Jarrupalan kuluminen?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Jarrupalan kuluminen?

ViestiKirjoittaja Daword » 13.4.2013 15:47

Osaisko joku sanoa onko normaalia kun on jarrupala tämän näköinen?
Ajossa alko tänään kuuluun kihnutusta/vinkunaa joka loppu kun jarrutteli, mutta joku tossa nyt ei ole oikein? Palat on n.10tk ajetut



http://s8.postimg.org/f54w5b7bp/20130413_152653.jpg

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 13.4.2013 15:58

Tarkoitatko palassa olevaa viistettä vaiko sitä, että pala ottaa herkemmin kiinni läheltä pyörän napaa ?

Palassa on tehtaan jäljiltä viiste (monet ovat tuota ihmetelleet...).

Omassa Passatissanikin iän mukana alkoi etupala ottaa kiinni läheltä napaa. Lisäksi tarvikepaloissa on monesti pikkuisen mittaeroja orkkisosaan verrattuna. Esim takana Motonetin palat ottivat kiinni jarrulevyn ulkokehälle ajan mittaan kulumisen vuoksi jääneeseen paksunnokseen.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.4.2013 16:04

Juuri tuota viistettä ja sitä että se ottaa sieltä pyörännavasta nyt kiinni.
Eli pitääkö noilla ajaa nyt varovasti ja vaihtaa heti kun mahdollista? Vai mitenkö tuon kanssa pitäis toimii?
Noi tosiaan on osasilta ostetut tarvike palat.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.4.2013 16:55

Ajoa vaan. Seuraa kuluuko levy ja palat tasaisesti.

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 13.4.2013 17:13

Samaa mieltä edellisen kanssa - ei syytä huoleen.

Olet kaiketi vaihtanut palat itse. Se jousisanka pitää muuten kiinnittää siten, että ensin jousen päät laitetaan reikiin ja sitten väännetään jousen lenkit satulankannattimen ulokkeiden taakse. Jos jousen laittaa toisesta päästään kiinni ja sitten lenkit kohdilleen ja lopuksi toinen pää reikäänsä, niin useimmiten jousi ei toimi niin kuin pitää vaan ulko- ja sisäpalat palat kuluvat keskenään epätahdissa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.4.2013 17:42

Juu no hyvä tietää että voi ajaa, kun pakkollisia ajoja niin paljon.

Eli väärin asennus olisi kyseessä, se mikä tässä onkin jännää etten itse ole asentanut noita vaan paikallisessa 2 miehen autokotjaamossa.
En vaan tiedä miten osoittaisin tuon asennus virheeksi että saisin perätä jotain hyvitystä, vaikka sitten uusia paloja edes. Tietääpä nyt että kys. Puljuun ei voi luottaa edes jarru remontissakaan.

ffakke
-
Viestit: 198
Liittynyt: 27.10.2007 13:48

ViestiKirjoittaja ffakke » 13.4.2013 18:10

Taitaa edelliset tarkoittaa että on normaalia tuo viiste ja että ei ole väärin asennettu. Navan läheinen levyn pinta näyttää todella pjashaiselta tai sit se on lasittunu/palanu tai/ja ei ota pala kiinni siitä kohtaa?

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 13.4.2013 18:12

Ei tuosta kuvasta voi väärin asennusta päätellä. Jos sanka olisi laitettu väärin, niin se näkyisi vasta ajan mittaan siten, että sisä- ja ulkopalat eivät kuluisi samaan tahtiin vaan ulkopuolen pala kuluisi nopeammin. Ja kun kulumisvaroitin on sisäpalassa, siihen ei voisi luottaa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.4.2013 18:43

Toi kulumis varoitin on herjaillut uudesta löhtien, luulen että on johdossa joku kontakti häiriö kun ei taas ole hetkeen ilmoitellut mitään.
Eli asennuksessa ei välttämättä ole mikään väärin, no täytyy vaan ajaa ja kattoo mihin suuntaan ne tuosta vielä kuluu.
Tosin jos vinkunaa alkaa ajossa kuuluun niin täytyis kai tehdä niille jotain.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 15.4.2013 9:57

Mitäs erilaista tuossa on Octavia I jarruihin verraten? Ei ole viisteitä näkynyt paloissa 120tkm matkalla. Eteen vaihdettu kerran, taakse kahdesti (käsijarru jumitti pakkasella ja pisti levyn ja palan piloille). Aina olen nuo tutkaillut renkaan vaihdon yhteydessä ja takajarrujen vaihdoissa olen molemmissa ollut mukana asentamassa. Alkuperäiset 370tkm rullatut satulat ja liukutapit paikoillaan vielä.

ojasaan
-
Viestit: 14
Liittynyt: 6.7.2012 21:28

ViestiKirjoittaja ojasaan » 15.4.2013 17:44

Mulla taas octavia 1 mielestäni saman tyyliset viisteet on, kuin aloittajalla.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 15.4.2013 19:17

Eikös ykkös ocussa ole muutenkin erilaiset etujarrut kuin passatissa? Eikö se golffin kopio ole. Ainakin tuossa omassa on erilaiset, 2000vm ja 81kw. Just kans palat vaihdoin ja ei niissä viistettä ollut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa