Hyvät alkaneet vuodet kaikille!
Joku on kopissut jo useamman vuoden tuolla apparin puolella "nimismiehen kiharoissa" moottorijarrutuksessa alamäkeen pahimmillaan. Alapalloa veikkaisin.
Ilmeisesti vetari pitää irroittaa sisemmästä päästään, että alapallon saa irroitettua alatukivarresta? Tuleeko vaihdelaatikosta öljyt tällöin pihalle? Vinkit pallon irroitukseen ovat tervetulleita allekirjoituksen mukaiseen autoon.
Edit. Googlettelin vikaa ja tuli mieleen, että auto täristää, kun kiihdyttää 4.lla tai 5.lla varovasti, mutta kun polkasee nilkan suoraksi niin tärinä loppuu. Olisko siis sisempi vetarin nivel mikä aiheuttaa tärinän ja myös kolinankin. Tämän takia vikaa ei ole katsastuksessa huomattu. Autolla ajettu 270000 ja lastutettu se on ollut 200tkm ajan.
Miten vetarin sisemmän nivelen pääsee tutkimaan?
Alapallonivelen vaihto -99 Cordobaan
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 31.3.2008 9:32
Kiitos vastauksesta niin osaa varautua vähän remppaan jahka rupean sitä tekemään. Mulla on toi pata lastutettu ja ruiskusuuttimet on isommat. Mietin, että josko saisi liikaa soppaa ja ravistaa sillä? Auton käyttö muuttunut maantieajosta kaupunkiin, jos karstottunut ja syöttö nyt sit rikkaalla. Ei vaan ole nyt vag comia, että saisin syöttöä helposti tiputettua.
Kiharassa tuleva nopeatahtinen kolina voi myös johtua kallistuksenvakaajan päätykiinnikkeestä, jolla se tulee etutukivarteen kiinni. Usein kolisee ja naputtelee myös hiekkatiellä, vaikka isompia monttuja ei olisikaan.
Alapallonivelen vaihdossa joudut irroittamaan 17mm kannoilla olevan kiinnityspultin, jolla alapallonivel tulee kiinni olka-akseliin. Sijaitsee sielä vetonivelen alapuolella olka-akselissa, renkaan menosuuntaan osoittaen. Voi joutua käyttämään lämpöä (varo vetonivelen suojakumia), koska on luultavasti tiukassa jos on muutaman vuoden joutunut sielä ilman rasvoja olemaan. Tämän jälkeen kampeat nivelen irti olka-akselista. Sitten irroitat 3kpl M8-pultteja 13mm kannalla tukivarresta, jonka jälkeen naputtelet nivelen irti tukivarresta olka-akselin suuntaan. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Jos ajattelet yhtään tulevaa ja itseäsi, käytät kasauksessa esim. kuparitahnaa kaikissa kierteissä, alapallonivelen tapin varressa, sekä nivelen kiinnityspultissa.
Alapallonivelen vaihdossa joudut irroittamaan 17mm kannoilla olevan kiinnityspultin, jolla alapallonivel tulee kiinni olka-akseliin. Sijaitsee sielä vetonivelen alapuolella olka-akselissa, renkaan menosuuntaan osoittaen. Voi joutua käyttämään lämpöä (varo vetonivelen suojakumia), koska on luultavasti tiukassa jos on muutaman vuoden joutunut sielä ilman rasvoja olemaan. Tämän jälkeen kampeat nivelen irti olka-akselista. Sitten irroitat 3kpl M8-pultteja 13mm kannalla tukivarresta, jonka jälkeen naputtelet nivelen irti tukivarresta olka-akselin suuntaan. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Jos ajattelet yhtään tulevaa ja itseäsi, käytät kasauksessa esim. kuparitahnaa kaikissa kierteissä, alapallonivelen tapin varressa, sekä nivelen kiinnityspultissa.
Ota joku pikku tunkki siihen keskiön alle. Helpottaa eikä tartte käsin vääntää / nostaa
Ja koska se nivel on jo rikki niin irrota se irroitusraudalla vai mikä haarukka se on. Ei maksa paljoa eikä tartte olla merkillinen. Sama juttu siihen raidetangon päähän. Ei yleensä pääse tuntuipalkoille jos meisseleillä / lämmöllä alkaa irrotettelemaan kun työkalut saa parilla kympillä.
Jotta saat sen alapallon akselin tapin pois tarttee jarrukenkä irroittaa. Samalla otat raidetangon pään irti ja jarrukiven niin napa pyörii helpommin ja on tilaa puurtaa.
Ja sitä kuparitahnaa tosiaan. Kusee itteään nilkoille jos ei pistä.
Älä kierrä niitä tukivarren puolen pultteja / muttereita liika piukalle.
Ja koska se nivel on jo rikki niin irrota se irroitusraudalla vai mikä haarukka se on. Ei maksa paljoa eikä tartte olla merkillinen. Sama juttu siihen raidetangon päähän. Ei yleensä pääse tuntuipalkoille jos meisseleillä / lämmöllä alkaa irrotettelemaan kun työkalut saa parilla kympillä.
Jotta saat sen alapallon akselin tapin pois tarttee jarrukenkä irroittaa. Samalla otat raidetangon pään irti ja jarrukiven niin napa pyörii helpommin ja on tilaa puurtaa.
Ja sitä kuparitahnaa tosiaan. Kusee itteään nilkoille jos ei pistä.
Älä kierrä niitä tukivarren puolen pultteja / muttereita liika piukalle.
Nyt on väännelty sorkkaraudalla alapalloa ja käsin nyvitty raidetangon päätä. Vakaajan ja tukivarren puslia väännelty myös. Missään ei tunnu edelleenkään väljää ja katsastuksessa ei mitään löydy.
Aiemmin olen jo vaihtanut vakaajan koripuslat ja pääty puslat sekä toisen pään koko "koiranluun", tukivarren taka puslat. Alapallossa ei tosiaan väljää tuntunut. Vetarissakaan ei ihmeitä tuntunut.
Iskarin yläpään laakeri/tukikumihan voisi myös kolinan aiheuttaa vaikka ohjaus ei jumi. Sitä ei saa varmaan vaihdettua, jos tolppa paikoillaan? Arvelin, että jousi kasaan ja ylhäältä auki, vaihtas laakerin jousen välistä? Ei taida onnistua varsinkaan, kun autoa on madallettu -35mm.
Paavis tarkoitti varmaan jarrusatulan irroittamista :) Foorumilla ei moiseen ohjeita ollut ja moni näistä hyötyy varmasti. Vielä voisi lisätä, että kannattaa merkata missä kohtaa vanhat pultit ovat olleet niin tuurillaan voisi saada kulmatkin kohdilleen.
Aiemmin olen jo vaihtanut vakaajan koripuslat ja pääty puslat sekä toisen pään koko "koiranluun", tukivarren taka puslat. Alapallossa ei tosiaan väljää tuntunut. Vetarissakaan ei ihmeitä tuntunut.
Iskarin yläpään laakeri/tukikumihan voisi myös kolinan aiheuttaa vaikka ohjaus ei jumi. Sitä ei saa varmaan vaihdettua, jos tolppa paikoillaan? Arvelin, että jousi kasaan ja ylhäältä auki, vaihtas laakerin jousen välistä? Ei taida onnistua varsinkaan, kun autoa on madallettu -35mm.
Paavis tarkoitti varmaan jarrusatulan irroittamista :) Foorumilla ei moiseen ohjeita ollut ja moni näistä hyötyy varmasti. Vielä voisi lisätä, että kannattaa merkata missä kohtaa vanhat pultit ovat olleet niin tuurillaan voisi saada kulmatkin kohdilleen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa