käytin autoani (golf 3 vr6) viime kesänä pyöränkulmien säädössä. Siellä kertoivat että autossa on aikalailla camberia, mutta eivät pystyneet säätämään kulmia oikeaan asentoon ilman "camber pultteja". Löivät laskun käteen ja Käskivät käydä ostamassa sellaiset jostakin ja viedä auto sitten uudelleen säädettäväksi. Unohdin koko asian ja ajelin kesän. Loppukesästä huomasin että eturenkaiden sisäreunat on jo kankailla :D.
Onko tosiaan näin, että kyseinen auto vaatii jotkut erilliset pultit säätöön? Jos näin on, niin mistäköhän kannattaisi kysellä?
Ei kehtais ajella pakasta vedettyjä kesäkumeja heti pilalle...
camber
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12.5.2011 6:21
Karkean cambersäädön voit tehdä ihan itsekin:
- aja auto tasaiselle betonilattialle
- nosta etupää ilmaan
- ota etupyörät pois
- laita autopukit tukivarsien alle, mahdollisemman lähelle alapalloniveliä
- laske etupää autopukkien varaan
Maksimi säätövaran saat käyttöön, kun löysäät alapallonivelien kiinnityspultit ja naputtelet alapalloja sisäänpäin, niin paljon säätövara antaa myöten.
Kiristä pallonivelien kiinnityspultit.
Tämän jälkeen löysäät joustintuen alapään kiinnityspultit. Tarkista, että alempi pultti on niin sisässä kuin pultin reän säätövara antaa myöten.
Kiristä alempi pultti niin, että olka-akseli liikkuu juuri ja juuri joustituen hahlossa.
Laita vatupassi tai tällainen jarrulevyä vasten (vanteen kiinnityspinnan kohdalle) ja säädä pystykallistuma suoraan. Kiristä ylempi joustintuen alakiinnityspultti.
Kiinnitä pyörät ja ota auto alas pukeilta.
Kuten Ikonen jo mainitsiskin, ennen säätöä kannattaa tarkistaa puslien kunto.
- aja auto tasaiselle betonilattialle
- nosta etupää ilmaan
- ota etupyörät pois
- laita autopukit tukivarsien alle, mahdollisemman lähelle alapalloniveliä
- laske etupää autopukkien varaan
Maksimi säätövaran saat käyttöön, kun löysäät alapallonivelien kiinnityspultit ja naputtelet alapalloja sisäänpäin, niin paljon säätövara antaa myöten.
Kiristä pallonivelien kiinnityspultit.
Tämän jälkeen löysäät joustintuen alapään kiinnityspultit. Tarkista, että alempi pultti on niin sisässä kuin pultin reän säätövara antaa myöten.
Kiristä alempi pultti niin, että olka-akseli liikkuu juuri ja juuri joustituen hahlossa.
Laita vatupassi tai tällainen jarrulevyä vasten (vanteen kiinnityspinnan kohdalle) ja säädä pystykallistuma suoraan. Kiristä ylempi joustintuen alakiinnityspultti.
Kiinnitä pyörät ja ota auto alas pukeilta.
Kuten Ikonen jo mainitsiskin, ennen säätöä kannattaa tarkistaa puslien kunto.
kyllä siellä riittää säätövarat. enpä oo itse kuullu tai kokennu tarpeelliseksi muuttaa pallonivelen paikkaa.
tuosta aloittajan viestistä itse sain käsityksen että säätäjä ei ole edes kokeillu avata iskarin alapään pultteja.
edit: ja itsellä tullu bumerangina auto takas jos on ollu väljyyksiä tai huonoja puslia ihan siitä syystä että sitä ei kannata edes säätää
tuosta aloittajan viestistä itse sain käsityksen että säätäjä ei ole edes kokeillu avata iskarin alapään pultteja.
edit: ja itsellä tullu bumerangina auto takas jos on ollu väljyyksiä tai huonoja puslia ihan siitä syystä että sitä ei kannata edes säätää
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa