Ilmastointilaitteen ottoteho / PA kulutus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ilmastointilaitteen ottoteho / PA kulutus
Tänään fiksailtiin kaverin kanssa sen ilmastointilaitetta pitkästä aikaa toimimaan, niin mietin myöhemmin että paljonkohan tollainen ilmastoinnin kompressori ottaa tehoa noin niinkuin suunnilleen?
500 W? 5 kW? Itellä ei mitään käsitystä mitä se voisi ottaa... Sen löysin Sandenin (kompressorin valmistaja) spekseistä että pelkkä magneettikytkin ottaa 49 W :O
Lähinnä tuli mieleen että kun kaveri ajoi 125 km/h ja ulkolämpömittari näyttää 31° C, niin paljonkohan kulutus nousee kun ilmastointi taitaa olla melkein koko ajan päällä?
Mites noi uudemmat kun eiks niissä ole sellainen joku muuttuvatilavuuksinen kompressori joka ottaa portaattomasti tehoa? Vai olenko nähnyt vaan unta?..
500 W? 5 kW? Itellä ei mitään käsitystä mitä se voisi ottaa... Sen löysin Sandenin (kompressorin valmistaja) spekseistä että pelkkä magneettikytkin ottaa 49 W :O
Lähinnä tuli mieleen että kun kaveri ajoi 125 km/h ja ulkolämpömittari näyttää 31° C, niin paljonkohan kulutus nousee kun ilmastointi taitaa olla melkein koko ajan päällä?
Mites noi uudemmat kun eiks niissä ole sellainen joku muuttuvatilavuuksinen kompressori joka ottaa portaattomasti tehoa? Vai olenko nähnyt vaan unta?..
En ainakaan itse ole mitään hirveitä eroja huomannut kulutuksessa kun ilmastointia on nyt helteillä tullut käytettyä koko ajan. Näissä vaggineissahan on se hyvä puoli että ovat varustettu enimmäkseen juurikin muuttuvatilavuuksisella kompressorilla eli kiusallista nykimistä taajama-ajossa ei tule kompressorin kytkiessä itseänsä päälle ja pois. Eli kompura pyörii käytännössä aina kun ulkolämpötila on yli nollan ja AC-nappi päälle painettuna.
Automatiikka taitaa myös ottaa kompuralta kuorman pois täyskaasu kiihdytyksessä jolloin saadaan kaikki voima ajoneuvon liikuttamiseen eteen päin, tasakaasulla taas kytketään kompressori takaisin peliin.
Boran ajotietokoneen mukaan hetkellinen kulutus pyörii tyhjäkäynnillä ilman ilmastointia siinä 0,6 litran tuntumassa per tunti ja ilmastointi päällä 0,9-1,6 litraa tunnissa riippuen ulkolämpötilasta eli jäähdytystarpeesta.
Automatiikka taitaa myös ottaa kompuralta kuorman pois täyskaasu kiihdytyksessä jolloin saadaan kaikki voima ajoneuvon liikuttamiseen eteen päin, tasakaasulla taas kytketään kompressori takaisin peliin.
Boran ajotietokoneen mukaan hetkellinen kulutus pyörii tyhjäkäynnillä ilman ilmastointia siinä 0,6 litran tuntumassa per tunti ja ilmastointi päällä 0,9-1,6 litraa tunnissa riippuen ulkolämpötilasta eli jäähdytystarpeesta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Esimerkkinä vaikka mun VW Bora -03. Kompura pyörii aina kun AC-nappi painettuna ja ulkolämpötila sen sallii. Kun kompura on kytketty pois päältä, on magneettikytkin irti eikä keskiö pyöri eli kompressori on pysähtynyt. Japseissa oon törmänny vieläkin näihin vanhan mallin kompressoreihin jotka kytkeytyvät päälle-pois-päälle-pois eli kompressori toimii aina "täysillä" ja kytkeytyy irti kun höyrystin on tarpeeksi kylmä tai paine nousee järjestelmässä. Tämä muuttuvatilavuuksinen kompressori on paljon miellyttävämpi taajama-ajossa.
Seison korjattuna. Esim Sanden SD7-V16 on täysin mekaanis/hydraulisesti ohjattu muuttuvatilavuuksinen pumppu. Enpä ollut tätä vaihtoehtoa ajatellutkaan, vaikka vastaavien laitteiden kanssa hydraulipuolella päivittäin toimin. Tämän tyylinen ilmastointi toimii aina täysteholla, elikkä mikäli haluaa vähän lämpimämpää ilmaa, pitää sitä lämmittää lämmityskennolla.
Käytännössä kun puhutaan muuttuvatilavuuksisista pumpuista, tarkoitetaan näitä uudempia sähköisesti paineohjattuna. Niissä ei ole magneettikytkintä koska sähköllä saadaan tuotto nolliin mikä ajaa saman asian.
Käytännössä kun puhutaan muuttuvatilavuuksisista pumpuista, tarkoitetaan näitä uudempia sähköisesti paineohjattuna. Niissä ei ole magneettikytkintä koska sähköllä saadaan tuotto nolliin mikä ajaa saman asian.
Tämän tyylinen ilmastointi toimii aina täysteholla, elikkä mikäli haluaa vähän lämpimämpää ilmaa, pitää sitä lämmittää lämmityskennolla.
Tottakai mullakin pitää Borassa tuota ilmaa lämmittää lämppärin kennolla jos meinaa olla semmosenaan liian kylmää. Helteillä sen huomaa joutokäynti kulutuksen reippaana nousuna että kompressori työskentelee silloin enemmän. Paineanturit hoitaa tässäkin tapauksessa sen kompressorin ohjaamisen.
Mutta onko sitten todellakin näin ettei 2012 vuosimallin autosta löydy enää ollenkaan kompressorista perinteistä magneettikytkintä?
Muuttuvatilavuuksinen kompura pyörii AINA. Jos on pakkasta (tai ilmastointi on pois päältä) niin säätöventtiili on täysin "auki" ( venttiilille ei tällöin tule virtaa ) jolloin kompura ei käytännössä tee töitä.
Korjaus siis. esimerkiksi BMW käyttää "muuttuvatilavuuksisessa" myös magneetti kykintä. VAG:ssa en ole nähnyt yhdistelmää.
Muuttuvatilavuuksinen on mielestäni surkea käännös. Tilavuus ei muutu vaan tuotetun paineen ohivirtausta säädellään.
Jä nämähän siis erottaa toisistaan karrikoiden näin:
a. perinteinen magneettikytkimellä, johto menee kompuran etuosaan.
http://images.gasgoo.com/MiMgIzM2NTI4MD ... ressor.jpg
b, muuttuvatilavuuksinen, johto menee takaosassa olevaan venttiilin liittimeen
http://images.gasgoo.com/MiMwMDRfMDA0Iz ... 20803f.jpg
c. molemmat on siis a ja b samassa.
a. perinteinen magneettikytkimellä, johto menee kompuran etuosaan.
http://images.gasgoo.com/MiMgIzM2NTI4MD ... ressor.jpg
b, muuttuvatilavuuksinen, johto menee takaosassa olevaan venttiilin liittimeen
http://images.gasgoo.com/MiMwMDRfMDA0Iz ... 20803f.jpg
c. molemmat on siis a ja b samassa.
VAG:ssa kuten muissakin on paljolti käytetty esim tuota Sandenin SD7V16 kompuraa, mikä on muuttuvatilavuuksinen. Juurikin tuo A-malli minkä laitoit. Ei ole vaan tullut ajateltua, mutta ilmeisesti kiinteätilavuuksiset ovat todellista vähemmistöä ollut -90luvulta lähtien.
Kyllähän noissa kulmalevyn kulmaa muutetaan, millä saadaan pumpun tuottoa/tilavuusvirtaa muutettua. Tätä kulmaa säädetään noitta vanhoissa magneettikytkimillisissä kylmäaineen paineella "mekaanisesti" niin että ilmastointi toimii aina maksimiteholla. Uudemmissa kulmaa säädetään sähköohjatulla venttiilillä jolla sitten saadaan säädettyä ilmastoinnin tehoa ja tarvittaessa kytkettyä se pois päältäkin.
Muuttuvatilavuuksinen on mielestäni surkea käännös. Tilavuus ei muutu vaan tuotetun paineen ohivirtausta säädellään.
Kyllähän noissa kulmalevyn kulmaa muutetaan, millä saadaan pumpun tuottoa/tilavuusvirtaa muutettua. Tätä kulmaa säädetään noitta vanhoissa magneettikytkimillisissä kylmäaineen paineella "mekaanisesti" niin että ilmastointi toimii aina maksimiteholla. Uudemmissa kulmaa säädetään sähköohjatulla venttiilillä jolla sitten saadaan säädettyä ilmastoinnin tehoa ja tarvittaessa kytkettyä se pois päältäkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa