Uusi akku passattiin.
Valvoja: ffp jäsenet
Uusi akku passattiin.
Moro, en yhtäkkiä löytäny mitään tuoretta keskustelua aiheesta niin ajattelin kysyä näin.
Mikä olis hyvä akku Passat 3B:hen n.100e luokas, ku näillä -30asteen pakkasilla ei enää nykyinen akku pelitä.
Oon yrittäny selata nettiä, mutta ei oikeen löydy mitään hyvää sivustoa missä vois vertailla eri merkkejä.
Lähinnä kaipaisin tietoa että minkä kokonen akku tohon 3B mahtuu? Ja minkälaiset akut on osoittautuneet hyviksi. Joku mahdollisimman tehokas olis hyvä olla ku xenonit on temppuillu nykysellä akulla ku ei vissiin saa tarpeeks virtaa.
Auto on 98vm 1.8T joten webastoa ei ole, mutta jos jotain merkittee niin xenonit ja poppivehkeet on.
Ja akun vaihdossa ei vissiin haittaa vaikka auto hetken ilman virtaa onkin?
Mikä olis hyvä akku Passat 3B:hen n.100e luokas, ku näillä -30asteen pakkasilla ei enää nykyinen akku pelitä.
Oon yrittäny selata nettiä, mutta ei oikeen löydy mitään hyvää sivustoa missä vois vertailla eri merkkejä.
Lähinnä kaipaisin tietoa että minkä kokonen akku tohon 3B mahtuu? Ja minkälaiset akut on osoittautuneet hyviksi. Joku mahdollisimman tehokas olis hyvä olla ku xenonit on temppuillu nykysellä akulla ku ei vissiin saa tarpeeks virtaa.
Auto on 98vm 1.8T joten webastoa ei ole, mutta jos jotain merkittee niin xenonit ja poppivehkeet on.
Ja akun vaihdossa ei vissiin haittaa vaikka auto hetken ilman virtaa onkin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kannattaa aika pitkälle metsästää sitä akkua fyysisen koon mukaan, kun ominaisuudet hieman vaihtelee koosta riippumatta.
Nykyään vois aika varauksettomasti suositella ns. AGM-akkuja joista edullisemmat alkaa irtoomaan tuolla satasella, hieman reilulla. On perinteisiin akkuihin verrattuna omaa luokkaa, etenkin näin talvikelissä; antaa ja ottaa virtaa vastaan kolmanneksen paremmin mm.
Motonetin nettikataloogi osaa aika hyvin antaa oikeat akut sinne, näköjään tarjoaa 80Ah asti akkuja, jotka mahtuu siihen originelliin telineeseensä.
Nykyään vois aika varauksettomasti suositella ns. AGM-akkuja joista edullisemmat alkaa irtoomaan tuolla satasella, hieman reilulla. On perinteisiin akkuihin verrattuna omaa luokkaa, etenkin näin talvikelissä; antaa ja ottaa virtaa vastaan kolmanneksen paremmin mm.
Motonetin nettikataloogi osaa aika hyvin antaa oikeat akut sinne, näköjään tarjoaa 80Ah asti akkuja, jotka mahtuu siihen originelliin telineeseensä.
Ok, eli mitä toi AGM meinaa? Ku on näköjään kaikis kalleimmat mallit AGM. Katoin että tos exides jää kyllä vähän pieneks virta ku on vaan 64 Ah. Pitää varmaan tutkailla mistä löytyis noit AGM hyvään hintaan.
Tollaset iski silmään, onko näil suuria eroja AGM hyväks? Sznajder on mulle outo merkki, mutta ainaki virtaa sais tuolla. Onko paljo ollu ongelmia näis?
SznajderSilver akku 80Ah/700A 95€
AGM-Bosch-S6008 akku 70Ah 159€
Ps. Huomasin myös että AGM saa ladata ainoastaan älylaturilla, ja kun sellasta ei oo niin tietäis lisääkustannuksia... Mikä toi ns. älylaturi edes on? Onko toi niitä pikku patukkoja jotka antaa jotain sykäyksiä akulle ja testaa kunnon ym?
Tollaset iski silmään, onko näil suuria eroja AGM hyväks? Sznajder on mulle outo merkki, mutta ainaki virtaa sais tuolla. Onko paljo ollu ongelmia näis?
SznajderSilver akku 80Ah/700A 95€
AGM-Bosch-S6008 akku 70Ah 159€
Ps. Huomasin myös että AGM saa ladata ainoastaan älylaturilla, ja kun sellasta ei oo niin tietäis lisääkustannuksia... Mikä toi ns. älylaturi edes on? Onko toi niitä pikku patukkoja jotka antaa jotain sykäyksiä akulle ja testaa kunnon ym?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery
Ah on kapasiteetti eikä virta. Talvella tärkeätä on nimenomaan se virta. Kun tuossa tuo 700 A.
Kerro mitä hintoja löydät malleille. Kiinnostais täälläkin...
Älykäs laturi ei ylilataa. AGM-akussa jos elektrolytti hajoaa niin se ei korjaannu ollenkaan vaan se osa kennosta jää pysyvästi pois.
Ah on kapasiteetti eikä virta. Talvella tärkeätä on nimenomaan se virta. Kun tuossa tuo 700 A.
Kerro mitä hintoja löydät malleille. Kiinnostais täälläkin...
Älykäs laturi ei ylilataa. AGM-akussa jos elektrolytti hajoaa niin se ei korjaannu ollenkaan vaan se osa kennosta jää pysyvästi pois.
Ok, jänniä noi Bilteman AGM akut ku niis lukee "helppo ladata, lataat vain perinteisellä akku laturilla."
On kyl niin monenlaisia että pitää varmaan huomenna käydä paikallisesta kysymäs hintoja.
Löyty myös VARTA SILVER DYNAMIC, Akun kapasiteetti: 85 Ah | Kylmäkäynnistysvirta, EN: 800 A tuollanen, mutta tollaki 163€ hintaa varaosat24:ssä.
On kyl niin monenlaisia että pitää varmaan huomenna käydä paikallisesta kysymäs hintoja.
Löyty myös VARTA SILVER DYNAMIC, Akun kapasiteetti: 85 Ah | Kylmäkäynnistysvirta, EN: 800 A tuollanen, mutta tollaki 163€ hintaa varaosat24:ssä.
Skodan vm.2001 ensiasennus akkuna ollut Varta kesti tonne 2009 asti, eli ainakin sen 8 vuotta ellei enemmänkin. Lepojännite 12,5V luokkaa eli ei ihan tikissään enää, mutta vielä lähti dieseli käyntiin vajaaseen -20°C asti ilman lämpöä. -25°C oli jo liikaa ilman lämmitystä. Meni kotiväelle veneeseen perämoottorin starttausakuksi, toimii vieläkin kesäkäytössä :D
Varta oli seuraavakin akku eikä toistaiseksi ongelmia siitä tähän asti. 74Ah kustansi noin reilun satasen silloin parhaaseen akkujen myynti aikaan. Exide oli jossain edellisessä autossa, kova akku sekin kestämään starttausta eikä ongelmia muutoinkaan. Nykyään vaan on jostain syystä enemmän tullut vastaan noita juttuja Exiden maanantaikappaleista. Lie sattumaa vai onko laatu laskenut Exidellä?
Edit: ja ennenkuin joku jotain kommentoi, niin mulla ei ole tavoite raipata konetta kylmäkäynnistyksillä. Silloin tällöin vaan tulee noita äkkilähtöjä ja eipä siinä ehdi lämmitystä odottelemaan...ja joskus se vaan muisti pettää ja unohtaa käydä laittamassa lämmitystä päälle...
Varta oli seuraavakin akku eikä toistaiseksi ongelmia siitä tähän asti. 74Ah kustansi noin reilun satasen silloin parhaaseen akkujen myynti aikaan. Exide oli jossain edellisessä autossa, kova akku sekin kestämään starttausta eikä ongelmia muutoinkaan. Nykyään vaan on jostain syystä enemmän tullut vastaan noita juttuja Exiden maanantaikappaleista. Lie sattumaa vai onko laatu laskenut Exidellä?
Edit: ja ennenkuin joku jotain kommentoi, niin mulla ei ole tavoite raipata konetta kylmäkäynnistyksillä. Silloin tällöin vaan tulee noita äkkilähtöjä ja eipä siinä ehdi lämmitystä odottelemaan...ja joskus se vaan muisti pettää ja unohtaa käydä laittamassa lämmitystä päälle...
Viimeksi muokannut MJ, 2.2.2012 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Justiin hain akun sisälle lataukseen ja ainaki se virtaa ottaa vastaan. Pakko yrittää vielä kerran kun ei tähän hätään oo yhtään ylimäärästä. Huomenna käyn tuos Fixus liikkees kattomas minkälaisia akkuja siel on, just viime kuun ollu tarjoukses Vartan akut. Kerranki toivon että olis tuo vika tullu ennemmin, tai nää pakkaset. Tää tyhjentyny akku muuten on Gold Energy 60Ah 480A että siinä ehkä selitys :D Onko tollanen Vartan Silver Dynamic 85Ah 800A hintansa väärti 150€?
Jep, ei oo ihmekkään että xenonit meinas välillä haukata syttyessään virtaa muilta vempeleiltä. Mutta meinasinki että onko tuo Varta hyvä akku ja mitä muut suosittelee? Ainut ongelma on ettei netis löydy mistään Suomen puolelta tota akkua.. Alkaa hermo mennä ku valittee AGM ja normin kesken.. Älylaturitki on melko kalliita.. Jos menis nukkumaan ja huomenna kävis kattomas jääkö jotain käteen.
http://www.varta-automotive.fi/index.ph ... =fi&range=
Pienempi tehoiset saa noistakin unohtaa.
AD:lla oli 95ah vartan siler dynamic 130€ syksyllä, T5 porteriin.
Itsellä Golfissa sznajder akku pelannut ihan hyvin, 2v aikana.
Pienempi tehoiset saa noistakin unohtaa.
AD:lla oli 95ah vartan siler dynamic 130€ syksyllä, T5 porteriin.
Itsellä Golfissa sznajder akku pelannut ihan hyvin, 2v aikana.
Ostin tuossa muutamia viikkoja sitten Vipiemme -merkkisen akun kun Passatin orkkisakku alkoi sanomaan sopimustaan irti. Koskaan en ollut kuullutkaan tästä merkistä ennen, mutta hyvin on ainakin vielä pelittänyt ja virtaa on rittänyt kylmäkäynnistyksiin (pitäisi antaa 720A, ehkä...). Ostoperusteena oli Ah:t ja hinta, jotka olivat mielestäni kohdillaan, 1€/1Ah eli hinta huimat 81€.
Jos saa mainosta niin paikka oli Kaarinassa Akkupower Oy.
Jos saa mainosta niin paikka oli Kaarinassa Akkupower Oy.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^^Itse olen kanssa suosinut tuota metodia, eli suurin minkä saa järkevällä jobilla paikoilleen. Siskon nelosgolffin konetilaan piti jo vähän järjestellä että 100Ah sopii. Vaikka 1.6 ei ihan nuin isoa tartte, mutta Webaston käyttö syö virtaa.
Muistaakseni 100Ah Varta Silver maksoi 110€, kun ostin kolme kerralla. Tämä siis viime talvena.
Muistaakseni 100Ah Varta Silver maksoi 110€, kun ostin kolme kerralla. Tämä siis viime talvena.
Ite hain omaan tdi 3b:hen 100A akun, ei halvinta laatua muttei mikään tunnettu merkkikään ollut, oli ainut 100A minkä leveys oli n.31cm paikallisella akkuliikkeellä. Varta olis ollu jo jotain 34.. No kumminkin akku makso 125€, 2v takuu ja hienosti jaksaa webastoa pyörittää ja startata. Vanhaki oli samankokonen mutta kuoli yhtäkkiä.
Tuosta mun passatista ainakin on nakattu se "teline" menemään tuolta kaukalosta, liekkö sen takia kun pitänyt iso akku sinne saada? Vähän se kaukalon suojamuovi pullottaa kun akku hitusen liian korkea.
Tuosta mun passatista ainakin on nakattu se "teline" menemään tuolta kaukalosta, liekkö sen takia kun pitänyt iso akku sinne saada? Vähän se kaukalon suojamuovi pullottaa kun akku hitusen liian korkea.
Nyt pitää vähän lainata ketjua, oma pasuuna on kuuleman mukaan kuollut pihalle. Itse olen Pekingissä opiskelemassa joten ei yltä itse näpräämään.
Sen verran sain parempaa puoliskoa opastettua, että jännite mitattiin. Akku on siis ihan kuollut, vajaa 3 volttia jännitettä. Akussa lukee 44 Ah, eli pieni taitaapi olla (tuli auton mukana helmikuussa) :D Pitää toivoa ettei ole mitään muita rikkoja aiheutellut.
Minkä kokonen akku tuonne pitäisi vähintään olla? Ja minkä kokoinen akku sinne kannattaisi laittaa? (Opiskelijan pakko verrata hintaa)
Kulkine Passat 3B farkku -99 1.8T AEB ei webastoa mutta climatronic löytyy.
edit: Pitää isoveljen kattoa lepovirrat uudella akulla sitten ettei käy toiselle akulle kalpaten kans jos joku on ruvennut imemään virtoja omin päin.
Edit 2: Akku vaihettu ja pasuuna heräs henkii. Akuksi tuli kuuleman mukaan Varta blue dynamic std 74 Ah. Ainaki pensa rottelolle pitäs riittää :D
Sen verran sain parempaa puoliskoa opastettua, että jännite mitattiin. Akku on siis ihan kuollut, vajaa 3 volttia jännitettä. Akussa lukee 44 Ah, eli pieni taitaapi olla (tuli auton mukana helmikuussa) :D Pitää toivoa ettei ole mitään muita rikkoja aiheutellut.
Minkä kokonen akku tuonne pitäisi vähintään olla? Ja minkä kokoinen akku sinne kannattaisi laittaa? (Opiskelijan pakko verrata hintaa)
Kulkine Passat 3B farkku -99 1.8T AEB ei webastoa mutta climatronic löytyy.
edit: Pitää isoveljen kattoa lepovirrat uudella akulla sitten ettei käy toiselle akulle kalpaten kans jos joku on ruvennut imemään virtoja omin päin.
Edit 2: Akku vaihettu ja pasuuna heräs henkii. Akuksi tuli kuuleman mukaan Varta blue dynamic std 74 Ah. Ainaki pensa rottelolle pitäs riittää :D
Noniin. Ei sitten vuoden alussa tullut hommattua akkua kun sain laina akun. Nyt kuitenkin on tullut aika ostaa kunnon akku. Kaukaa viisaana ajattelin olla kerrankin ajoissa.
Puolisen vuotta sitten tuli kateltua noita erilaisia akkuja, enkä oo yhtään viisaampi vieläkään. Siispä, kumman suosittelette ostamaan?
Varta Silver Dynamic 85ah 800A
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8142/kay ... r-dynamic-[--+]
Varta Start-Stop Plus 70ah 760A
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8118/agm ... stop-plus-[--+]
Ja edelleen se olis tulossa 1.8T Passattiin
Puolisen vuotta sitten tuli kateltua noita erilaisia akkuja, enkä oo yhtään viisaampi vieläkään. Siispä, kumman suosittelette ostamaan?
Varta Silver Dynamic 85ah 800A
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8142/kay ... r-dynamic-[--+]
Varta Start-Stop Plus 70ah 760A
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/8118/agm ... stop-plus-[--+]
Ja edelleen se olis tulossa 1.8T Passattiin
Helpoin vaihtoehto on ajaa akkuja myyvään liikkeeseen ja pyytää vaihtamaan paikalleen.
Itse ostin viime keväänä tuon Vartan Start-Stop-Plussan, mutta hinta oli "alan liikkeessä" 135e vaihdettuna. Vanha jäi sinne heidän huolekseen... Ensioireina huomasi heti merkittävästi paremman starttauksen, vaikka kovia pakkasia ei juuri ehtinytkään enää olla. Ihmettelivät kuitenkin kuinka 7v vanha auton alkuperäisakku oli sinnekin saakka kestänyt ku pirssissä on webastokin. :)
Fyysinen koko ratkaisee paljon millainen akku autoon menee, joten käy kurkkaamassa sinne kaukaloon nykyisen akun mitat ja paljonko päissä ja akun yläpuolella tilaa on. Teoriassa isommasta akusta ei ole mitään haittaa, jos se vaan mahtuu paikalleen. Motonet tarjoaa Sznadjerin 70Ah AGM akkua 110e hintaan, joten "tiukalla budjetilla" moistakin kannattaa harkita.
Itse ostin viime keväänä tuon Vartan Start-Stop-Plussan, mutta hinta oli "alan liikkeessä" 135e vaihdettuna. Vanha jäi sinne heidän huolekseen... Ensioireina huomasi heti merkittävästi paremman starttauksen, vaikka kovia pakkasia ei juuri ehtinytkään enää olla. Ihmettelivät kuitenkin kuinka 7v vanha auton alkuperäisakku oli sinnekin saakka kestänyt ku pirssissä on webastokin. :)
Fyysinen koko ratkaisee paljon millainen akku autoon menee, joten käy kurkkaamassa sinne kaukaloon nykyisen akun mitat ja paljonko päissä ja akun yläpuolella tilaa on. Teoriassa isommasta akusta ei ole mitään haittaa, jos se vaan mahtuu paikalleen. Motonet tarjoaa Sznadjerin 70Ah AGM akkua 110e hintaan, joten "tiukalla budjetilla" moistakin kannattaa harkita.
Jos sulla ei tosiaan ihan mahottomia poppivehkeitä sielä oo ja tulee muutakin ajoa kuin pelkästään lyhyitä pyrähdyksiä, niin ei tarvi ostaa mitään ihmeellistä värkkiä tai sitten muistaa joskus ladata. Pensa kikottimessa käynnistysvirrat ei oo ihan diisselin verosia.
Oma 1.8T pasuuna hörähtelee ilosesti tuon 74Ah vartalaisen kans, makso n.80 ekua ja ihan varmasti riittää virtaa omaan käyttöön (tulee muutakin ajoa kuin kauppaan ja takasi). Kokonsa puolesta tuo passaa tuonne aika timmisti, muuten mahtuisi vielä isompikin, mutta kun akkua laittaa paikalleen / nostaa pois, ottaa tuohon muoviin joka on tuulilasin alapuolella.
Oma 1.8T pasuuna hörähtelee ilosesti tuon 74Ah vartalaisen kans, makso n.80 ekua ja ihan varmasti riittää virtaa omaan käyttöön (tulee muutakin ajoa kuin kauppaan ja takasi). Kokonsa puolesta tuo passaa tuonne aika timmisti, muuten mahtuisi vielä isompikin, mutta kun akkua laittaa paikalleen / nostaa pois, ottaa tuohon muoviin joka on tuulilasin alapuolella.
Poppivehkeet on otettu pois, eikä enää oo mitään muuta virtasyöppöä vakiovarusteiden lisäksi kuin 55w xenonit. Aika paljon tulee ajettua pätkä ajoa kun työmatka on 3 kilsaa eikä sitä viitti kävelläkkään joka päivä. Ja toiseksi autoa ei aina saa edes lämmitykseen kun on niin idioottimaisesti suunniteltuna nykyasunnossa tolpat.
Ite oon ainaki huomannu että oli minkäkokonen akku tahansa niin se tuulilasin alapuolella oleva muovi on vähän tiellä.
Lähinnä kiinnostais että onko tuollasesta AGM-akusta mitään hyötyä perus autoilijalle vert. normi akku. Kestääkö esim pidempään ja onko talvikäytössä hyötyä..
Ja jos joku tietää mistä sais tilattua edullisemmalla jommankumman niin saa vinkata =)
Ite oon ainaki huomannu että oli minkäkokonen akku tahansa niin se tuulilasin alapuolella oleva muovi on vähän tiellä.
Lähinnä kiinnostais että onko tuollasesta AGM-akusta mitään hyötyä perus autoilijalle vert. normi akku. Kestääkö esim pidempään ja onko talvikäytössä hyötyä..
Ja jos joku tietää mistä sais tilattua edullisemmalla jommankumman niin saa vinkata =)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa