Diesel B4:ään VR6 akselisto?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

Diesel B4:ään VR6 akselisto?

ViestiKirjoittaja Kosse » 26.6.2013 12:16

Mulla on B4 dieselfarkku, johon vaihtelin pyöränlaakerit taakse. Näyttävät olevan samat, kuin pienemmissäkin Volkkareissa, eivätkä kestä tuon auton painoa. Edellinen omistaja oli vaihtanut ne noin 40tkm sitten. Minun ajoilla se tarkoittaa vaajata puoltatoista vuotta.
Rupesin sitten pohtimaan, mahtaisko VR6:ssa olla topakampi napa ja laakerit? Jos näin on, mahtaako olla millainen projekti vaihtaa taka-akselisto? Entä mitäs etupäähän pitäisi vaihtaa, että että saisi pulttijaon muutettua sinnekkin?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.6.2013 12:45

Laakerit on samat kautta linjan myös vr6. Mikä niitä syö ?

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 26.6.2013 15:18

Ai. Kuvittelin, että VR6:ssa olis ollut isommat. No ei voi mittään.
Sitä en tiedä, mikä niitä syö, mutta hieman ne on alimitoitetut tuohon autoon, jos ei tuon pidempään kestä. Minun mielestä.
Eihän ne tosin maksa juuri mitään, eikä vaihtokaan ole kummoinen operaatio.
Saa nähdä, kuinka kauan sit kestää, kun vaihdan pienemmällä ET:llä olevat vanteet alle. Silloinhan laakeriin kohdistuva momentti kasvaa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.6.2013 22:47

Saadankohan tähän herätettä...

Tuota takapään laakeria on tullut kirittyä jälkehenpäin, kun on takaratas ruvennut lotajamaan.

eKs vrkuutoseen tuli vaihdeltua nuo takapään hilppeet, uutta tuli levyt, laakerit ja ne aapeeäss himmelit. Parin viikon jälkeen iski helvatanmoinen lotina ja kiristelin liki kierroksen mutterista niitä lakereita.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 27.6.2013 0:38

Edellinen omistaja oli tuohon mun nykyiseen vaihtanut toiselle puolelle navan laakerin vaihdon yhteydessä ja uus laakeri kesti sen 40tkm. Toinen kesti noin 50tkm ja se olikin syönyt jo navan ja hieman jarrulevyä, ennekuin pääsin vaihtopuuhiin. Nyt on nekin vaihdettu. Laittelin tarvikeliikkeen valikoimasta ne saksalaiset osat. Saa nähdä kuinka kauan kestää.
Pikkasen topakampaa tavaraa tosiaan sais olla, kun minäkin kuskaan toisinaan pakumallin kontillisen täydeltä tavaraa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.6.2013 1:11

minä ei ymmärrä tuota ettei takalaakerit kestä. kakkiksessakaan ei kuulemma porukalla kestä. itse olen ajanu kakkiksella ja ventolla noin 70tkm kummallakin ja ei oo tarvinu vaihtaa laakereita ollenkaan.(nooh taka-jarrujen vaihdon takia vaihdoin ventoon).

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.6.2013 9:35

On monen asian summa miten pitkään ne sattuu kestämään. Kannattaa säännölisin väliajoin tarkastaa kireys.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 27.6.2013 10:05

Luulis niiden laakereiden Golfeissa ja Ventossa kestävänkin pidempään, kun niiden omamassa on maximissaan reilu 1300 kg, kun Passatin omamassa on reilu 1800 kg. Ja siihen vielä päälle jonniin verran suurempi kuljetuskapasiteetti.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 27.6.2013 11:01

No höpöhöpö. Tuskin omamassa on 1800kg G3-farkun kokoisessa autossa.

Luulen että tässä tapauksessa nyt suurinta roolia näyttelee virheellinen asennus tai halvimmat mahdolliset tarvikeliikkeen laakerit.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.6.2013 11:16

Eikös nuo takalaakerit ole hyvinkin tarkkoja siitä kiristyksestä. Eli jos jää liian löysälleen niin kuluu nopeasti, mutta vielä pahempi taitaa olla liian kireälle vetäminen.
Mutta mikäs se oikea kireys sitten on?

Ja taitaa noissa laakereissa tosiaan olla aika isojakin laatueroja, Esson kulmapöydässä oli servetin kääntöpuolelle kirjoitettu, että italialaista ei kannata ottaa edes ilmaiseksi.
Viimeksi muokannut Eemeli, 27.6.2013 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuoms
-
Viestit: 88
Liittynyt: 21.4.2010 22:56

ViestiKirjoittaja Tuoms » 27.6.2013 11:41

Golffissa ainakin takalaakereissa pitää olla "aavistuksen verran väljää" eikä niissä oo mitään nm-määrää mihkä ne pitäis kiristää.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.6.2013 11:43

No näin olen ymmärtänyt, että sitä ei varsinaisesti saa kiristää vaan se kuuluu vetää siten kiinni, että alkaa ns. kiristymään ja sitten siitä aavistus takaisin.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 27.6.2013 12:17

Jos vielä yhden vinkin pistän pakkaa sekoittamaan, niin itse kirin mutterin hylsyllä ja jatkolla, jatkon varresta käsin vääntämällä. Tiukkuus on oikea kun alurikkaa pystyy esim. meisselin kärjellä liikuttelemaan voimaa käyttämättä ja renkaasta käsin kokeilemalla tuntuu hivenen välystä. Voiteluaineen laadulla ja määrällä on sitten myös merkitystä.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 27.6.2013 13:16

Sami-: Kyllä Passat on huomattavasti isompi, kuin G3-farkku, mutta omamassasta puhuin potaskaa. Se on 1390kg.
Laakereiden kireys tietysti vaikuttaa kestävyyteen. Siitä minulle on sanottu, että kiristetään niin, että rengasta pyöräyttäessä se pyörii vielä melko herkästi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2013 14:33

Sit tulee täydellinen kun ensin vähän jollain pihdillä ihan varovasti kiristää, pyörittelee levyä pari kertaa ympäri että tuntee että pyörii hyvin ja tasaisesti, sitten löysäys ja viimeisenä vaseliinilla liukastetusta mutterista kahden sormen otteella kiristys. :)

Tuo toiminu jo ainakin kuusi kertaa ja viimeisimmänkin jälkeen ajettu muutama kymmenen tkm.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.6.2013 15:41

Joo ja jos siellä on kunnolla rasvaa välissä ja pinnat puhtaana, niin ei se pieni liika välys sitä laakeria riko. Kunhan tosiaan on kunnolla sitä vaseliinia välissä. Mulla oli monesti ihan luvattomankin löysällä Kakkiksessa & Corradossa, eikä ne laakerit siitä itseensä ottanut.

Renkaasta kun ottaa kiinni 12-6 otteella ja kokeilee, niin PITÄÄ vähän tuntuakin välystä.
Liian tiukalle noi moni kiristää ja se syö kyllä laakerit paskaksi.

Lämmöstä kun rullat ja koolit vielä vähän laajenee -> noh, jokainen voi päätellä miten tuossa käy, jos välystä on lähtötilanteessa jo välimaastossa "vähän-ei ollenkaan". Ei siellä paljoa vaseliinit enää auta, kun a) ei väliin mahdu b) metalli hehkuu kitkasta punaisena.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.6.2013 17:16

itse olen tehnyt että vetäny sen verran tiukalle että ei ole enään pyöriny herkästi. pieni löysäys ja sen jälkeen kiristäny sen verran että sitä prikkaa saa kammettua ilman voiman käyttöä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa