Jarrujen ilmaus ei onnistu

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Touran Vw
-

Jarrujen ilmaus ei onnistu

ViestiKirjoittaja Touran Vw » 30.8.2009 22:33

Auto Touran -05. Tarkoitus oli vaihtaa jarrunesteet. Jonka sitten vaihdoin.
Ilmasin joka pyörän perinteisellä tavalla. Auton moottori oli käynnissä. Kaveri paineli jarrupolinta. että kun sieltä ei tullut enään ilmaa. Vaan pelkkää nestettä, suljin ilmausruuvin. Näin toimin joka pyörän ilmausruuvin kohdalla.

Täyttelin välillä jarrunestesäiliötä ettei neste loppuisi sieltä.

Mittariin ei ilmestynyt toimenpiteestä mitään ylimäärästä merkkivaloa.

No jarrut toimivat kyllä. Mutta jarrupolin painuu pojkaan kun sitä tarpeeksi kauvan painetaan. Minkä minä tein väärin?
Ainakin "ennenvanhaan" autoni olen saanut tällä opilla ilmattua...

Opinions
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 31.8.2009 10:54

Jos vaihdoit nesteet, niin miten sieltä ilmaa tuli?

malandio
-

ViestiKirjoittaja malandio » 31.8.2009 11:43

jossakin välissä vaan haukannut ilmaa jostais, jos säiliön kautta niin sitten sitä ilmaa on jäänyt aika varmasti esim abs-pumppuut/yksikköön. Niissä on yleensä oma ilmaus ruuvinsa...

Touran Vw
-

ViestiKirjoittaja Touran Vw » 31.8.2009 12:07

Mistähän tämä abs pumppuyksikkö löytyis. Ilmaaminen tuskin on mikään ongelma....

tunppi
-

ViestiKirjoittaja tunppi » 31.8.2009 19:22

jos jarrupoljin painuu todella hitaasti pohjaan kovaa painettaessa, niin johtuu melko varmasti hätäjarrutustehostimesta, eli normaalia toimintaa.

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 31.8.2009 19:57

Jätetään se hätä siitä pois eli ihan tavallinen jarrutehostin siellä vaan vahvistaa poljinvoimaa. Etenkin dieseleissä tuota esiintyy paljon selkeämpänä.

vildur
-

ViestiKirjoittaja vildur » 31.8.2009 23:12

ootko valutellu moottori sammuksissa ilman mitään polkimen painelua jokasesta nipasta oikeassa järjestyksessä jonkin verran nestettä pois. Ainakin kun olin volkkarilla kesätöissä niin jarruletkuja vaihtaessa ei kummempaa tarvinnu tehä ku nipa aukasta ja valuttaa hetken aikaa nestettä pois

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.8.2009 23:23

Tässä olisi oiva tilaisuus kertoa mihin perustuu se että jarrut pitää ilmata tietyssä järjestyksessä?

Maalaisjärjellä ajatellen ei pitäisi olla väliä kuinka paljon pääsylinterin jälkeen on putkea kunhan neste vaihtuu ja ilmat tulee pihalle...

Karrikoituna; meneekö jarrut pilalle kun yhdestä nipasta ottaa nestettä ulos, koska silloin järjestystä ei ole noudatettu?..

TerZi1982
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.9.2009 0:07

ei me ;) kai se tapa jääny että kauimmainen eka ;) ilmauksessa ihan sama =)
paine säiliöön on paras tapa ilmata, pumppaus ei aina oo hyvä

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.9.2009 0:15

Yks vanha jermu väitti että pumppaaminen saa aikaa vaahtoa joissain tapauksissa ja sehän tietty haittaa ilmaamista. Suositteli kanssa valutusmetodia.

Itse en ole käsittänyt mistä se vahto muodostuisi ilman ilmaa ja raotan ilmausruuvia just sen verran että poljin menee pienellä vaivalla lattiaan.

Tällä menetelmällä menestyksellä ilmattu ja nesteitä vaihdettu vähän jo vanhempiin autoihin viimeiset kymmenen vuotta.

Tosin vuosi sitten ostin paineilmakorkin tohon jarrunestesäiliöön ja etujarrut ilmaantuu ja neste vaihtuu niin että lorina käy. Jostain syystä takana ei tuu nestettä ollenkaan tolla laitteella :(

Lieneekö paineensäädin haittaamassa...

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 1.9.2009 10:14

ootko valutellu moottori sammuksissa ilman mitään polkimen painelua jokasesta nipasta oikeassa järjestyksessä jonkin verran nestettä pois. Ainakin kun olin volkkarilla kesätöissä niin jarruletkuja vaihtaessa ei kummempaa tarvinnu tehä ku nipa aukasta ja valuttaa hetken aikaa nestettä pois

Näinhän se menee huollossa juu, mutta ei taida ilman sitä volkkarin paineilmaus/jarrunesteen vaihtotyökalua tulla juuri mitään ulos ilmausruuveista. Se laitehan tekee reilun Barin verran painetta jarrunestesäiliöön, niin tietystihän sieltä nyt sillon tulee nestettä läpi kun avaa ilmausruuvia.

HannuK
-

ViestiKirjoittaja HannuK » 3.9.2009 15:25

Taisin motonetista ostaa tuon oman jarrujenilmaus sarjan. Kaikessa teknisyydessään se on jarrunestesäiliön kansi, jossa on letkulle nippa. Letkun toinen pää tulee esim. vararenkaaseen -> säiliö paineistettu, jonka jälkeen riittää että availee satuloiden nipat oikeessa järjestyksessä ja tietenkin huolehtii ettei säiliö pääse tyhjenemään. Tuokin paskamainen ilmaaminen onnistuu nykyään lähes hymyssä suin ja vieläpä ihan itekseenkin ilman apparin tarvetta. Hintaa sarjalla tais olla jotain 20-25e, eli ei liian kallis. Niin ja ilman tuota ei taida onnistua se kytkimen ilmaaminen, eli senkin suhteen aika pätevä laite.
Tiiä sitten saako sillä jarrujen pumppaamisella karstat paremmin liikkeelle ja pois?

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.9.2009 15:33

Hintaa sarjalla tais olla jotain 20-25e, eli ei liian kallis.
Mun mielestä aika törkeä hinta korkille ja letkulle. Silti tosin ostin :)

Kestääkö sulla korkki kuinka hyvin painetta? Mulla ei kärsi yli yhden barin laittaa kun korkin tiiviste vuotaa. Tosin vaan yhdessä autossa vasta kokeiltu.

HannuK
-

ViestiKirjoittaja HannuK » 3.9.2009 16:16

Mulla se vuoti niiden letkujen päistä, vaan loppu vuotaminen, kun laitto "letkuklemmareiksi" nippusiteet. En nyt taas varmaksi muista, mutta eikös niissä ohjeissa ollut suosituksena joku luokkaa 1 bar paine? Mutta kannattaa tosiaan ne letkutkin katsoa.

BTW: onhan siinä katteet kohdillaan, kun korkki + metri letkua + pari liitintä maksaa sen mitä maksaa, vaan ei jaksanut alkaa askarteleen. Eihän tuo paha ois tehdä, jos jostain kehittäis sopivan korkin siihen säiliöön.

TerZi1982
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 5.9.2009 3:16

14 millin reikä ja tubeless venttiili... ei maksa kans paljoo ;) ja käy vaikka jalkapumppu :P tai sähkönen kompura

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2009 15:16

...tai sähkönen kompura
Ja sellainen josta saa alle yhden barin painetta.

Katselin että ainakaan mulla tuo jarrunestesäiliö ei näytä olevan muulla kiinni kun sillä tiivisteellä. Tarpeeksi kun laittaa painetta säiliöön niin koko konehuone on jarrunesteessä kun se säiliö plumpsahtaa pois paikoiltaan :)

tunppi
-

ViestiKirjoittaja tunppi » 6.9.2009 12:29

en itse ainakaan tuota painevaihtajaa käytä, ja hyvin on jarrunesteet saanu vaihdettua.

kozel
-

ViestiKirjoittaja kozel » 6.9.2009 22:15

Itse on töissä tullu käytettyä motonetin hyllystä hankittua alipaineella toimivaa kannua.
Letku vaan nippaan kiinni ja kannu vetää jarrunesteet kannuun alipaineella. Hyvin on ilmautunut vaikka jossain tapauksissa tullu ihan mäntäki käytettyä ulkona satulasta että ilmaa on ollu. Tai olla hintaa kannulla 9.90e. Samalla kannulla saa imastua säiliöstäkin jarrunesteet pois kun uudet vaihtaa tilalle. Paitsi niistä joissa on sihti ja väliseiniä säiliössä.

Kys. kannu on toiminu niin ABS kuin perus jarruissa.

Salmi
-

ViestiKirjoittaja Salmi » 7.9.2009 19:28

Würthin "pommia" käyttäneenä voi sanoa, että tuota helpommaksi ei jarrunesteen vaihto voi juuri muuttua.

Tuossakin käytetään paineilmaa, mutta paineilma painaa nestettä paineella jarrunestesäiliöön, ei ole pelkoa säiliön tyhjenemisestä, eikä jää ilmakuplia järjestelmään.

Tietty tuota ideaa voisi soveltaa siihen Motonetin laitteeseenkin?..

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 7.10.2012 10:17

Mulla olis kanssa -09 touran. Jos nyt tekis jarrunesteiden vaihdon talvipyörien vaihdon yhteydessä. Onnistuuko tämä siis nurkka kerrallaan yhdellä nostolla? Eli rengas pois ja valuttaa nestettä samalla? Toistaa tämän joka nurkalle kokoajan nestettä lisäten tehostajaan? Ilmeisesti auto käynnissä pumpataan nesteet ulos?

Onko nesteessä selvä väri ero, koska se on uutta? Edelliset nesteet jotka vaihdoin oli -91 Corrado, josta tuskin oli vaihdettu koskaan nesteitä. Ne oli selvästi eriväriset.

Minkä kokoinen letku sinne tyhjennyt nippaan sopii? Onko siellä erikseen joku ilmausruuvi? Olen siis unohtanut täysin tämän jarrunesteen vaihtamisen...

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”