Joku toisella foorumilla puhui, että tuo kiihdytyssuppilon muotoon tehty kuristin ja siihen liitetty sisäänpäin laajeneva putki toimii myös diffuusorina, jonka pitäisi tuottaa kotelon sisälle nimenomaan pieni ylipaine ulkoilmaan nähden. Kaikissa VAG - ilmabokseissa, mitä nyt olen näinä päivinä hypistellyt, on ollut tuon tyyppinen torvi.
Maksimivirtausta varmasti saa lisää leikkaamalla koteloon isomman imuaukon, mutta tuo oletettu painevaikutus jää silloin pois. Samoin epämääräisen muotoinen, teräväreunainen aukko aiheuttaa aivan takuulla ylimääräistä turbulenssia.
Idea on kai se, että vapaasti hengittävän moottorin yhteydessä virtaushäviöt ovat mahdollisimman pienet, jos imun alkupäähän saadaan edes pieni ylipaine.
Ja ahdetussa koneessa tuo on aivan yhtä tärkeää ajettaessa kevyellä kuormalla. Varsinkin kun virikoneissa tuppaa olemaan alarekisterissä enemmän tuota "ahdotonta" aluetta vakioon verrattuna.
Olen miettinyt myöskin tuon imuputken pituutta. Se ylettyy mk2 TD:ssä yli puolenvälin kotelon sisälle, kun taas esim. 35i Passatin kotelossa torvi on vain ~3 cm pitkä. Hmm..
Maalaisjärjellä ajattelisi, että tuo imutorvi on täytynyt tehtaalla jotenkin optimoida myös virtausten kannalta, vaikka varmaa onkin, että - varsinkin dieselissä - äänenvaimennusfunktio tuolla on.
Passatin rakenne on muuten sellainen, että siinä, missä ilma menee kiihdytyssuppiloa pitkin sisälle koteloon, on siinä ulkopuolella ympärillä putkiliitos huomattavasti suuremmalle kylmäilmaputkelle.
Tarkoitus minun on näitä mittailla sitten kun on auto kasassa, jolla mittailla.
****
Täällä on muuten tutkittu mk3 Golfin vakioilmanoton toimintaa:
http://www.clubgti.com/showthread.php?1 ... d-14-12-09
...tuloksista nähtiin muun muassa, että:
* Molemmat testatut laadukkaat kartiosuodattimet vähensivät tehoa ja vääntöä vakiorakenteeseen verrattuna
* Alkuperäinen kotelo ja -suodatin antoi parhaan tehon hieman muokattuna
* Kotelon alaosan ilmanoton avarrus ei ollut millään lailla virtauksellisesti optimoitu, mutta teho kasvoi silti.
* Kotelolta imusarjalle menevän imuputken muutokset eivät missään versiossaan lisänneet tehoa tai vääntöä (vakio-osa oli tässäkin kohtaa paras tai yhtä hyvä kuin paras).
....SIIS. kun tiedetään, että mk4 Golfeissa tai vastaavissa 1.8T -koneisissa on saatu ~350 hv tehoja vakiosuodattimella, niin mk2 ja mk3 Golfinkin suodattimissa pitäisi riittää kapasiteettia samaan, koska niiden suodatinten virtauspinta-ala on alle 10:n prosentin sisällä mk4:n suodattimesta (mk3:ssa jopa enemmän).
...Ja jos tuo putki kotelolta turbolle on 70 mm -> 60 mm (joo, kakkosdieselissä on kahta kokoa), niin siinä putkessa ei ainakaan virtauskapasiteetti ole rajoituksena kovin äkkiä.
...SIIS. Vain kotelon alaosaa muokkaamalla pitäisi olla mahdollista helposti ja edullisesti tehdä imusysteemi, joka virtaa hyvin kaikilla kierros- ja kuormitusalueilla, ja riittää n. 350 hevosvoiman virtauksiin. Dieselissä tietysti vähän vähempään. Ja suodattaa epäpuhtauksia paremmin kuin yksikään virisuodatin.