Pitkän vian etsinnän jälkeen AutoBernerillä löysivät vian. Elikkä turboahdin viallinen. Kuulemma jotkut "siipisysteemit" eivät aina toimi. Välillä auto toimii moitteettomasti mutta yleensä aamuisin täysin mopo.
Bernerin korjauslapussa lukee seuraavaa:
-Ahtopaineen säätöraja alitettu
-Ahtopaineen säädön magneettiventtiili tarkastettu -> toiminta ok
-Alipainejärjestelmä tarkastettu ->ok
-Ahtopaineen säätö tarkastettu ->säätö ei toimi
-Turbo ahdin tarkastettu ->turboahdin viallinen,uusittava
Osat Bernerillä maksaisivat 1260€ + työt n. 400€
Onko kellään kokemusta vastaavasta hommasta? Kannattaiskohan turbo yrittää korjuuttaa vai ostaa suosiolla uusi? Jos kannattaa niin missä kannattaisi korjata? Saisikohan jostain tilattua halvemmalla uuden vastaavan turbon?
Kiitos vastauksista!
Leon Tdi ( ARL ) turbo hajosi
Valvoja: ffp jäsenet
Jos ahtopaineen säätöraja on alitettu, tarkoittanee se tässä tapuksessa ettei ahtopaine nouse pyydettyyn arvoon. Tämä yleensä johtuu alipainevuodosta, mutta voi myös olla vnt:n jumiutumisen syytä. Mahdotonta ei ole myöskään anturivika, jolloin vian seurauksena ahtopaineen säätyminen on mitä on..
Meillä uusi ahdin tiivisteineen 1020e työt n.200e. Hyllystä löytyy ja vaihtoaikakin saadaan nopeasti.
Meillä uusi ahdin tiivisteineen 1020e työt n.200e. Hyllystä löytyy ja vaihtoaikakin saadaan nopeasti.
Lainataan valmista topiccia, kiinnostaisi tuo turbon tarkistus, puhdistus ja mahdollinen huollattaminen tai uusiminen, ja perse ei kestä maksaa satasia tuosta irroitus/kasaus hommasta jonka mahdollisesti voisi itsekkin tehdä(?), niin onnistuuko tuossa TDi:ssä turbon irroitus miten "helposti"? ARL kone Leonissa kyseessä, saako yläkautta tehtyä mitään, vai pitääkö ravata ylä sekä alapuolella että homma onnistuu, ja tarviiko erikois työkaluja hankalissa paikoissa olevin pulttien tms. takia?
EDIT: Niin ja siis syy miksi tämä kiinnostaa on lähinnä se, että mielestäni auto ujeltaa turhan kovasti, ei ole aiempaa kokemusta TDi vehkeistä ollenkaan, joten en osaa sanoa miltä kuulostaa kunnossa oleva ARL, vai pitäisikö turbolta kuulua käytännössä mitään? Kyseessä on ohjelmoitu vekotin. Ahtopainemittaria en ole vielä saanut paikalleen niin näkisi että miltä se puoli näyttää. Kummallisinta tämän kaiken päälle on se, että kun ajon jälkeen pysähdyn, jäähdyttelen autoa muutaman minuutin, niin (ilmeisesti) turbo alkaa viheltämään siinä minuutin parin jälkeen, paikallaan ollessa?? Tarkistin jo sen että ei se flekti ole joka alkaa pyörimään, vaan kuuluu turbon nurkilta, sitten kun näpäyttää kaasua (kierrokset käy 1500rpm) niin se ujellus taas loppuu??
EDIT2: Ääni taitaa olla tismalleen samanlainen kuin tässä http://www.youtube.com/watch?v=7r_mbODNt8s
EDIT: Niin ja siis syy miksi tämä kiinnostaa on lähinnä se, että mielestäni auto ujeltaa turhan kovasti, ei ole aiempaa kokemusta TDi vehkeistä ollenkaan, joten en osaa sanoa miltä kuulostaa kunnossa oleva ARL, vai pitäisikö turbolta kuulua käytännössä mitään? Kyseessä on ohjelmoitu vekotin. Ahtopainemittaria en ole vielä saanut paikalleen niin näkisi että miltä se puoli näyttää. Kummallisinta tämän kaiken päälle on se, että kun ajon jälkeen pysähdyn, jäähdyttelen autoa muutaman minuutin, niin (ilmeisesti) turbo alkaa viheltämään siinä minuutin parin jälkeen, paikallaan ollessa?? Tarkistin jo sen että ei se flekti ole joka alkaa pyörimään, vaan kuuluu turbon nurkilta, sitten kun näpäyttää kaasua (kierrokset käy 1500rpm) niin se ujellus taas loppuu??
EDIT2: Ääni taitaa olla tismalleen samanlainen kuin tässä http://www.youtube.com/watch?v=7r_mbODNt8s
joo, videon turbo ujeltaa kyllä normaalia kovempaa. Ehjä ahdin lähinnä suhisee, ei vingu.
Annan ääneni vialliselle siivelle (taittunut/pala pois tms). Korjausmetodit ovat käytännössä vanhan ahtimen huolto tai uusiminen. Taitaa tehdaskunnostettuja saada jo lähes samaan hintaan kuin mitä remppaaminen maksaa?
Annan ääneni vialliselle siivelle (taittunut/pala pois tms). Korjausmetodit ovat käytännössä vanhan ahtimen huolto tai uusiminen. Taitaa tehdaskunnostettuja saada jo lähes samaan hintaan kuin mitä remppaaminen maksaa?
Eikai sähköflekti pyöri kaasupolkimen tahdissa? Itse en ole omasta autosta edes vielä saanut flektiä pyörimään, ei tosin ole vielä kuumaa keliäkään ollut tämän auton aikana vaikka kuin tyhjäkäyntiä harrastaisi. Mulla alkaa parin minuutin sisällä kuitenkin tuo sama hurina mikä videolla on kun pitää autoa vaan tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta...?
Ja olisi tuo muskelioperaatio tarkoitus lähipäivinä tehdä, katsoo sitten mitä tapahtuu, EGR:n olen putsannut, ja OLI muuten paskanen :
EDIT: Jaa ompahan paikassa tuo paikka minne pitäis saada muskelia, kuvien innoittamana löysin olevinaan tuon putken mikä piti ottaa pois, EGR:n alta lähtevä mutta eipä se olekkaa se vaan on tuolla keskemmällä konetta :( Olisipa kuvalliset ohjeet tai edes selostut operaatiosta poikittais koneelliseen.
Ja olisi tuo muskelioperaatio tarkoitus lähipäivinä tehdä, katsoo sitten mitä tapahtuu, EGR:n olen putsannut, ja OLI muuten paskanen :
EDIT: Jaa ompahan paikassa tuo paikka minne pitäis saada muskelia, kuvien innoittamana löysin olevinaan tuon putken mikä piti ottaa pois, EGR:n alta lähtevä mutta eipä se olekkaa se vaan on tuolla keskemmällä konetta :( Olisipa kuvalliset ohjeet tai edes selostut operaatiosta poikittais koneelliseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa