kokemuksia renkaista
Valvoja: ffp jäsenet
kokemuksia renkaista
Nyt tultu siihen tilanteeseen, että renkaita pitäisi ruveta miettimään. Vanteitakaan ei tosin ole, mutta yhdet olisivat kiikarissa kokoa 7,5 tai 8x17, leveydestä ei tarkkaa tietoa, koska käytetyt vanteet. Renkaisiin en ole perehtynyt sen kummemmin ikinä.
Mahtuuko 225/45R17 pyörimään vanteiden kanssa joiden ET on 35 tuossa Borassani ilman vaaraa osumisesta mihinkään, vai onko jokin muu koko parempi näöltään ja käytöltään? Auto on vakiokorkuinen.
Renkaiksi olen katsellut edullisimmasta päästä olevia Nankang NS-2 ja Goodride High Performance SV308 kumeja. Onko näihin luottamista vai pitääkö jättää omaan arvoonsa ja laittaa kalliimmat kumit? Ajoa ei tule kuin 10 tkm koko vuodessa autolla ja puolet siitä kesärenkailla ja opiskelijabudjetilla mennään, joten mitään laatukumia ei ehkä tarvita. Tietysti turvallisuus on se tärkein, joten pärjääkö näillä vai onko parempia ehdotuksia niin kokoon kuin merkkiin ja malliin? Entä onko noilla muilla merkinnöillä (nopeusluokka, kantavuus) mitään väliä jos ne ovat reilusti yli Boran huippunopeuden ja painon?
Mahtuuko 225/45R17 pyörimään vanteiden kanssa joiden ET on 35 tuossa Borassani ilman vaaraa osumisesta mihinkään, vai onko jokin muu koko parempi näöltään ja käytöltään? Auto on vakiokorkuinen.
Renkaiksi olen katsellut edullisimmasta päästä olevia Nankang NS-2 ja Goodride High Performance SV308 kumeja. Onko näihin luottamista vai pitääkö jättää omaan arvoonsa ja laittaa kalliimmat kumit? Ajoa ei tule kuin 10 tkm koko vuodessa autolla ja puolet siitä kesärenkailla ja opiskelijabudjetilla mennään, joten mitään laatukumia ei ehkä tarvita. Tietysti turvallisuus on se tärkein, joten pärjääkö näillä vai onko parempia ehdotuksia niin kokoon kuin merkkiin ja malliin? Entä onko noilla muilla merkinnöillä (nopeusluokka, kantavuus) mitään väliä jos ne ovat reilusti yli Boran huippunopeuden ja painon?
Tuossa testaillut eri renkaita kuivalla ja märällä lyhykäisii pätkii. Eli hiljaisuutta ja uraherkkyyttä.
Äänekkäimmät oli sunnyt ja falkenit, sunnyt ihan kauheet ja falkenit muuten asialliset joskin uraherkkyyttä oli.
Nankangit oli ihan mukavat ja melkoisen hiljaiset,märkäpito oli kyllä olematon jonka huomas kiihdytyksessä, mutta pärjää eivätkä olleet uraherkät.
Nexen6000 oli kaikista hiljaisimmat ja urat eivät tuntuneet, vesi pito mielestäni riittävä oikein mukava renkas ja näistä ajamistani paras,
Nankang eikä nexen6000 toimi kovissa mutka nopeuksissa, vaikutti olevan melko pehmeä olkaiset mutta siitä nyt ei ole haittaa normi liikenteessä.. Vois kyllä suositella molempia.
Goodridestä kuullu myös kehuja mutta ei kokemusta.
Renkaat olivat 225/40/18 en sitten tiedä onko eroja 17" verrattuna.
8" ja et35 on aikalähellä kaarta.
Äänekkäimmät oli sunnyt ja falkenit, sunnyt ihan kauheet ja falkenit muuten asialliset joskin uraherkkyyttä oli.
Nankangit oli ihan mukavat ja melkoisen hiljaiset,märkäpito oli kyllä olematon jonka huomas kiihdytyksessä, mutta pärjää eivätkä olleet uraherkät.
Nexen6000 oli kaikista hiljaisimmat ja urat eivät tuntuneet, vesi pito mielestäni riittävä oikein mukava renkas ja näistä ajamistani paras,
Nankang eikä nexen6000 toimi kovissa mutka nopeuksissa, vaikutti olevan melko pehmeä olkaiset mutta siitä nyt ei ole haittaa normi liikenteessä.. Vois kyllä suositella molempia.
Goodridestä kuullu myös kehuja mutta ei kokemusta.
Renkaat olivat 225/40/18 en sitten tiedä onko eroja 17" verrattuna.
8" ja et35 on aikalähellä kaarta.
Oikein kun virkistelin muistiani, niin mullahan oli 8" leveät vanteet ET:llä 35 omassa GTI:ssä aikoinaan. Kuvassa auto jopa vakioalustalla (joka on kai 15-20mm normaalia karvalakkimallia matalampi?).
Golfin ja Boran kaarethan ovat identtiset, eli kuva kertoo aika hyvin, että miten paljon on pelivaraa mihinkin suuntaan. Kuvakulmakin on juuri sopiva tähän tarkoitukseen.
Eli tältähän se näytti: KLIK
Takaa jäi vähän omaan makuun sisään, mut edessä oli melko lähellä kaarta.
Edittiä: Niin, siis tuostakin on vielä varaa tuoda helposti edessä sentti ulospäin ja takaa parikin senttiä. Jopa reilustikin madallettuna, ilman että raapii mihinkään.
Seuraava vanteistus tuohon oli 8,5" leveät ja ET 37 edessä, 27 takana, madallusta oli noin 50mm ja mihinkään ei raapinut, vaikka kuinka tykitti ramppia alas kenkä tulipellissä. :D
Golfin ja Boran kaarethan ovat identtiset, eli kuva kertoo aika hyvin, että miten paljon on pelivaraa mihinkin suuntaan. Kuvakulmakin on juuri sopiva tähän tarkoitukseen.
Eli tältähän se näytti: KLIK
Takaa jäi vähän omaan makuun sisään, mut edessä oli melko lähellä kaarta.
Edittiä: Niin, siis tuostakin on vielä varaa tuoda helposti edessä sentti ulospäin ja takaa parikin senttiä. Jopa reilustikin madallettuna, ilman että raapii mihinkään.
Seuraava vanteistus tuohon oli 8,5" leveät ja ET 37 edessä, 27 takana, madallusta oli noin 50mm ja mihinkään ei raapinut, vaikka kuinka tykitti ramppia alas kenkä tulipellissä. :D
Kiitoksia vastauksista.
Soittelin vannetukkuun ja sieltä suositeltiin Ling Long rengasta tässä halpahintaluokassa. TM testivoittaja mutta onko porukalla kokemuksia? Kumman valitsisi, tämän Ling Longin vai Nangkangin jonka linkkasin avausviestissä? Vai onko makuasia?
Linkki vielä Ling Longeihin:
www.vannetukku.fi/greenmax-uhp-tmtestim ... 36769.html
Soittelin vannetukkuun ja sieltä suositeltiin Ling Long rengasta tässä halpahintaluokassa. TM testivoittaja mutta onko porukalla kokemuksia? Kumman valitsisi, tämän Ling Longin vai Nangkangin jonka linkkasin avausviestissä? Vai onko makuasia?
Linkki vielä Ling Longeihin:
www.vannetukku.fi/greenmax-uhp-tmtestim ... 36769.html
Ei varmasti mitään merkitystä.
Itsellä nuo Nangkangit(225/40/18) ja eipä nuista oo mitään moitittavaa. Halvat,mustat ja pyöreät.
~4€ lisää per ratas niin sais esim. Englannista Falkenit kyseisessä koossa kotiinkannettuna.
Jos suuri merkitys renkaan merkillä on.
Itsellä nuo Nangkangit(225/40/18) ja eipä nuista oo mitään moitittavaa. Halvat,mustat ja pyöreät.
~4€ lisää per ratas niin sais esim. Englannista Falkenit kyseisessä koossa kotiinkannettuna.
Jos suuri merkitys renkaan merkillä on.
Viimeksi muokannut Sebastian, 5.4.2013 12:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vai on se LingLong ollut TM:n testivoittaja. On kokonaan moinen testi mennyt ohi silmien. Testimenestyjämarkkinointikin saattaa olla vähän epäilyttävää, jos sijoitus on huomattavasti lähempänä viimeistä sijaa kuin ensimmäistä. Noh, kehutaanhan sitä Suomen hiihtäjienkin menestystä kun on ollut sijalla 58 kisoissa, ei sentään ollut viimeisiä!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
TM 6/2011 kirjoitti:Linglong oli testin yllättäjä ja kirkkaasti rengastestin historian parhaiten menestynyt kiinalaisrengas, veikkei se millään ominaisuuksillaan kärkituotteita hätyytellytkään. Linglongin jarrutuspito on märällä melko vaatimaton, mutta sivuttaispito on jo parempi, ja renkaalla on helppo ajaa. Kuivalla Linglong pitää hyvin, mutta ohjautuu väistöissä turhan hitaasti. Renkaan melu ja mukavuus ovat keskitasoa, samoin kuin sen vierinvastuskin.
HyvääHuonoa
- Ajettavuus märällä
- Pito kuivalla
- Jarrutuspito märällä
Nii, eli siis rengas oli vähemmän paska, kuin aikaisemmat luokattoman huonot kiinalaisrenkaat. Melkoinen "voittaja"... :D
No, mutta kehuuhan noita Hankookejakin moni ja samoille sijoille LingLongien kanssa päästiin.
Mulla on tässä sellainen vahva ehkä ja epäilys, että näitä renkaita kehuvat ihmiset, jotka eivät ole koskaan oikeasti hyvällä renkaalla ajaneet.
Jos näistä kahdesta, Linglong vs Nankang, niin kyllä itse omien ja tuttujen kokemusten perusteella ottaisin Nankangit. Onhan ne oikeasti vähän vähemmän paskat. Vähän enemmän jos rahaa voisi laittaa, niin Falken FK452:t, niin ei olisi ainakaan märkäpidon kanssa sanomista.
No, mutta kehuuhan noita Hankookejakin moni ja samoille sijoille LingLongien kanssa päästiin.
Mulla on tässä sellainen vahva ehkä ja epäilys, että näitä renkaita kehuvat ihmiset, jotka eivät ole koskaan oikeasti hyvällä renkaalla ajaneet.
Jos näistä kahdesta, Linglong vs Nankang, niin kyllä itse omien ja tuttujen kokemusten perusteella ottaisin Nankangit. Onhan ne oikeasti vähän vähemmän paskat. Vähän enemmän jos rahaa voisi laittaa, niin Falken FK452:t, niin ei olisi ainakaan märkäpidon kanssa sanomista.
Näissä nyt ehkä kuitenkin kannattaa pitää mielessä se, että halppis renkaita ei voi verrata kalliisiin merkki renkaisiin. Se joka ostaa halppikset ottaa tietoisen valinnan siitä, että kaikki ominaisuudet eivät ole merkkirenkaiden tasoa.
Itselläni on Federalit, jotka ovat todella pitävät kuivalla kelillä, mutta märällä hieman heikommat (paremmat silti kuin nankangit, jotka eivät pitäneet märällä mitään...) sekä Federaleista lähtee kauhea rengas melu.
Jos olisi rahaa niin kävisin samantien ostamassa jotkut Continentalin Contisportit alle, koska olen todennut ne joka tilanteessa loistaviksi renkaiksi, vaan kun ei ole niin pitää katsoa halppiksia.
Joten jos puhutaan halppiksista niin vertaillaan niitä halppiksiin, jookosta? :)
Itselläni on Federalit, jotka ovat todella pitävät kuivalla kelillä, mutta märällä hieman heikommat (paremmat silti kuin nankangit, jotka eivät pitäneet märällä mitään...) sekä Federaleista lähtee kauhea rengas melu.
Jos olisi rahaa niin kävisin samantien ostamassa jotkut Continentalin Contisportit alle, koska olen todennut ne joka tilanteessa loistaviksi renkaiksi, vaan kun ei ole niin pitää katsoa halppiksia.
Joten jos puhutaan halppiksista niin vertaillaan niitä halppiksiin, jookosta? :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niin kyllähän noissa isojen autolehtien testeissä ihan totuuskin piilee. Ei kalliit renkaan vahingossa testejä voita.
Valitettavan paljon hinta ohjailee kuluttajaa. Omat kokemukset halpisrenkaista ei ole kovin mairittelevia. Merkkirenkaista harvemmin on ollut valittamista.
Falken kesärengas koossa 235/30 R20 (ostin itse)
- Kova meteli
- Huono märkä ja kuivapito -> ei kulunut
Maragoni 235/45 R17 nastarengas (tuli Bimmerin mukana)
- Järkyttävä meteli ja tärinä/jyrinä
- Todella huono pito lumella ja jäällä
- Nastat kestää kyllä kiinni vaikka kuinka sudittaa
ATR Achilles 225/35 ja 265/30 R19 kesärengas (tuli Bimmerin mukana)
- Korvia huumaava meteli karhealla asfaltilla
- Erittäin uhraherkkä
- Outo ääritilannekäyttäytyminen (raju pidon ja luiston ero)
No hinnan ohjaamana neliovi"coupeen" on tulossa 245/30 R20 Syronit, jota kaveripiirissä on pidetty ihan hyvänä. Saas nähdä kuinka käy :D
Valitettavan paljon hinta ohjailee kuluttajaa. Omat kokemukset halpisrenkaista ei ole kovin mairittelevia. Merkkirenkaista harvemmin on ollut valittamista.
Falken kesärengas koossa 235/30 R20 (ostin itse)
- Kova meteli
- Huono märkä ja kuivapito -> ei kulunut
Maragoni 235/45 R17 nastarengas (tuli Bimmerin mukana)
- Järkyttävä meteli ja tärinä/jyrinä
- Todella huono pito lumella ja jäällä
- Nastat kestää kyllä kiinni vaikka kuinka sudittaa
ATR Achilles 225/35 ja 265/30 R19 kesärengas (tuli Bimmerin mukana)
- Korvia huumaava meteli karhealla asfaltilla
- Erittäin uhraherkkä
- Outo ääritilannekäyttäytyminen (raju pidon ja luiston ero)
No hinnan ohjaamana neliovi"coupeen" on tulossa 245/30 R20 Syronit, jota kaveripiirissä on pidetty ihan hyvänä. Saas nähdä kuinka käy :D
Jormalaisen viestiin viitaten: En oo kyllä ikinä onnistunut viittä vuotta ajamaan samoilla renkailla. :D Joko ne on kulunut alta pois, tai sitten on vaihtunut vanteet&renkaat tai auto...
Mut itsellä säästöt on ollut luokkaa 350e Falken FK452:t vs. 600-800e "merkkirenkaat".
On tuo mun mielestä jo sellainen säästö, mitä kannattaa miettiä. FK452:t saa ulkomailta edullisesti, eivätkä ne ole omassa käytössä ainakaan huonot olleet, muun kuin rengasmelun puolesta.
Kaverille tilasin joskus Falken ZIEX912:t ja ne oli kyllä melkoiset luistimet märällä. Ei niitä kyllä kulumaankaan saanut oikein mitenkään.
Itselle tulee seuraavaksi varmaankin jotkut halpikset, kun ei tässä nyt ole kuutta-seittemääsataa pistää renkaisiin. Nankangit on yksi vahva vaihtoehto, tosin tuota "vanhaa ja hyvää" NS-2:ta ei tahdo oikein saada enää. Taitaa olla tuo NS-20, joka on sen korvannut.
Mut itsellä säästöt on ollut luokkaa 350e Falken FK452:t vs. 600-800e "merkkirenkaat".
On tuo mun mielestä jo sellainen säästö, mitä kannattaa miettiä. FK452:t saa ulkomailta edullisesti, eivätkä ne ole omassa käytössä ainakaan huonot olleet, muun kuin rengasmelun puolesta.
Kaverille tilasin joskus Falken ZIEX912:t ja ne oli kyllä melkoiset luistimet märällä. Ei niitä kyllä kulumaankaan saanut oikein mitenkään.
Itselle tulee seuraavaksi varmaankin jotkut halpikset, kun ei tässä nyt ole kuutta-seittemääsataa pistää renkaisiin. Nankangit on yksi vahva vaihtoehto, tosin tuota "vanhaa ja hyvää" NS-2:ta ei tahdo oikein saada enää. Taitaa olla tuo NS-20, joka on sen korvannut.
Iänikuinen kalliit vs. halvat renkaat, yeash!
Miusta tässä oli kaikki tiivistettynä.
Jos nyt puhutaan 17" rengaskoosta, niin ei miusta "merkkirenkaat" nyt ihan älyttömästi maksa. Rengasonline tai Camskill auki ja katos, esim. Bridgestonea irtos alle 500 € kotiin toimitettuna.
Miusta renkaiden puolella helpoin katsoa vaikka nuo TM:n testit ensin läpi, osa syyttelee että ne on puolueelliset yms yms, mutta eiköhän niissä jotain perää kuitenkin ole. Käyttäjäkokemuksia on hyvä selata vaikkapa täältä, mikäli enklanti luistaa:
http://www.tyrereviews.co.uk/
Näissä nyt ehkä kuitenkin kannattaa pitää mielessä se, että halppis renkaita ei voi verrata kalliisiin merkki renkaisiin. Se joka ostaa halppikset ottaa tietoisen valinnan siitä, että kaikki ominaisuudet eivät ole merkkirenkaiden tasoa.
Miusta tässä oli kaikki tiivistettynä.
Jos nyt puhutaan 17" rengaskoosta, niin ei miusta "merkkirenkaat" nyt ihan älyttömästi maksa. Rengasonline tai Camskill auki ja katos, esim. Bridgestonea irtos alle 500 € kotiin toimitettuna.
Miusta renkaiden puolella helpoin katsoa vaikka nuo TM:n testit ensin läpi, osa syyttelee että ne on puolueelliset yms yms, mutta eiköhän niissä jotain perää kuitenkin ole. Käyttäjäkokemuksia on hyvä selata vaikkapa täältä, mikäli enklanti luistaa:
http://www.tyrereviews.co.uk/
tuo on totta että noihin testeihin voi luottaa. toki jos pelkkää loppuarvosanoja katsoo niin tietyn osa-alueen painotuksella on suuri merkitys loppupisteissä joten tämä on yks syy eri testien lopputuloksissa.
toki noissa testeissä on joskus ollu aika erikoisiakin tuloksia ja on noita lahjontojakin kärähtänyt
ja itse vertailisin ihan suomen hintojakin noihin rengasonlineen ja camskilliin. suomessa on tosin vähän huonoa tuo netissä hintojen ilmoittaminen mutta osa liikkeistä on alkanut tähänkin panostamaaan
toki noissa testeissä on joskus ollu aika erikoisiakin tuloksia ja on noita lahjontojakin kärähtänyt
ja itse vertailisin ihan suomen hintojakin noihin rengasonlineen ja camskilliin. suomessa on tosin vähän huonoa tuo netissä hintojen ilmoittaminen mutta osa liikkeistä on alkanut tähänkin panostamaaan
Ei niihin testeihinkään kannata ihan sokeasti luottaa, esim:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288494866839.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288494866839.html
jarskiita kompaten, kannattaa kyllä käydä kysymässä ihan paikallisista rengasliikkeistä tarjousta. Saattaa saada renkaat allelaitettuna samaan hintaan kuin netistä tilaamalla ja asennuttamalla jossain vanteille erikseen. Ja saattaapa asiantunteva rengasliike osata heittää suosituksia, mikä olisi hyvä rengas omaan käyttötarkoitukseen.
Jos testeihin ei uskalla luottaa, niin silläpä kannattaa perehtyä esim tuohon linkkaamaani sivustoon. Tai vaikka etsiä Googlen kautta. Toki siellä on ihan potaskaa osa kommenteista, mutta kyllä kommentteja tulkitsemalla saa muodostettua jonkinnäköisen kokonaiskuvan ostettavasta kumitassusta.
Jos testeihin ei uskalla luottaa, niin silläpä kannattaa perehtyä esim tuohon linkkaamaani sivustoon. Tai vaikka etsiä Googlen kautta. Toki siellä on ihan potaskaa osa kommenteista, mutta kyllä kommentteja tulkitsemalla saa muodostettua jonkinnäköisen kokonaiskuvan ostettavasta kumitassusta.
No sehän se..
Nopeasti Rengasonlinen sivut avasin ja kattelin hintatasoa, halvimmat 225/45/17 alkaa 69,90 € / rengas. Linglong maksaa 79,95 €/renkula, Nankanki on hieman yli 90 €. Sitten vaihteluvälillä 90-120 € onkin aikamoinen tarjonta. Omakohtaista kokemusta on Nokian Z G2:sta, tykkäsin. Näillä hintaa 108 € / kpl. Misukkaa, Bridgeä yms alkaa saamaan siinä 117 € ->.
Pointtina vain se, että kannattaa nyt kattoo kuitenkin yhen askeleen verran pidemmälle ennen ostoa eikä tuijottaa vain hintalappua. Halparenkaita en tuomitse enkä ylistä überkalliita, mutta säästön kannattavuutta voi pohtia.
Ottaako halvimman vai vähän "kalliimman", säästää 30 €/ rengas = 120 € tai jopa 160 €. Tämän jos suhteuttaa kahden vuoden käyttöajalle ja sillä pienellä lisäinvestoinnilla saa vaikka paremmin sadekelillä toimivat renkaat tai pienemmän rengasmelun niiin... Ei tarvii montaakaan kaljakoppaa jättää ostamatta, niin extrarahat on säästetty.
Nopeasti Rengasonlinen sivut avasin ja kattelin hintatasoa, halvimmat 225/45/17 alkaa 69,90 € / rengas. Linglong maksaa 79,95 €/renkula, Nankanki on hieman yli 90 €. Sitten vaihteluvälillä 90-120 € onkin aikamoinen tarjonta. Omakohtaista kokemusta on Nokian Z G2:sta, tykkäsin. Näillä hintaa 108 € / kpl. Misukkaa, Bridgeä yms alkaa saamaan siinä 117 € ->.
Pointtina vain se, että kannattaa nyt kattoo kuitenkin yhen askeleen verran pidemmälle ennen ostoa eikä tuijottaa vain hintalappua. Halparenkaita en tuomitse enkä ylistä überkalliita, mutta säästön kannattavuutta voi pohtia.
Ottaako halvimman vai vähän "kalliimman", säästää 30 €/ rengas = 120 € tai jopa 160 €. Tämän jos suhteuttaa kahden vuoden käyttöajalle ja sillä pienellä lisäinvestoinnilla saa vaikka paremmin sadekelillä toimivat renkaat tai pienemmän rengasmelun niiin... Ei tarvii montaakaan kaljakoppaa jättää ostamatta, niin extrarahat on säästetty.
Ja saattaapa asiantunteva rengasliike osata heittää suosituksia, mikä olisi hyvä rengas omaan käyttötarkoitukseen.
Tämä pätee jos on hakemassa papparengasta pappavanteille.
Muuten ollaan niin sormi perseessä, ainakin täälläpäin. On kai se kun asiakkaalle ei myydä sen kokoisia renkaita mitä asiakas haluaa.
Valitettavasti se vaan rengasliikkeissä menee niin että kun tiettyä rengasta ei ole varastossa niin sitten myydään sitä mitä löytyy. Ja jos haluaakin sen eka kumin niin hinta on taas jotain muuta kun alkuun luvattiin kun sitä pitääkin tilata.
Se vituttaa myös nuissa rengasliikkeissä että nyt jo vittu eletään kohta 3000-lukua niin ei voida kertoa suoriltaan renkaiden lopullista hintaa vaan se pittää käydä sieltä tiskiltä kinuamassa kun näppäillään tähtitieteellinen ovh ja siihen mainostetaan isoon ääneen että saat -70%.Ja silti ollaan kaukana siitä mitä sen sais itse touhuamalla ja penniäkään alennusta saamalla. On se hienoo!! Ja sekin lopullinen hinta riippuu naamakertoimesta ja/tai kuka siellä on sitä kertomassa.
Netistä ku tilaan, hinta on selvillä ja muutama euro per ratas asennus, thats it.
Mutta itse aiheeseen:
Jormalaisella periaatteessa ihan hyvä ajatus että paljonko säästää jos useammankin vuoden ajaa samoilla kumeilla. Mutta jos ne rattaat kestää usemman vuoden niin tuskin ajaa niin paljoa että kannattaa satsata niihin huippurenkaisiin.
Pienemmissä renkaissa itsekin ajelin Toyoilla mutta nyt kun kesäkoko on 18", alkoi ne(kin) olemaan aika arvokkaat meikäläisen 10-15tkm vuosittaisiin ajeluihin joten Nangkangeilla mennään nyt. Onhan nuilla päästy, ei mitään moitittavaa.
Toki jos päivät pitkät rinkiä ajaisi, 50tkm vuodessa niin sama olisi laittaa merkkirenkaat, siinä saattaisi jo jotain "säästääkin". (talvirenkaat sitten erikseen joissa itsekin pysyn hyviksi havaituissa)
Kuitenkin puhutaan aina että halvat renkaat on milloin liukkaat,milloin kuivalla tai märällä ja vähän huonosti lumellakin pitävät, mutta jos auton kuljettaja ei osaa suhteuttaa ajoaan vallitseviin olosuhteisiin ja ajotaitoihinsa, ei siinä auta vaikka olis mitkä renkaat alla.
Itsellä ärsyttää näissä halvemmissa renkaissa oikeastaan tuo minkä Rollekin havainnoinut, eli melu. Mutta sepä ei onneksi ole vaarallista.
Tämä pätee jos on hakemassa papparengasta pappavanteille.
Muuten ollaan niin sormi perseessä, ainakin täälläpäin. On kai se kun asiakkaalle ei myydä sen kokoisia renkaita mitä asiakas haluaa.
Valitettavasti se vaan rengasliikkeissä menee niin että kun tiettyä rengasta ei ole varastossa niin sitten myydään sitä mitä löytyy. Ja jos haluaakin sen eka kumin niin hinta on taas jotain muuta kun alkuun luvattiin kun sitä pitääkin tilata.
Se vituttaa myös nuissa rengasliikkeissä että nyt jo vittu eletään kohta 3000-lukua niin ei voida kertoa suoriltaan renkaiden lopullista hintaa vaan se pittää käydä sieltä tiskiltä kinuamassa kun näppäillään tähtitieteellinen ovh ja siihen mainostetaan isoon ääneen että saat -70%.Ja silti ollaan kaukana siitä mitä sen sais itse touhuamalla ja penniäkään alennusta saamalla. On se hienoo!! Ja sekin lopullinen hinta riippuu naamakertoimesta ja/tai kuka siellä on sitä kertomassa.
Netistä ku tilaan, hinta on selvillä ja muutama euro per ratas asennus, thats it.
ja liikettäkö ei saa vaihtaa? tiedän lapinalueella useitakin liikkeitä missä näkyy hinnat seinällä suoraan eikä tule pärstäkertoimen mukaan hinnat. lisäksi saa kunnollisen palvelun ja jos haluat jotain tiettyä rengasta niin sitä myös tilataan
Alkaa tulemaan rattaalle hintaa kun puoli suomea kiertää niiden takia, Lapissa kun ei tule asuttua. Täällä on pari varteenotettavaa rengasliikettä ja toinen niistäkään ei ole vaihtoehto. Edelliseen kotteroon haluamani Toyon kumit ois maksaneet 3x mitä netistä. Meinasi alkaa naurattaa.
Ja Suomesta tilaaminen alkaa olla nykyisillä kuluilla poissuljettu vaihtoehto, valitettavasti.
Onneksi täällä sentään Vianor laittaa vanteille nuita renkaita joita "asiantuntijat" ei suostu myymään asiakkaalle.
Mutta kukanen ostaa mistä parhaaksi katsoo, itse olen suosinut ulkomaisia nettikauppoja jo 2007 asti. Toki paikallisiltakin kysytty jotta tietää säästön.
E:Kuusamossa majaillaan.
Ja Suomesta tilaaminen alkaa olla nykyisillä kuluilla poissuljettu vaihtoehto, valitettavasti.
Onneksi täällä sentään Vianor laittaa vanteille nuita renkaita joita "asiantuntijat" ei suostu myymään asiakkaalle.
Mutta kukanen ostaa mistä parhaaksi katsoo, itse olen suosinut ulkomaisia nettikauppoja jo 2007 asti. Toki paikallisiltakin kysytty jotta tietää säästön.
E:Kuusamossa majaillaan.
Viimeksi muokannut Sebastian, 6.4.2013 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No nyt on vanteet ja renkaat. Ei tosin niitä mitä meinasin tuossa aloituspostauksessa, vaan löysin halvan paketin netistä käytettynä.
Vanteet RS4 replica (eikös tuon näköiset ole RS4 Replica?) 7,5x17" ET35 5x100 jaolla, pitäisi siis sopia Boraan...
Renkaina Fortuna Sport F2000 225/45 ZR17 94 W XL, onko näistä kenelläkään kokemuksia? Pitääkö yhtään märällä, eli onko turvalliset vai pitääkö ruveta etsimään parempia renkaita? Varaa noissa kuitenkin on vielä n.5 mm eli ajaisi kyllä.
Alle en vielä ole laittanut enkä ainakaan viikkoon laitakkaan.
Edit: Voinko muuten laittaa samoilla pulteilla kiinni, joilla talvialuvanteetkin ovat kiinni, kun mukana ei uusiin vanteisiin pultteja tullut? Mistä siis tiedän sopiiko ne vai ei? Talvivanteet ovat tällaiset Borbetin tekeleet, jos se vaikuttaa asiaan.
Vanteet RS4 replica (eikös tuon näköiset ole RS4 Replica?) 7,5x17" ET35 5x100 jaolla, pitäisi siis sopia Boraan...
Renkaina Fortuna Sport F2000 225/45 ZR17 94 W XL, onko näistä kenelläkään kokemuksia? Pitääkö yhtään märällä, eli onko turvalliset vai pitääkö ruveta etsimään parempia renkaita? Varaa noissa kuitenkin on vielä n.5 mm eli ajaisi kyllä.
Alle en vielä ole laittanut enkä ainakaan viikkoon laitakkaan.
Edit: Voinko muuten laittaa samoilla pulteilla kiinni, joilla talvialuvanteetkin ovat kiinni, kun mukana ei uusiin vanteisiin pultteja tullut? Mistä siis tiedän sopiiko ne vai ei? Talvivanteet ovat tällaiset Borbetin tekeleet, jos se vaikuttaa asiaan.
Borbeteissa todennäköisesti tuo "perus" 60-asteinen kartio. Jos noi sun repsut on tehty täysin alkuperäistä mukailevalla muotilla, niin niissä on pulteilla pallokartio. Eli veikkaisin, että joudut vielä pulttikauppaan.
Edit: Juuri tänään kyselin tarjouksia edullisista 215/40R18 renkaista ja jos HALVAT kumit maksaa kivijalkaliikkeessä 450-550 euroa/kierros (jotain merkkejä, joista en ollut ennen kuullutkaan, toinen oli Interstate(?)), niin tilaan kyllä mielummin ne halvat kumit ulkomailta 30-50% edullisemmin ja esim. Nexen, Falken, Hankook tai Nankang-merkkisinä.
Edit: Juuri tänään kyselin tarjouksia edullisista 215/40R18 renkaista ja jos HALVAT kumit maksaa kivijalkaliikkeessä 450-550 euroa/kierros (jotain merkkejä, joista en ollut ennen kuullutkaan, toinen oli Interstate(?)), niin tilaan kyllä mielummin ne halvat kumit ulkomailta 30-50% edullisemmin ja esim. Nexen, Falken, Hankook tai Nankang-merkkisinä.
Viimeksi muokannut Markku M., 6.4.2013 16:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mä ostin vuosii takaperin uutena just noi fortunan f2000 1.8t 3b rapiaan 200hp pasuunaan
En tie millaset on kuluneina mutta kyllä ihan uutena oli märällä tiellä hyvät kun kenkää annoin. pikkasen lipsuu kakkosella mutta uskalsi ajaa hyvin.
En ainakaan huomannu mitään moitittavaa.
Camskilliltä ainaki saa rengasta halvalla, tosin tuli ostettuu ihan liikkeestä 2kpl nexen6000 kun lupasivat renkaidenvaihdon (4kpl vanteelle+tas. painotus) h: 220e
camskilliltä ois maksanut kys renkaat 171e postikuluineen ja tohon rengastyöt 50e =221e
Taidan lähteä kahveelle tuolla eurolla.
En tie millaset on kuluneina mutta kyllä ihan uutena oli märällä tiellä hyvät kun kenkää annoin. pikkasen lipsuu kakkosella mutta uskalsi ajaa hyvin.
En ainakaan huomannu mitään moitittavaa.
Camskilliltä ainaki saa rengasta halvalla, tosin tuli ostettuu ihan liikkeestä 2kpl nexen6000 kun lupasivat renkaidenvaihdon (4kpl vanteelle+tas. painotus) h: 220e
camskilliltä ois maksanut kys renkaat 171e postikuluineen ja tohon rengastyöt 50e =221e
Taidan lähteä kahveelle tuolla eurolla.
Noista pulteista; koitin ottaa kuvia, mutta ei sieltä vanteen syvästä reiästä saanut oikein kunnon kuvaa otettua. Pystyykö joku sanomaan tämän tai tämän kuvan perusteella, että sopiiko sinne kartio- vai pallokartiopultti?
Mielestäni se ei ihan näyttänyt tältä se pohja siellä omassa vanteessani. Tuo kuva on netin syövereistä ja siinä väitetään, että se olisi pallokartion vaatima reikä...
Mielestäni se ei ihan näyttänyt tältä se pohja siellä omassa vanteessani. Tuo kuva on netin syövereistä ja siinä väitetään, että se olisi pallokartion vaatima reikä...
jarskii-
kokeille sormella minkä muotonen se kartio on.
Eli ymmärsinkö oikein; pultteja on olemassa kahdenlaisia, pallokantaisia ja kartiomallisia.
Vanteisiin sopivat tietää siitä, että sormella koitettaessa/silmällä katsottaessa huomaa pallokantaisen pultin vaatiman reiän reunojen olevan hieman pallonmuotoisia ja muutoin jos vanne vaatii kartionmallisen, seinämät ovat vain viistetyt? Ja kartiopultteja on olemassa kahdella (?) eriasteisella viisteellä?
Pultin pituus tarkastetaan vain siten, että vanne pysyy kiinni eikä hankaa mihinkään pyöritettäessä?
pääsääntöisesti kaikki suorakartiot on 60asteen kartiolla. on noita useampiakin eri pultteja ja muttereita mutta erinlaiset tuppaa sitten olemaan alkuperäisvanteiden ja tiettyjen merkkien omia.
juuri noin. itse todennu että sormella on helpompi todeta kumpi on kyseessä.
pultin pituudesta että kun pultti pyörii 7 kierrosta ennenku on kiinni on riittävästi pituutta
juuri noin. itse todennu että sormella on helpompi todeta kumpi on kyseessä.
pultin pituudesta että kun pultti pyörii 7 kierrosta ennenku on kiinni on riittävästi pituutta
Jotkut insinöörit sanovat, että pultin pitää mennä kierteelle vähintään halkaisijansa verran.
Mut itse oon pitäny nyrkkisääntönä sitä, että jos se ei mee oikeesti kuin jonkun 5-6-7mm, niin se ei riitä. 10mm on ehkä siinä rajoilla.
M14 pulttejahan nuo yleensä ovat, eli sen 14mm olisi ainakin hyvä pyöränpultin mennä kierteelleen.
Joskus tuli ajettua pari viikkoa niin, että pultit meni 6-7mm kierteelle, kun pakko oli lätyt laittaa väliin, mut ei saanut siihen hätään pidempiä pultteja. Se oli vähän arpapeliä jo se. :D
Nätisti kun ajeli eikä liikoja kanttaillut, niin pysyihän ne takapyörät kiinni. Tosin ääritilanteessa olisi voinut käydä vähän hassusti...
Mut itse oon pitäny nyrkkisääntönä sitä, että jos se ei mee oikeesti kuin jonkun 5-6-7mm, niin se ei riitä. 10mm on ehkä siinä rajoilla.
M14 pulttejahan nuo yleensä ovat, eli sen 14mm olisi ainakin hyvä pyöränpultin mennä kierteelleen.
Joskus tuli ajettua pari viikkoa niin, että pultit meni 6-7mm kierteelle, kun pakko oli lätyt laittaa väliin, mut ei saanut siihen hätään pidempiä pultteja. Se oli vähän arpapeliä jo se. :D
Nätisti kun ajeli eikä liikoja kanttaillut, niin pysyihän ne takapyörät kiinni. Tosin ääritilanteessa olisi voinut käydä vähän hassusti...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos tuosta kirjoituksestani yhtään ymmärsit ideaa, niin ei todellakaan.
M14 pultti jos menee vain 10mm kierteelle, niin se on oikeasti todella vähän.
Mutta. Tästäpä päästään mielenkiintoisen aiheen äärelle. Mitenkäs paksu yleensä on tuo vastinkappale, mihin pyöränpultti kierretään (Eli napa, rumpu tai levy). Ei se nyt paljoa 10mm paksumpi ainakaa ole... ;)
M14 pultti jos menee vain 10mm kierteelle, niin se on oikeasti todella vähän.
Mutta. Tästäpä päästään mielenkiintoisen aiheen äärelle. Mitenkäs paksu yleensä on tuo vastinkappale, mihin pyöränpultti kierretään (Eli napa, rumpu tai levy). Ei se nyt paljoa 10mm paksumpi ainakaa ole... ;)
Onko kokemusta tai tietoa vaikuttaako renkaan muotoon/pyörimiseen jos kesärengasta (18") säilyttää sisällä lämpöisessä mutta pystyasennossa renkaan pinta lattiaan päin n. 2kk ja renkaan päällä on n. 1kg pahvilaatikko koko tuon ajan.
Tekeekö kyseinen asia renkaaseen jotain jonka huomaisi ajossa pienenä nypytyksenä?
Onko tämä edes mahdollista?
Tekeekö kyseinen asia renkaaseen jotain jonka huomaisi ajossa pienenä nypytyksenä?
Onko tämä edes mahdollista?
Eipä tuo muistaakseni kovin suositeltavaa ollut.
Nokian renkaiden sivuilla kerrottiin seuraavanlaista:
"5. Muodonmuutos
Rengas on varastoitava, mikäli mahdollista, luonnollisessa muodossa vapaasti, niin ettei siihen kohdistu jännitystä, puristusta tai vääntymistä. Pitkäaikaisen varastoinnin aikana syntyneet voimakkaat muodonmuutokset saattavat paineistettaessa murtua."
Se, että miten määritellään tuo pitkäaikainen varastointi ja voimakkaat muodonmuutokset, niin jokaisella on varmasti omat mielipiteet asian suhteen.
E:
Lisäystä Continentalin sivuilta:
"Irrallaan olevia renkaita tulisi säilyttää pystyasennossa siten, että niiden asentoa vaihdetaan kerran kuussa. Irtorenkaita ei saa riiputtaa eikä kasata päällekkäin."
Nokian renkaiden sivuilla kerrottiin seuraavanlaista:
"5. Muodonmuutos
Rengas on varastoitava, mikäli mahdollista, luonnollisessa muodossa vapaasti, niin ettei siihen kohdistu jännitystä, puristusta tai vääntymistä. Pitkäaikaisen varastoinnin aikana syntyneet voimakkaat muodonmuutokset saattavat paineistettaessa murtua."
Se, että miten määritellään tuo pitkäaikainen varastointi ja voimakkaat muodonmuutokset, niin jokaisella on varmasti omat mielipiteet asian suhteen.
E:
Lisäystä Continentalin sivuilta:
"Irrallaan olevia renkaita tulisi säilyttää pystyasennossa siten, että niiden asentoa vaihdetaan kerran kuussa. Irtorenkaita ei saa riiputtaa eikä kasata päällekkäin."
Ilmeisen herkkiä sitten ovat ilman vanteita.
Tässä pientä nypytystä oli havaittavissa just renkaiden vaihdon jälkeen vapaallakin rullatessa, mutta tänä aamuna ei juurikaan tuntunut ei ainakaan häiriöksi asti.
Jos ne olisi säilytyksessä vähän muuttanut muotoaan niin luulis niiden palautuvan kun on vanteella hetken.
Tässä pientä nypytystä oli havaittavissa just renkaiden vaihdon jälkeen vapaallakin rullatessa, mutta tänä aamuna ei juurikaan tuntunut ei ainakaan häiriöksi asti.
Jos ne olisi säilytyksessä vähän muuttanut muotoaan niin luulis niiden palautuvan kun on vanteella hetken.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa