AHW moottorin kunnostus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

8balls
-
Viestit: 9
Liittynyt: 27.10.2012 14:14

AHW moottorin kunnostus

ViestiKirjoittaja 8balls » 4.2.2013 19:40

Moi,

Omasta Golffista 1.4 AHW päätti sitten heittää lusikan nurkkaan. Etsin syytä käyntihäiriöihin kissojen ja koirien kanssa ja syyllinen oli kampiakseli. (!!)

Kampiakselissa on koneistettu lovi mihin menee jakohihnan alahammaspyörä. Tämän loven reunasta oli lohjennut pala ja sen takia hammaspyörässä oli klappia noin +- 3 hammasta. Oireina oli epätasainen tyhjäkäynti ja sammuminen moottorijarrutuksessa.

VW:n wirallinen kanta on että AHW moottoria ei voi kunnostaa koska lohko vääntyy kampiakselia irroitettaessa.

Tästä huolimatta tunkkasin moottorin helvettiin autosta ja vein kannen ja alakerran koneistamoon. Uuden vähän käytetyn kampiakselin kaivon liiterin alta vanhasta AHW lohkosta.

Kansi meni helposti, 1 venttiili kiero. Alakerta oli katastrofi. Laakerit entisiä, männät olivat kuulemma "painuneet kasaan" - eli välys oli aikasta iso männän ja sylinterin seinän välissä. Männät itsessään olivat karmean näköisiä, reunoissa alkavia kiinnileikkaamisen merkkejä ja niin edelleen. Kampiakseli irroitettiin, sylinterit porattiin ylikokoon, ehkä kampiakseli vaihdettiin tilalle ja samalla tietenkin lyötiin sisään uudet laakerit ja pultit joka puolelle. Varaosien löytäminen oli 'haastavaa' koska esim kiertokangen pultteja ei löytynyt edes volkkarilta AHW koneeseen - samalla varaosanumerolla tosin löytyi muuhun moottoriin. Lohko mitattiin moneen kertaan ja mitään merkkejä mistään spontaanista kieroutumisesta ei näkynyt. Koneella on nyt ajettu ensimmäiset parikymmentä kilometriä ja ensimmäistä kertaa tämän auton moottori kuulostaa terveeltä - kun konepellin sulkee niin kuuluvin ääni on hiilisäiliön magneettiventtiili. :)

Myth busted!

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa