Jarrujen ilmaus ei onnistu
Valvoja: ffp jäsenet
Jarrujen ilmaus ei onnistu
Auto Touran -05. Tarkoitus oli vaihtaa jarrunesteet. Jonka sitten vaihdoin.
Ilmasin joka pyörän perinteisellä tavalla. Auton moottori oli käynnissä. Kaveri paineli jarrupolinta. että kun sieltä ei tullut enään ilmaa. Vaan pelkkää nestettä, suljin ilmausruuvin. Näin toimin joka pyörän ilmausruuvin kohdalla.
Täyttelin välillä jarrunestesäiliötä ettei neste loppuisi sieltä.
Mittariin ei ilmestynyt toimenpiteestä mitään ylimäärästä merkkivaloa.
No jarrut toimivat kyllä. Mutta jarrupolin painuu pojkaan kun sitä tarpeeksi kauvan painetaan. Minkä minä tein väärin?
Ainakin "ennenvanhaan" autoni olen saanut tällä opilla ilmattua...
Ilmasin joka pyörän perinteisellä tavalla. Auton moottori oli käynnissä. Kaveri paineli jarrupolinta. että kun sieltä ei tullut enään ilmaa. Vaan pelkkää nestettä, suljin ilmausruuvin. Näin toimin joka pyörän ilmausruuvin kohdalla.
Täyttelin välillä jarrunestesäiliötä ettei neste loppuisi sieltä.
Mittariin ei ilmestynyt toimenpiteestä mitään ylimäärästä merkkivaloa.
No jarrut toimivat kyllä. Mutta jarrupolin painuu pojkaan kun sitä tarpeeksi kauvan painetaan. Minkä minä tein väärin?
Ainakin "ennenvanhaan" autoni olen saanut tällä opilla ilmattua...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tässä olisi oiva tilaisuus kertoa mihin perustuu se että jarrut pitää ilmata tietyssä järjestyksessä?
Maalaisjärjellä ajatellen ei pitäisi olla väliä kuinka paljon pääsylinterin jälkeen on putkea kunhan neste vaihtuu ja ilmat tulee pihalle...
Karrikoituna; meneekö jarrut pilalle kun yhdestä nipasta ottaa nestettä ulos, koska silloin järjestystä ei ole noudatettu?..
Maalaisjärjellä ajatellen ei pitäisi olla väliä kuinka paljon pääsylinterin jälkeen on putkea kunhan neste vaihtuu ja ilmat tulee pihalle...
Karrikoituna; meneekö jarrut pilalle kun yhdestä nipasta ottaa nestettä ulos, koska silloin järjestystä ei ole noudatettu?..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Yks vanha jermu väitti että pumppaaminen saa aikaa vaahtoa joissain tapauksissa ja sehän tietty haittaa ilmaamista. Suositteli kanssa valutusmetodia.
Itse en ole käsittänyt mistä se vahto muodostuisi ilman ilmaa ja raotan ilmausruuvia just sen verran että poljin menee pienellä vaivalla lattiaan.
Tällä menetelmällä menestyksellä ilmattu ja nesteitä vaihdettu vähän jo vanhempiin autoihin viimeiset kymmenen vuotta.
Tosin vuosi sitten ostin paineilmakorkin tohon jarrunestesäiliöön ja etujarrut ilmaantuu ja neste vaihtuu niin että lorina käy. Jostain syystä takana ei tuu nestettä ollenkaan tolla laitteella :(
Lieneekö paineensäädin haittaamassa...
Itse en ole käsittänyt mistä se vahto muodostuisi ilman ilmaa ja raotan ilmausruuvia just sen verran että poljin menee pienellä vaivalla lattiaan.
Tällä menetelmällä menestyksellä ilmattu ja nesteitä vaihdettu vähän jo vanhempiin autoihin viimeiset kymmenen vuotta.
Tosin vuosi sitten ostin paineilmakorkin tohon jarrunestesäiliöön ja etujarrut ilmaantuu ja neste vaihtuu niin että lorina käy. Jostain syystä takana ei tuu nestettä ollenkaan tolla laitteella :(
Lieneekö paineensäädin haittaamassa...
ootko valutellu moottori sammuksissa ilman mitään polkimen painelua jokasesta nipasta oikeassa järjestyksessä jonkin verran nestettä pois. Ainakin kun olin volkkarilla kesätöissä niin jarruletkuja vaihtaessa ei kummempaa tarvinnu tehä ku nipa aukasta ja valuttaa hetken aikaa nestettä pois
Näinhän se menee huollossa juu, mutta ei taida ilman sitä volkkarin paineilmaus/jarrunesteen vaihtotyökalua tulla juuri mitään ulos ilmausruuveista. Se laitehan tekee reilun Barin verran painetta jarrunestesäiliöön, niin tietystihän sieltä nyt sillon tulee nestettä läpi kun avaa ilmausruuvia.
Taisin motonetista ostaa tuon oman jarrujenilmaus sarjan. Kaikessa teknisyydessään se on jarrunestesäiliön kansi, jossa on letkulle nippa. Letkun toinen pää tulee esim. vararenkaaseen -> säiliö paineistettu, jonka jälkeen riittää että availee satuloiden nipat oikeessa järjestyksessä ja tietenkin huolehtii ettei säiliö pääse tyhjenemään. Tuokin paskamainen ilmaaminen onnistuu nykyään lähes hymyssä suin ja vieläpä ihan itekseenkin ilman apparin tarvetta. Hintaa sarjalla tais olla jotain 20-25e, eli ei liian kallis. Niin ja ilman tuota ei taida onnistua se kytkimen ilmaaminen, eli senkin suhteen aika pätevä laite.
Tiiä sitten saako sillä jarrujen pumppaamisella karstat paremmin liikkeelle ja pois?
Tiiä sitten saako sillä jarrujen pumppaamisella karstat paremmin liikkeelle ja pois?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla se vuoti niiden letkujen päistä, vaan loppu vuotaminen, kun laitto "letkuklemmareiksi" nippusiteet. En nyt taas varmaksi muista, mutta eikös niissä ohjeissa ollut suosituksena joku luokkaa 1 bar paine? Mutta kannattaa tosiaan ne letkutkin katsoa.
BTW: onhan siinä katteet kohdillaan, kun korkki + metri letkua + pari liitintä maksaa sen mitä maksaa, vaan ei jaksanut alkaa askarteleen. Eihän tuo paha ois tehdä, jos jostain kehittäis sopivan korkin siihen säiliöön.
BTW: onhan siinä katteet kohdillaan, kun korkki + metri letkua + pari liitintä maksaa sen mitä maksaa, vaan ei jaksanut alkaa askarteleen. Eihän tuo paha ois tehdä, jos jostain kehittäis sopivan korkin siihen säiliöön.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja sellainen josta saa alle yhden barin painetta....tai sähkönen kompura
Katselin että ainakaan mulla tuo jarrunestesäiliö ei näytä olevan muulla kiinni kun sillä tiivisteellä. Tarpeeksi kun laittaa painetta säiliöön niin koko konehuone on jarrunesteessä kun se säiliö plumpsahtaa pois paikoiltaan :)
Itse on töissä tullu käytettyä motonetin hyllystä hankittua alipaineella toimivaa kannua.
Letku vaan nippaan kiinni ja kannu vetää jarrunesteet kannuun alipaineella. Hyvin on ilmautunut vaikka jossain tapauksissa tullu ihan mäntäki käytettyä ulkona satulasta että ilmaa on ollu. Tai olla hintaa kannulla 9.90e. Samalla kannulla saa imastua säiliöstäkin jarrunesteet pois kun uudet vaihtaa tilalle. Paitsi niistä joissa on sihti ja väliseiniä säiliössä.
Kys. kannu on toiminu niin ABS kuin perus jarruissa.
Letku vaan nippaan kiinni ja kannu vetää jarrunesteet kannuun alipaineella. Hyvin on ilmautunut vaikka jossain tapauksissa tullu ihan mäntäki käytettyä ulkona satulasta että ilmaa on ollu. Tai olla hintaa kannulla 9.90e. Samalla kannulla saa imastua säiliöstäkin jarrunesteet pois kun uudet vaihtaa tilalle. Paitsi niistä joissa on sihti ja väliseiniä säiliössä.
Kys. kannu on toiminu niin ABS kuin perus jarruissa.
Würthin "pommia" käyttäneenä voi sanoa, että tuota helpommaksi ei jarrunesteen vaihto voi juuri muuttua.
Tuossakin käytetään paineilmaa, mutta paineilma painaa nestettä paineella jarrunestesäiliöön, ei ole pelkoa säiliön tyhjenemisestä, eikä jää ilmakuplia järjestelmään.
Tietty tuota ideaa voisi soveltaa siihen Motonetin laitteeseenkin?..
Tuossakin käytetään paineilmaa, mutta paineilma painaa nestettä paineella jarrunestesäiliöön, ei ole pelkoa säiliön tyhjenemisestä, eikä jää ilmakuplia järjestelmään.
Tietty tuota ideaa voisi soveltaa siihen Motonetin laitteeseenkin?..
Mulla olis kanssa -09 touran. Jos nyt tekis jarrunesteiden vaihdon talvipyörien vaihdon yhteydessä. Onnistuuko tämä siis nurkka kerrallaan yhdellä nostolla? Eli rengas pois ja valuttaa nestettä samalla? Toistaa tämän joka nurkalle kokoajan nestettä lisäten tehostajaan? Ilmeisesti auto käynnissä pumpataan nesteet ulos?
Onko nesteessä selvä väri ero, koska se on uutta? Edelliset nesteet jotka vaihdoin oli -91 Corrado, josta tuskin oli vaihdettu koskaan nesteitä. Ne oli selvästi eriväriset.
Minkä kokoinen letku sinne tyhjennyt nippaan sopii? Onko siellä erikseen joku ilmausruuvi? Olen siis unohtanut täysin tämän jarrunesteen vaihtamisen...
Onko nesteessä selvä väri ero, koska se on uutta? Edelliset nesteet jotka vaihdoin oli -91 Corrado, josta tuskin oli vaihdettu koskaan nesteitä. Ne oli selvästi eriväriset.
Minkä kokoinen letku sinne tyhjennyt nippaan sopii? Onko siellä erikseen joku ilmausruuvi? Olen siis unohtanut täysin tämän jarrunesteen vaihtamisen...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa