Stilettiavaimen avainosa katki

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juspe
-
Viestit: 18
Liittynyt: 26.7.2003 20:40

Stilettiavaimen avainosa katki

ViestiKirjoittaja juspe » 28.11.2012 19:17

VW Beetle vm. 2000 stilettiavaimen avainosa katkesi avaimen pudottua auton lattialle (??): http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... avain.jpg/

Jos avainosaa ei saa hitsattua stiletin kääntöosaan, niin saako toimivan ratkaisun tilaamalla halvalla vain casen (esim. http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... 3CELng.jpg)

ja vaihtamalla etuosan vanhaan toimivaan radio-osaan? Vai onko etuosaan kytketty esim. ajonestolaitteeseen liittyvä siru, jonka koodaminen onnistuu kalliilla hinnalla vain merkkiliikkeessä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.11.2012 19:29

Oisko tosta tippunut se lukitustappi jolla tuo terä kiinnitetään tuohon saranaan.

Käännnät pikkuisen kiinni/auki sitä saranaa niin näet sen reijän mihin semmonen lukitustappi tulee.

Vai puuttuuko tuosta saranan kolosta isompikin palanen? En jaksa alkaa omasta avaimesta alkaa irroittelee tuote terää.

juspe
-
Viestit: 18
Liittynyt: 26.7.2003 20:40

ViestiKirjoittaja juspe » 28.11.2012 19:59

Lukitustappi on irronnut, mutta siitä lähti päältä isompikin pala eli metalli on murtunut.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 28.11.2012 20:25

Ostat ton casen, purat kummatkin avaimet pöydälle ja siirrät sen sun vanhan avaimen sirun siihen uuteen caseen. Siru on siellä kotelon etuosassa, uuteen koteloon sen voi kiinnittää vaikka pikaliimalla, jos ei muuta keksi.

Sit vielä siirrät sen piirikortin siitä radio-osasta toiseen (jos se vaan suinkin sinne käy), niin ei sitäkään tarvitse erikseen koodailla.

Sit vaan näpräät ton blankkoavaimen sokan irti ja tyrkkäät sen sun vanhan avainosan tilalle ja sokka takaisin.

Ja Voilá - sulla on uuden näköinen avain vanhoilla sisuskaluilla!

Case closed. ;)

juspe
-
Viestit: 18
Liittynyt: 26.7.2003 20:40

ViestiKirjoittaja juspe » 28.11.2012 21:01

Kiitoksia Markku! Tulipas apua nopeasti :)

Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Vielä sellainen lisäkysymys, että olisiko periaatteessa mahdollista käyttää vanhan avaimen peräosaa (jossa radio-osa sisällä) ja naksauttaa siihen vain uusi etuosa (johon siru pitäisi kiinnittää liimalla). Tällöin voisi välttää takaosan purkamisen ja mahdollisen hajottamisen.

Ilmeisesti etuosan "stilettinivel" ei ole purettava.

juspe
-
Viestit: 18
Liittynyt: 26.7.2003 20:40

ViestiKirjoittaja juspe » 28.11.2012 21:08

Vai puretaankos tässä juuri kyseinen osa?

http://www.youtube.com/watch?v=03vQLM2thx4

Jos kyllä, niin sitten voisi vaihtaa vain tuon nostovarsiosan uudesta blanco avaimesta vanhaan.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 28.11.2012 23:38

Itseltä katkesi omasta kolopallosta joskus avain ihan samalla tavalla. Industria Centerissä liimasivat sen jollain pikaliimalla, jolla se kesti (ihme kyllä) vääntää jopa jäistä lukkopesää auki. Joten suosittelen ainakin koittamaan liimausta.

j_power
-
Viestit: 296
Liittynyt: 7.10.2006 11:13

ViestiKirjoittaja j_power » 29.11.2012 7:53

käänny palvelevan lukkosepän/lukkoliikkeen puoleen,
ainakin mikkelissä löyty tarvittavat osat suoraan hyllystä samaan hintaan ku e-kaupasta,
ei tarvinu ootella pitkiä toimitusaikoja ja tulipahan tuettua erinomaisedti palvelevaa yritystä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.11.2012 10:42

Siis kyllä sun pitää se etuosa (stilettiosa) purkaa, se siru on siellä sisällä. Tosin ei se taida ihan noin aueta, niinkuin videossa näytetään. :D
VW-logon alla on ruuvi, joka sun täytyy avata. Vasaroimalla et saa kuin rikki sen etuosan.
Eli ruuvi auki ja veitsellä tms. kampeat sen etuosan auki.
Luonnollisesti avain pitää ensin "splitata". Katso toi video tosta vähän alempaa...

Vanhan takaosan voit käyttää, jos se käy siihen uuteen etuosaan. Sen takaosan purkaminen on vaan 10x helpompi kuin etuosan, koska sehän pitää avata mm. patterin vaihdossakin.

Tuossapa vielä video, jossa näytetään koko avaimen purkuprosessi:
http://www.youtube.com/watch?v=uRO6OaEuhFA

Mun mielestä olisi vaan siistimmän näköinen, kun sekä etu- että takaosat olisi uusilla kuorilla...
Mulla on yks avain mihin on vaihdettu vaan se etuosa ja se on kyllä ruma, kun takaosa on kuluneempi kuin etuosa.

Edit: Niin joo, uuden VW-tarran joudut tilaamaan eBaysta sit kans, jos sen etuosan purat (ellei siinä uudessa kuoressa tule mukana, en tiedä enkä jaksa avata eBayta kun menee taas kaikki rahat kuitenkin? :D)

juspe
-
Viestit: 18
Liittynyt: 26.7.2003 20:40

ViestiKirjoittaja juspe » 30.11.2012 21:16

Kiitoksia kaikille vastanneille! Kyllä noin hyvillä ohjeilla homman pitäisi onnistua.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa