Minun VW Passat 1.8, 20V Sedan 1999 (APT) vika/korjaus topic

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

Minun VW Passat 1.8, 20V Sedan 1999 (APT) vika/korjaus topic

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 9.5.2012 17:08

Terve!
Ajattelin tehdä tällaisen topicin johon kokoan noita meikäläisen omistaman passatin vikoja ja niiden ihmettelyä / korjaustoimenpiteitä, haluaisin että näihin ongelmiin vastattaisiin myös sikäli kun tietoa aiheesta löytyy.
Ajatuksena se etten täytä omilla viesteilläni koko foorumia ja tee jokaiselle vialle omaa aihetta vaan kokoan kaikki alaotsikoilla tähän yhteen.

Olen tänne sivustolle kirjoittanut aikasemminkin rekisterivalojen korjauksesta, laakerirempasta ja ties mistä muusta, joten aiheita on kertynyt mielestäni sen verran että viisaampi kerätä niitä jo tähän.

Aloitampa tämän taas ilmenneellä ongelmalla:
Sain vaidettua rikkinäisen vänkärin puolen takarenkaan laakerin (napa-asetelman) uuteen koska laakeri äänsi ja napa kuumui (laakeri "jurisi" kun käsin sitä pyöritteli, uuden myötä ongelma poistui).

Nyt samaiseen takarenkaaseen on ilmestynyt ongelma jossa jarrulevy kuumuu jo muutaman kilometrin ajon jälkeen niin paljon ettei siihen kärsi koskea kädellä, eli sen puolen jarru jää "hiihtämään" nostin renkaan ilmaan ja pyörittelin + vertasin toisen puolen renkaasee niin jarru hiihtää selvästi, mutta jarrut ottavat tasaisesti (autossa ABS)
Hetki sitten purin passatista kyseisen takajarru sylinterin ja irrottelin männän sylinteristä, putsasin ja herkistelin myös nämä kahdet pienet liukutapit, ilmattiin kaikki kulmat (neljä) eikä järjestelmässä ollut ilmoja.
(ongelma ei poistunut)

Mistähän tämä mystinen oikeanpuolen jarrun "hiihtäminen" nyt sitten johtuu?
Autoon taisi olla edellisen omistajan myötä tehty jarrulevy remppaa jos en ihan väärin muista.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 9.5.2012 18:58

Sinällään hieno ajatus yhdeltä henkilöltä yksi topic. Muttapa muttapa.

Mielestäni on huomattavasti helpompaa esimerkiksi hakemalla löytää muutama topic, jossa puhutaan samasta viasta kuin löytää 20 topicia jossa puhutaan viidestä eri viasta sekä tästä yhdestä mitä itse hain.

Onkelmaasi en osaa auttaa, tällainen tietämätön ja taitamaton kun olen.

Just my 2 cents.

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 11.5.2012 22:46

Joo, noo kiitos mielipiteestäsi jokatapuksessa!

Hakusessa edelleen ratkaisuja tuohon ongelmaan, kun ongelma ei ole poistunut.

Tuossa takasylinterin sisällä näkyy olevan jokin harva kierretanko ja taas männässä naaraskierre, onko tämä kierre käsijarrun automaattisäätöä varten?.
tuota sylinteriä ihmettelin ruuvvipenkissä ja liikuttelin sitä käsijarrun vimpstaakia niin tämä kierretappi liikkui ja jokakerta kun vivusta käänsin tuli mäntä ulospäin ja jäi aina siihen kohtaan. (tämä siis kun sylinteri oli ruuvipenkissä kiinni eikä mitään nesteitä/paineita ollut sisällä)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 12.5.2012 9:21

Se on juurikin se automaattitäätö.

Mäntä menee takaisin sisään kun painat ja pyörität samalla myötäpäivään. Siihen on ihan työkalukin joka on välttämätön hankinta jos jarruremontteja tekee.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/765142/14

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 12.5.2012 14:06

Se on juurikin se automaattitäätö.

Mäntä menee takaisin sisään kun painat ja pyörität samalla myötäpäivään. Siihen on ihan työkalukin joka on välttämätön hankinta jos jarruremontteja tekee.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/765142/14


Ai tuota vartenko tuo työkalu onkin :D,
itselläni sitä ei ole,mutta sain palauteltua mäntää sinne syvemmälle "apinapihdeillä" ja käsin työntämällä samalla (en tietenkään ottanut pihdeillä kiinni männän varresta vaan sieltä ihan niin kärjestä kuin mahdollista.

Jätin männän senverran syvälle että, sylinteri meni mäntineen hyvin jarrupalojen kanssa paikoilleen ja jäi rakoakin hieman.
Voiko tämä käkkärin säätö olla syypää?, alkaa olemaan ihan liian mystistä tämä kun mäntäkään ei ole jumissa...

EDIT: Ei helv...!
Voiko käsijarruvaijeri olla semmonen että se ois toiselta puolen säädetty ottamaan enemmän ja näin jääpi sitte laahaamaan/ tai sitten vaijeri jääpi jumiin?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.5.2012 14:28

Käsijarruvaijeri tai se jarrusatulan käsijarrun linkku sulla siellä nyt jumittaa melkovarmasti. En oo kuullu ainakaan, et näissä muunlaisia jarrujen laahausvikoja olisi, jos kerta satulakin on vasta purettu ja putsattu (ja jos se männän suojakumi on ehjä, ettei väliin ole päässyt likaa?).

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 12.5.2012 14:33

Suojakumi mulla pitää ostaa uus ku oli pykiny ja pieni reikäkin oli, mutta ongelma jatkui vaikka putsasin koko homman ja koeajelin kuivalla kelillä.

Kattelin motonetistä myös uutta vaijeria, niin siinä 30 hujakoilla olivat vaijerit.
nyt sen verra viisastuneena että kokeilen tuota vaijerin säätöä sitten :)

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 13.5.2012 22:05

Jatkuu..

Taas on rassattu vänkärinpuolen jarrua lähes tuloksetta.
Tarkastelin tätä käsijarrun vipumekanismia ja siinä olevata rajoitinta, kirjassa kerrotaan että tämän rajoittimen välissä pitää olla enintään 1.5mm rako. minulla se vipu ottaa kiinni siihen rajoittimeen ja käsijarruvaijeri näyttää olevan ihan löysällä (vaijeri liukuu edestakaisin ihan aavistuksen?, eli ei pitäisi jäädä käkkärinkään päälle)

Epätoivoisesti menin sorkkimaan sitä "rajoitin" lattaa jakoavaimella ja väänsin sitä alaspäin siinä toivossa että se jarrusatulassa oleva vipu tulisi alaspäin ja näinollen löysäisi lisää sitä käkkäriä.. sain aavistuksen sitä enemmän auki, mutta jäi edelleen kahnuttamaan..

Rupesin miettimään, että kun tuo suojakumissa oleva pienenpieni reikä on, ja kun männän vartta katselee niin siinä näyttäisi olevan hiuksenhieno naarmu, tiedän kyllä että nämä vehkeet pitäisi pelata saumattomasti, mutta voisko tuo naarmu olla sitten syyllinen ja estää männän palautumista?

Neon Valo
-
Viestit: 25
Liittynyt: 4.2.2011 19:56

ViestiKirjoittaja Neon Valo » 21.6.2012 9:57

Moi, Pitäs nyt saaha äkkie tietää tämä.

Eli onko hyvä tuo motonetissä oleva takajarrusatula vai ottaakko kalliimman alkuperäsen?

Motonetissä siis tämä: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=23-9402
Hinta: 88,80 + 20€ pantti

Ja Laakkosella alkuperänen ~230€

kun tossa juhannuksen jälkeen ois tarkotus käydä kuopiossa niin motonetistä hakisi samalla tuon jos tolla mitään tekee?

Kiitos!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 117 vierailijaa