-95 1.8 golffista hajosi sisempi vetoakselin suojakumi. tuon pystyy varmaan ilman vetarin irroittamista vaihtamaan, mutta helpompi pestä puhtaaksi kun purkaa tuon pois..
mikä oli oikea kiristysmomentti vetarin päässä olevalle mutterille?
eikö siinä ollut ero arvot, riippuen onko kuusiokantamutteri vai 12-kulmainen?
mk-3 etupyöränlaakerin kiristysmomentit
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
kiitos kiristysarvoista.
ei mennyt pelkällä suojakumin vaihdolla, nivel saanut jo reilusti hiekka väliin, vaihtoon meni.
oli muuten helppo irroittaa, sisäpäässä kaikki pultit jo valmiiksi auki ja sai käsin kiertää pois.
auto pitää nyt siirtää, kunnes saa uuden nivelen..
olikos tuo sellanen, että pyöränlaakerit tykkää huonoa, jos autoa nyt liikuttelee paljon, ilman että vetarin mutteri on piukassa?
ei mennyt pelkällä suojakumin vaihdolla, nivel saanut jo reilusti hiekka väliin, vaihtoon meni.
oli muuten helppo irroittaa, sisäpäässä kaikki pultit jo valmiiksi auki ja sai käsin kiertää pois.
auto pitää nyt siirtää, kunnes saa uuden nivelen..
olikos tuo sellanen, että pyöränlaakerit tykkää huonoa, jos autoa nyt liikuttelee paljon, ilman että vetarin mutteri on piukassa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos sulla kerran akseli on irti jo, niin miksi et ota siitä sitä ulointa niveltä irti ja sen kanssa kiristä kuten normaalistikkin? Pirusti helpompi tapa kuin kikkailla pultin+prikkojen kanssa, mikä kyllä tietenkin toimii jos on oikeen kokoiset.
Niin ja likaantuneen nivelen pesu pensalla on vähän kuin maalaisi ruosteen päälle, vaikuttaa ensimmäisellä kerralla ihan hyvältä idealta, mutta ei se toimi. Jos sinne on likaa päässyt, on se myöskin jo kulunut sen verran että kohta alkaa kolistamaan erittäin suurella todennäköisyydellä.
Niin ja likaantuneen nivelen pesu pensalla on vähän kuin maalaisi ruosteen päälle, vaikuttaa ensimmäisellä kerralla ihan hyvältä idealta, mutta ei se toimi. Jos sinne on likaa päässyt, on se myöskin jo kulunut sen verran että kohta alkaa kolistamaan erittäin suurella todennäköisyydellä.
näin siinä lopulta tehtiin, kun ei sopivia prikkoja löytynyt.
kun autolla oli kova tarve, löydettiin varaosaautosta melkein uutta vastaava nivel, joka vaihdettu paikalle.
lieneekö sattumaa vai tyyppivika näissä, tässäkin autossa oli nivelen pultit käsin avattavia!
täristääkö mk-kolmonen helposti vetarin sisäpään pultit auki vai onko nuo vaan kiristetty huonosti kiinni?
kun autolla oli kova tarve, löydettiin varaosaautosta melkein uutta vastaava nivel, joka vaihdettu paikalle.
lieneekö sattumaa vai tyyppivika näissä, tässäkin autossa oli nivelen pultit käsin avattavia!
täristääkö mk-kolmonen helposti vetarin sisäpään pultit auki vai onko nuo vaan kiristetty huonosti kiinni?
Käyttännön kokemusta työn ja harrastuksen kautta. Jos oikeasti rasvan seassa on ollut likaa, niin en harkitse edes pelkän kumin vaihtoa. Mikäli kumissa on ollut vain pieni nirhauma (talvella voi tulla jääkokkareista), niin silloin yleensä on vielä pelastettavissa. Oma kynnys nivelen vaihtoon siis on pienikin naputus missä tilanteessa tahansa, jotkut voivat ajaa vielä muutaman vuoden sellaisilla romuilla ja täristävällä ratilla.
Käytännössä kun on jokaiseen niveleen mihin olen vanhuuttaan rikki menneen kumin (kunnon repeämä ja selkeästi ei ole heti tultu vaihdattaan uutta niveltä) 20vuoden aikana vaihtanut, alkanut naputtaa vuoden sisään väljyyttä.
Käytännössä kun on jokaiseen niveleen mihin olen vanhuuttaan rikki menneen kumin (kunnon repeämä ja selkeästi ei ole heti tultu vaihdattaan uutta niveltä) 20vuoden aikana vaihtanut, alkanut naputtaa vuoden sisään väljyyttä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa