Heipä hei
Potilaana Seat Cordoba 1.9 TDI 1999, ykköskoppa, ei ABSeja.
Kävipä niin, että vanhan ja hyvin palvelleen Weitecin madallussarjan molemmat takajouset ovat katkenneet. Huomasin tän kun kiristelin takalaakereita katsastusta varten... Prkl. Nyt on sitten uus (halpa) korkeussäädettävä coilover-satsi tulossa asennettavaksi alle, joten tarviisin kokemuksia tai vinkkejä kun en ole aiemmin a) asentanut / vaihtanut vaggilaiseen alustasarjaa tai iskareita b) asentanut coilovereita.
Aiemmat kokemukset alustan vaihdosta ovat taannoin AE92 Corollasta.
Mitä pitää / kannattaa hommassa huomioida? Jousenpuristimet, hallitunkki, perustyökaluja ja lämmin talli löytyy. Samoin jonkun verran osaamista, joten uskallan hommaan ryhtyä, mutta yleensä näissä tulee sellasia "ei saakeli, tuon kun ois tienny niin oisin säästäny 3 tuntia aikaa" -fiiliksiä, joten vastailkaahan ja avittakaa :) Kiitänn...
Cordoban takajouset poikki - coiloverit tilalle. Vinkkejä?
Valvoja: ffp jäsenet
Karkeasti näin:
Etupää:
1. Nosta eturengas(renkaat) ilmaan.
2. Irroita rengas
3. Irroita jarruletkun kannake etutolpasta. (10mm kantainen M6)
4. Irroita 2 pulttia joilla iskunvaimennin/jousi-tolppa liitetään olka-akseliin (18mm kantaiset)
5. Irroita konehuoneen puolelta pulttipyssyllä ylälautanen, tarvittaessa lämpöä ja liuotinaineita hyväksikäyttäen. Jos iskari pyörii läpi, pidä pihdeillä iskarin varresta kiinni lokasuojan puolelta. Hyvä olisi laittaa jotain pihdin leukojen ja iskarin varren väliin, ettei iskarin varteen tule ruhjeita.
6. Vaihda tarvittavat osat vanhoista tolpista uusiin, esim. yläpään kumi, kääntölaakeri, jne. Pidä mielessä kasausjärjestys. Tähän luultavasti tarvitset ne jousen puristimet.
7. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Takapää:
1. Pura tarvittaessa verhoiluja pois, jotta saat auton sisäpuolelta yläpäät näkyviin.
2. Nosta rengas(renkaat) ilmaan.
3. Irroita rengas.
4. Irroita pultti, joka pitää iskari/jousi-paketin taka-akselissa kiinni.
5. Irroita iskarin yläpää auton sisäpuolelta.
6. Vaihda tarvittavat osat vanhoista tolpista uusiin. Muistaakseni ei tarvitse puristimia, koska coil-overeissa erilainen ylälautanen, mutta sama yläpään kumi käy silti.
7. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa tuhraantuu reilu tunteroinen, jos kaikki menee niinkuin elokuvissa. Pulttipyssy on lähes välttämätön jotta etutolppien ylälautaset saa auki, riippuen miten tiukkaan ne on kiristetty.
Onnea yritykseen. Varaa aikaa ja vara-auto, jos jotain menee pieleen tai tarvitsee hakea varaosaliikkeestä.
Etupää:
1. Nosta eturengas(renkaat) ilmaan.
2. Irroita rengas
3. Irroita jarruletkun kannake etutolpasta. (10mm kantainen M6)
4. Irroita 2 pulttia joilla iskunvaimennin/jousi-tolppa liitetään olka-akseliin (18mm kantaiset)
5. Irroita konehuoneen puolelta pulttipyssyllä ylälautanen, tarvittaessa lämpöä ja liuotinaineita hyväksikäyttäen. Jos iskari pyörii läpi, pidä pihdeillä iskarin varresta kiinni lokasuojan puolelta. Hyvä olisi laittaa jotain pihdin leukojen ja iskarin varren väliin, ettei iskarin varteen tule ruhjeita.
6. Vaihda tarvittavat osat vanhoista tolpista uusiin, esim. yläpään kumi, kääntölaakeri, jne. Pidä mielessä kasausjärjestys. Tähän luultavasti tarvitset ne jousen puristimet.
7. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Takapää:
1. Pura tarvittaessa verhoiluja pois, jotta saat auton sisäpuolelta yläpäät näkyviin.
2. Nosta rengas(renkaat) ilmaan.
3. Irroita rengas.
4. Irroita pultti, joka pitää iskari/jousi-paketin taka-akselissa kiinni.
5. Irroita iskarin yläpää auton sisäpuolelta.
6. Vaihda tarvittavat osat vanhoista tolpista uusiin. Muistaakseni ei tarvitse puristimia, koska coil-overeissa erilainen ylälautanen, mutta sama yläpään kumi käy silti.
7. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa tuhraantuu reilu tunteroinen, jos kaikki menee niinkuin elokuvissa. Pulttipyssy on lähes välttämätön jotta etutolppien ylälautaset saa auki, riippuen miten tiukkaan ne on kiristetty.
Onnea yritykseen. Varaa aikaa ja vara-auto, jos jotain menee pieleen tai tarvitsee hakea varaosaliikkeestä.
Ainoat ihmeellisyydet tulet kokemaan kenties jumissa olevien pulttien kanssa. Nuo etutolppien yläpäät ovat useiden asentajien jäljiltä niin tiukassa, että kunnon pulttipyssy ja toho lähes välttämätön. Ja jos ajattelet itseäsi tai tulevaa omistajaa, niin et sinäkään niitä yläpäitä koneella hakkuuta sekuntitolkulla kiinni. Kirit jopa käsin, niin ei ole ongelmia sitten saada vaikka käsin aukikaan. Toiminut omissa värkeissä hyvin tuo käsin kiristys. Eivät löysty.
Ohjeet pätee sitten muuten aika moneen muuhunkin VAGineeseen, ainakin väliltä 1974-1999. Uudemmista en tiedä.
Ohjeet pätee sitten muuten aika moneen muuhunkin VAGineeseen, ainakin väliltä 1974-1999. Uudemmista en tiedä.
No niinhän siinä sitten kävi että jumittavat etuiskareiden yläpään pultit v*ttuilee.. Ei taida aueta normityökaluilla, kompuraa ja pulttipyssyä ei ole käytössä joten käytin tulppahylsyä ja kuusiokoloavainta. Saldona vääntyny kuusiokoloavain ja nouseva v-käyrä. Varmaan tarpeeks isolla silmukka-avaimella sais auki, mutta sunnuntaina kaupat tiettty kiinni.
Takapää onnistu melko hyvin, meinas vaan olla tolpat liian pitkät, jolloin kumeihin jäi melkonen välys ja kaamee kolina. Jouduin sitten leikkelemään kumimatosta extratyynyt alempien kumien korokkeeksi. Nyt ei kolissu ainakaan tallissa kontin päällä hyppiessä.
Melko pienet ulosjoustot noissa on verrattuna vakioon.. Katotaan millanen mikroauto cortsusta tulee jos nuo etuiskarit nyt saa joskus alle.
Jatketaan etupään kanssa...
Takapää onnistu melko hyvin, meinas vaan olla tolpat liian pitkät, jolloin kumeihin jäi melkonen välys ja kaamee kolina. Jouduin sitten leikkelemään kumimatosta extratyynyt alempien kumien korokkeeksi. Nyt ei kolissu ainakaan tallissa kontin päällä hyppiessä.
Melko pienet ulosjoustot noissa on verrattuna vakioon.. Katotaan millanen mikroauto cortsusta tulee jos nuo etuiskarit nyt saa joskus alle.
Jatketaan etupään kanssa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa