Golf mk3 takajarrujen vaihto levyjarruiksi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jouscar
-
Viestit: 54
Liittynyt: 20.8.2012 10:33

Golf mk3 takajarrujen vaihto levyjarruiksi

ViestiKirjoittaja Jouscar » 20.8.2012 20:21

Oletteko muuttaneet takarumpuja levyjarruiksi. Jos olette niin mistä tilasitte osat vai onko mahdoton homma

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 20.8.2012 20:42

Ei ole mahdoton. Löytyy bolt-on osat esim. VR6:sta ja GTi:stä.

Kaikki muut osat löytyy tarvikeliikkeistä, paisti ehkä napatapit jotka voi joutua tilaamaan volkkarilta. Josset sitten ebaystä halvalla osta. :)

Aikaa jarrujen vaihtoon menee pari tuntia, jos kaikki osat on etukäteen ostettu.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.8.2012 10:31

Itse hommasin vr6 täydellisen taka-akselin ja kunnostin sen uusilla jarruhiluilla ja g60 takalevyillä ja paikalleen. Kaikki oli bolt-on

edit: haulla löytyy juttua aiemminkin ja niissä on kerrottu täysin bolt-on jarru muutokset

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 22.8.2012 7:38

Myös napa-akselit on saatavilla tarvikkeena, jarrukilpiä sen sijaan itse ainakaan en ole mistään tarvikkeen löytänyt

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.8.2012 8:20

Noi jarrukilvet kannattaa tilata orkkiksina. Eivät maksa kummoista määrää rahaa per kappale. Muistaakseni tarvikkeet olivat jopa kalliimmat, ainakin mitä itselle vastaan tuli.

Komppaan tuota akselijumppaa. Tekee toisen aksilan valmiiksi kasattuna ja liittää autoon kiinni. 8x pultit, jarruputket ja käsijarruvaijerit. Aika simppeliä.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 22.8.2012 10:17

Itse hommasin veeraan jarrukilvet tarvikkeena niin oli muistaakseni 5-10e kipale...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.8.2012 10:43

Mulle ei suostuttu edes varaosapuljussa hommaamaan noita kilpiä vaan sano että hae pörhöltä :)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.8.2012 13:16

Mulla muuten tuollainen ylimääräinen taka-akseli olisi. Tosin on rumpujarrullinen alunperin, mutta liikkuvat osathan tuosta oli muutenkin uusiksi menossa. :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.8.2012 13:43

Miksi ihmeessä haluat vaihtaa rummut levyisi? Tehojen takia se ei ainakaan hyödytä ja plussana päälle tulee käsijarrujen kanssa kikkailu joka katsastukseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.8.2012 14:48

Huoltaa tietenkin ennen asennusta?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.8.2012 14:57

Eipä minulla ainakaan ole ollut takajarrusatuloiden kanssa ongelmia leimalle, ja asensin ne autosta toiseen 4v sitten sellaisenaan. Sen verran olen seurannut että suojakumit pysyy ehjinä, muuta "huoltoa" nuille ei ole tehty. Käytönpuutettahan se on jos ne ruostuu jumiin. Turhaan yleistät jarkko.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 22.8.2012 16:32

En kyllä pitäisi turhana yleistyksenä, kun olin minäkin jo aiemmin aikeissa ihmetellä että "kuka hullu haluaisi levyjä taakse" -kokemusta takavuosilta kahdestakin eri Vaggineesta joissa levyt takana 15v ajalta ja jokaikiseen katsastukseen kova työ saada toimimaan...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.8.2012 16:46

No tietenkin jos joka kevät makaat auton alla ja nysväät ne toimimaan tai ajetaan vain kesät niin voi ehkä toimia.
Mutta kun hieman googlettaa niin ongelmia niissä on joka mallissa jossa nuo levyt takana vaan on.
Täysin uusi venton jarrusatula toimi 2 vuotta, keväällä taas jumpattiin saman satulan kanssa kun ei saanut millään sen puolen käsijarrua pitämään, leima tuli kuitenkin rimaa hipoen.
Oma golffi taas rumpujarruilla eikä 4 vuoteen mitä mulla oli, tehty takajarruille mitään.
Ja kun kaupungissa asutaan niin käkkäriä kyllä käytetään, talvella jopa useammin :)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 22.8.2012 16:53

Eipä oo tarttenu ikinä tehä käsijarrulle mitään katsastukseen mun golfiin, aina on menny kirkkaasti läpi leimasta jarrujenpuolesta :).

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.8.2012 17:02

jos on stefat käkkärin mekanismista ehjänä niin eipä taia paljoa ruostua. kumi kuitenkin kovettuu aikansa saatossa ja halkeaa jolloin vivustoon pääsee kosteus joka ruostuttaa ja jumii nuo.
ja kyllähän rehellisesti puhuttuna monella jää käsijarru käyttämättä. ainaski itse tiedän oikeasti montaki ihmistä jotka ei käytä.

ja onhan noita kolmosissa alkuperäisiä satuloita vieläkin koskematta paikallaan ja toimivatkin vielä.

eikä nuo nyt kullasta ole tehty etteikö vois uusia tarvittaessa.

kyllähän nuo on vaan niin pirun paljon tehokkaammat jarrut.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 22.8.2012 17:03

ja onhan noita kolmosissa alkuperäisiä satuloita vieläkin koskematta paikallaan ja toimivatkin vielä.


Esimerkiksi mulla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.8.2012 17:03

Samansuuntaisia kokemuksia mullakin on. Huollon jälkeen toiminu vähintään 10 v kesät talvet mitä kyseinen auto on tiedossa ollut.

Jotenkin tuntuu että sen toimivuus taitaa olla käytöstä kiinni.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.8.2012 17:17

No se on juuri siitä kiinni. Sitä vartenhan seisontajarru on, että sillä varmistetaan auton paikallaan pysyminen pysäköinnin jälkeen. Itse ainakin pyrin käyttämään aina. Jos seisontajarrua ei käytä, niin ei kyllä ole ihme että esim. vaijerit ajan myötä jähmettyy, sekä satuloissa alkaa olla ongelmia kun paikallaan 3v olleet osat eivät lähdekään nipsnaps liikkeelle tai palaudu lähtökohtaansa.

Itselläni 15v vanhat satulat, eikä ongelmia. Kahdet palatkin mennyt 4v aikana, joten kyllä niitä on käytetty. On muuten alkuperäiset käsijarruvaijeritkin. Vinkkinä sanottakoot, että kannattaa laittaa taka-akselin kohdalle vaijerin ympärille vielä vaikka sopivan napakkaa polttoaineletkua. Lisää käyttöikää kun kivet eivät syö vaijerin kuoria poikki taka-akselin kohdalta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.8.2012 18:02

Gti kakkis, takajarrut rupes toimimaan kun vaihtoi satulat. Oli pysty-akseleista kulunut ne kolot, mihin burana kapseli tuli.
Tossa verkussa taka-satulat toimii ihan hyvin, muuta tehny kuin vaihtanu palat ja levyt.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.8.2012 9:24

Eikai vag -harrastajat turhaa ole omaa korjausopasta jarruille tehneet jos kerran ei ongelmia:

http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132

http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... b55a23a6c7
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 23.8.2012 9:34

Kerran kun huoltaa takasatulat kunnolla niin huoletta menee monta vuotta. Enkä nyt edes tarkoita mitään rasvanippojen laittoa. Ja vie 100-0 rumpujarruja.

En tiedä mitä ihmettä jarkko niitten kans nysvännyt joka vuosi.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 23.8.2012 11:46

Tuossa takajarrujumpassa on niin pieni osa muutostyötä räjäyttää vaikka nuo vr6 satulat osiks, putsata, tiivistää uudelleen ja tehdä se jarrunippamodi. Toimii taatusti sen jälkeen, kun rasvaa kolmesti vuodessa. Kerrat renkaidenvaihdon yhteydessä ja talvella kerran kurakelien aikaan. Sitten kun vielä miettii miten sen nippamodin tekee niin saa paljon paremman systeemin kun aikanaan tuo pugifoorumin esimerkki. Ja käytetään sitä käsijarrua sen takia se on olemassa.

Jouscar
-
Viestit: 54
Liittynyt: 20.8.2012 10:33

Jotain puuhaa pitää talveksi keksiä

ViestiKirjoittaja Jouscar » 24.8.2012 7:27

mitäkö varten. Kun kyseessä on MK3 Cabrio, kori tonttiin ja läskit alle, niin vähän hölmön näköinen tuo rumpu on alu-vanteen takana.

Sitä voi miettiä useastikkin onko autojen tuunaamisessa, virittämisessä ja rakentelussa mitään järkeä. Luulisi insinöörien tehneen suunnittelu ja valmistusprosessit jo ennn auton valmistusta toimiviksi ja hyvän näköisiksi mutta ei.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 30.9.2012 10:24

jos päätät jarrut vaihtaa, niin multa saa halvalla vr6 takajarruosaa http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=171861&highlight=

;)

Jouscar
-
Viestit: 54
Liittynyt: 20.8.2012 10:33

Alla uudet 4X100 vanteet, eli eivät valitettavasti

ViestiKirjoittaja Jouscar » 2.10.2012 18:01

sovi meille


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa