviäinen saa allekirjoittaneelta äänen.

ttompp
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.2.2013 19:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja ttompp » 13.4.2013 15:11

Elikkä varmaan oikeanpuoleista vetaria voisi epäillä kun vasemmalle kääntää niin paino menee sille puolelle.

Helpompi varmaan koko akseli jostain etsiä käytettynä.
Näissähän on sisempi nivel muistaakseni pulteilla kiinnitetty, ettei varmaankaan sitä tumppia
tarvitse vaihtaa mikä tulee laatikon kylkeen?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 13.4.2013 19:19

Vetoakselit ei ole kovin kalliita, joten kannattaa uutena hommata.
Muistelisin omaan autoon töiden kanssa vaihdon olleen 200€ pintaan

ttompp
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.2.2013 19:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja ttompp » 20.4.2013 21:41

Aika halvalta kuullostaa?

Etuvetosissa taitaa olla erilaiset akselit, mutta varmaan näissä Audi A3/S3, Vw Golf yms on sama vetoakseli nelikkomallisissa? Jos löytyisi niihin enemmän käytettynä.

Editti: Ainakin S3 akselin löysin "edullisesti" käytettynä...

Auto oli ilmassa niin apparin vetari pääsee tekemään n. 10cm pitkittäisliikettä kun vetää edestakaisin?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 21.4.2013 16:04

Tarkistin kuiteista niin 139 € maksoi vetarin sisäpään nivel.
Eli muistelin väärin, että olisi koko vetari uusittu...

ttompp
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.2.2013 19:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja ttompp » 17.7.2013 11:39

Eipä ole ollut aikaa tätäkään tutkia. :D

Nyt kuitenkin kesälomalla tuli otettua työnalle.
Etupäähän laittelin powerflexiä samalla.

Piti vaihtaa samalla nyt se sisäpään nivel mutta eihän uusi osa ollut
sinnepäinkään. Liian pieni nivel.

Löysin kyllä syyn tärinään kun otin vetarin irti navasta
niin ulkopään nivelessä/akselissa ei ollut sokkaa ollenkaan.
Ulkonivel pääsi elämään edestakaisin ja kun hieman vedin sitä niin se
tipahti pois akselilta.

Laitoin akseliin sokan paikalleen niin että nivel pysyy nyt paikallaan.

Auto taas pyörillään, eikä ole tärränyt enään.

Kiitos kuitenkin ehdotuksista/avusta!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 37 vierailijaa