Uudet tukivarret, silti kolinaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Uudet tukivarret, silti kolinaa

ViestiKirjoittaja Daword » 7.2.2013 7:17

Vm99 sedan passatti, kaikki tukivarret vaihdettu(sarja) mutta kun klotisee pienessä vauhdissa, isommassa ei äännä.
Jostakin kuulin että jokin näistä tukivarsista pitäisi kiristää vasta kun auto on oman painonsa varassa?
Jos näin on niin mikä noista tukivarsista se mahdollisesti olisi?
Ens viikolla saan auton ylös ja raidetangot menee vaihtoon, niin pitää koittaa saada samalla klotinaan selvyyttä.

Soittelin korjaamolle ja kehuivat että 20v uransa aikana ei ole moista kuullut ja että sitten kaikki passatit klopisis. Eli lähteäkkö aukoon ja kiristään painopäällä vai onko ihan hullun hommaa?
Viimeksi muokannut Daword, 7.2.2013 9:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikey?
-
Viestit: 263
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 7.2.2013 9:22

Pitääkö ääntä myös silloin, jos kevyesti painaa jarrua?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.2.2013 9:49

Joo kyllä ääntää kun ajaa esim risteykseen jarruttaa jolloin vauhti hidastuu, eli jarru pohjassa ja klopsauttelee kun vauhti laskee.. Sama jatkuu kun jarrusta päästää. Jos se klopina ois vaan pientä niin ei haittais mutta kun se on niin taajaa ja suhkot kovaäänistä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.2.2013 10:01

Tutkipa iskarit ja yläpään laakerit. Väljä iskunvaimentimen männän varsi voi kolista. Samoin tietty väljä tai muuten vaan rikkinäinen iskarin yläpään laakeri.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.2.2013 10:19

Tohon on laitettu n. 10kk sitten madallus sarja, en tie oliko silloin tätä vaivaa kun oli 3 väljää tukivartta jo valmiina jotka pitivät klopinaa.
Mutta kai niissäkin voi vikaa olla vaikka aika uudet kyllä on. Laitetaan noi listalle mitä sitten tarkistaa kun auton saa ylös.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 7.2.2013 10:43

En nyt muista onko passatissa kallistuksenvakaajassa muualla kumeja kuin koiranluissa. Pakussa runkokumit on vakiopaikka mistä kolahtelee aina tietyin väliajoin eikä siihen tukivarsijumppa auta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.2.2013 13:38

Täältä tarvikeliikkeestä vahvisteltiin että pitää olla painopäällä kun kiristää.
Toiv. Ei uusi sarja ole sitten mennyt tuon takia rikki kun on asennus tehty väärin. Huomenna toiselle korjaamolle niin saavat yrittää hiukan korjata asennuksia.

Kyllä saa eka asentelia korvata vioittuneet varret jos näin on päässyt käymään.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 7.2.2013 13:46

Ei ne nopeesti rikki mee, puslat vaan jää jäkitykseen ja aikaa myöden rikkuu nopeempaa... Ylempien ja alempien tukivarsien korin puoliset puslat kuuluu kiristellä paino päällä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.2.2013 13:54

eikö kannata viedä samalla korjaamolle että tarkistavat ja jos on väljyyksiä niin takuuseen uudet?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.2.2013 13:57

Onko se nyt sitten ihan varma että ne on väärin kiristetty?

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 7.2.2013 14:18

Passatin tukivarsista tarkemmin tietämättä vielä veikkaus: joku tukivarren pulteista jäänyt kiristämättä, jolloin tukivarret elää omaa elämäänsä?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.2.2013 15:08

Samaan korjaajaan olin yhteydessä, meinas tosiaan että niitä ei kuulu kiristää paino päällä eikä ole moista edes kuulutkaan. Tästä päättelin että on vietävä toiseen paikkaan että sais auton kuntoon.

Eli ylempi ja alemmat korinpuolelta kireeks kun paino päällä, näillä mennään toiv. Huomenna loppuis kolinat.. Pultit täytyy tosiaan myös varuiksi kattoo.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 7.2.2013 19:11

Tuo pulttien kiristys siinä asennossa missä auto normaalisti on pitäis olla ihan maalaisjärjelläkin ymmärrettävissä teoria tasolla eli ainakin teoriassa jos auto pukeilla ja joustot täysin ulkona puslat kiristetään niin sitten kun auto lasketaan niin nämä kirityt puslat jäävät jonkinasteiseen jatkuvaan jännitykseen ja kuluvat nopeammin, eri asia tietysti kuinka paljon tällä oikeasti merkitystä käytännössä.
Mutta tuskin enää auttaa noita oikeassa asennossa kiristää ainakaan kolinoihin jotka ehkä kulumisesta johtuvia -ellei sitten jotain jäänyt alunperin löysälle

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.2.2013 20:14

Ei noi tukivarret ainakaan voi vielä kovin kuluneita olla kun niillä ajanut vajaan 2tkm. Jonkinlainen toivo elää että toi oikeaoppinen kiristys sais äänet lakkaamaan, no huomenna on viisaampi kun saa autoo ylös.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.2.2013 20:49

Ei kai ne sen takia äännä että on väärässä asennossa kiristetty?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.2.2013 21:12

Joo ei kuullosta todennäköiseltä, korkeintaan rikkoo ne ennenaikaisesti.

Janski78
-
Viestit: 55
Liittynyt: 29.12.2012 9:24

ViestiKirjoittaja Janski78 » 7.2.2013 22:37

Kyllähän esim. puslat pitää kiristää paino päällä. Muuten kolinaa on tiedossa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.2.2013 23:04

Mikä siinä sitten kolisee?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 8.2.2013 0:18

Lisättäköön tälläinen vielä kun auto on paikoillaan ja kääntää rattia kuuluu pieniä paukkeita nivelien suunnasta. Tätä ääntä ei ollut vanhoilla varsilla madalluksen kanssa, tuli siis vaihdon jälkeen heti. Eli kyllä siel joku on hullusti ja aika pinteessä.

ramlerssi
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.11.2012 14:54

ViestiKirjoittaja ramlerssi » 8.2.2013 14:38

etupyörän laakerissa välystä? ottaako vanne kiinni johonkin? hammastanko kulunu väljäksi?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 8.2.2013 18:06

Ei ollut paljoa aikaa tänään mutta oikeassa ulommassa raidetangon päässä välystä ja klopsui,
Alatukivarsien korin puoleiset puslat avattiin ja kiristettiin kun paino päällä. Muuhun ei ollutkaan aikaa.

Huomasin sellaisen että tämä klotina on nyt paljon vähäisempää, pihassa tuttuista möykkyjen yli ajamisesta ei enään klotissut juuri ollenkaan.

Joitakin kopinoita tulee satunnaisesti riippuen mutkasta, tiestä jne. Mutta noi yläpään puslat on vielä vapauttamatta joten tämä täytyy tehdä heti maanantaina yhdessä raidetangon päiden vaihdon yhteydessä.
Sitten vasta voi olla varma että siitä apua on.. Toistaseks näyttää lupaavalta :)


E: tukivarret laitettu oikee oppisesti ja rikkoutunut raidetangonpää vaihdettu. Nyt on kyllä melkosen hiljainen, jotain pientä kuuluu mutta sen laitan lumen ja madalluksen piikkiin.. Kaiken kaikkiaan onnistunut operaatio. Kiitos auttaneille.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 13.2.2013 9:41

No joo, se klop klop ääni mihinkään loppunut, vaimeni vaan kun raidetankon päät vaihtoi. tuuletin 0 ja musiikki pois ikkunat kiinni niin hyvin kuuluu plopotus pienes vauhdissa.. Ei taida loppua muulla kuin auton vaihdolla.
Epäilen iskarin yläpäätä, kun autosta painaa käsin alas niin joustaessaan kuulu pieni klonk.

Eli onko siellä iskarin yläpäässä mitä osia mitä voisi vaihtaa (passat 3b)
Voisiko esim sisemmät raidetangon päät pitää ääntä ja miten tarkistaa? Pyörien sujntaus tehty, hyvä ajaa kunnes mennään alle 20km/h jolloin tämä ääni ilmenee.

Onko mahdollista että madallusarja olisi asennettu väärin eteen? Onko edes mahdollista?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa