Morjens!
Lähdettiin eilen vaihtamaan jetsoniin takajarrut, ja kun toinen puoli saatiin vihdoin kasaan ja rumpua päälle, huomattiin, että rumpu ei kiristy akseliin, vaan jää väljästi hölskymään, vaikka kiinnitysmutteri on loppuun asti veivattu. Eli jos rumpuun kiristää renkaan kiinni, niin se lonksuu varmaan 5 milliä suuntaansa, eli ei sillä ajamaan uskalla.
Vanhassa rummussa ei välystä ollut, joten missähän vika? Voiko olla että laakerit on kulunu niin, että niistä tulee välystä (vähän ihmetyttäisi, kun vanha rumpu pysyi tiukalla eikä mitään välystä ollut).
Mitään prikkaakaan ei sisemmän laakerin alla ollut, eli sieltäkään ei mitään pitäisi puuttua, ainoastaan puol kiloa tomua jäi laittamatta takaisin jarruun.
Kiitos taas etukäteen!
VW Jetta mk2 takajarrun uusi rumpu jää hölskymään
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Vanhoilla laakereilla, kun näytti ihan asiallisilta. Olis varmaan nekin pitäny samalla vaihtaa, kun kerta muutenkin kaikki meni uusiks?
Napamutterin alle tuleva prikka tuli kyllä paikalleen, olisko sen sisemmän laakerin alla (takana) pitänyt myös olla prikka? En tiedä siitä sitten että oliko osa siitä "tomusta" mitä jarrusta ropisi edesmennyt prikka, jos sielläkin sellainen tulisi olla. Mutta napamutterin alla on prikka + laakeri, sitten rumpu + toisen puolen laakeri.
Laakerikoolit? Voitko tarkentaa? :)
Napamutterin alle tuleva prikka tuli kyllä paikalleen, olisko sen sisemmän laakerin alla (takana) pitänyt myös olla prikka? En tiedä siitä sitten että oliko osa siitä "tomusta" mitä jarrusta ropisi edesmennyt prikka, jos sielläkin sellainen tulisi olla. Mutta napamutterin alla on prikka + laakeri, sitten rumpu + toisen puolen laakeri.
Laakerikoolit? Voitko tarkentaa? :)
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Kiitos vastauksesta Markku M. Sehän selvensi ilmeisesti ongelman.
Eli kun ei ole uusia laakereita, se vanha laakerikooli on siis ilmeisesti kiinni siinä vanhassa rummussa? Ja uudessa rummussa ei laakerikoolia ole vakiona?
Koitettiin eilen kyllä kattoa, että siitä vanhasta rummusta ei ainakaan mitään enää irti lähde, eli se laakerikooli on sinne lämpölaajenemisella lukitettu(ko)?
Kannattaisko sitä edes yrittää sieltä saada ehjänä irti, vai pitäiskö sitä vaan odotella tiistaihin ja koittaa uusilla laakereilla ja laakerikoolilla? (sisältyy kai laakereihin?)
Eli kun ei ole uusia laakereita, se vanha laakerikooli on siis ilmeisesti kiinni siinä vanhassa rummussa? Ja uudessa rummussa ei laakerikoolia ole vakiona?
Koitettiin eilen kyllä kattoa, että siitä vanhasta rummusta ei ainakaan mitään enää irti lähde, eli se laakerikooli on sinne lämpölaajenemisella lukitettu(ko)?
Kannattaisko sitä edes yrittää sieltä saada ehjänä irti, vai pitäiskö sitä vaan odotella tiistaihin ja koittaa uusilla laakereilla ja laakerikoolilla? (sisältyy kai laakereihin?)
Ei ole lämpösovite eikä lukitetta vaan helppo pakotussovite.
Kun putsaat vanhan rummun reijästä kaikki vaseliinit pois, huomaat että se laakerin ulkokehä (en ole tommosta kooli-sanaa koskaan kuullut) on painettu pesään olaketta vasten. Olakkeessa pitäisi olla pari koloa josta sen saa takakautta tuurnalla naputeltua ulos. Vuoron perään molemmilta reunoilta kun naputtelee, niin tulee suht suoraan pihalle.
Siinä rummussa pitäisi olla kaksi kehää paikallaan.
Uuden kehän voi lyödä vanhaa kehää apuna käyttäen paikalleen.
Kartiorullalaakerin ulkokehät irtoaa hienosti myös jos hitsaa pari kolme 10-20mm pitkää hitsipalkoa laakeripintaan ja tipauttaa pois, Jäähtyessään hitsi kutistaa kehää sen verran että irtoaa helposti.
Toisalta tässä tapauksessa on viisainta jättää ne kehät sinne vanhoihin rumpuihin ja hakea suosiolla uudet laakerit uusiin rumpuihin.
Kiristys on jokseenkin sopiva kun kasaat vaseliinin kanssa paketin kokoon ja pyörität mutterin sormin niin tiukkaan kuin menee ja sitten avaimella max varttikierros. Mikäli ulkokehät (vai mitä kooleja lie) on lyöty kunnolla pohjaansa, välysten pitäisi pysyä, mutta kannattaa silti tarkistaa mutaman kymmenen/sadan kilometrin ajon jälkeen ne välykset.
Kun putsaat vanhan rummun reijästä kaikki vaseliinit pois, huomaat että se laakerin ulkokehä (en ole tommosta kooli-sanaa koskaan kuullut) on painettu pesään olaketta vasten. Olakkeessa pitäisi olla pari koloa josta sen saa takakautta tuurnalla naputeltua ulos. Vuoron perään molemmilta reunoilta kun naputtelee, niin tulee suht suoraan pihalle.
Siinä rummussa pitäisi olla kaksi kehää paikallaan.
Uuden kehän voi lyödä vanhaa kehää apuna käyttäen paikalleen.
Kartiorullalaakerin ulkokehät irtoaa hienosti myös jos hitsaa pari kolme 10-20mm pitkää hitsipalkoa laakeripintaan ja tipauttaa pois, Jäähtyessään hitsi kutistaa kehää sen verran että irtoaa helposti.
Toisalta tässä tapauksessa on viisainta jättää ne kehät sinne vanhoihin rumpuihin ja hakea suosiolla uudet laakerit uusiin rumpuihin.
Kiristys on jokseenkin sopiva kun kasaat vaseliinin kanssa paketin kokoon ja pyörität mutterin sormin niin tiukkaan kuin menee ja sitten avaimella max varttikierros. Mikäli ulkokehät (vai mitä kooleja lie) on lyöty kunnolla pohjaansa, välysten pitäisi pysyä, mutta kannattaa silti tarkistaa mutaman kymmenen/sadan kilometrin ajon jälkeen ne välykset.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Kiitos myös Lehtilä tarkennuksista.
Varmaankin suosiolla ostelen uudet laakerit, niin ei tarvi noita vanhoja kehiä/kooleja edes yrittää irrotella / kiinnitellä, kuitenkin kuluvia osia nekin ja niin pitkään pyöriny et aiheuttais ongelmia varmaan aika pian.
Kiitos taas kaikille, saas nährä mikä hajoaa seuraavaksi. :)
Varmaankin suosiolla ostelen uudet laakerit, niin ei tarvi noita vanhoja kehiä/kooleja edes yrittää irrotella / kiinnitellä, kuitenkin kuluvia osia nekin ja niin pitkään pyöriny et aiheuttais ongelmia varmaan aika pian.
Kiitos taas kaikille, saas nährä mikä hajoaa seuraavaksi. :)
En ole läheskään joka kerta laakerien vaihdossa vaihtanut kooleja, jos ovat siistissä kunnossa. Kestävät kohtalaisen paljon pidempään kuin laakerit ja ainakin toistaiseksi on aina toisen merkkinen laakeri istunut hyvin vanhaan kooliin. Yhdestä polosta katkesi ulompi uusi kooli heti asennuksen jälkeen ja sen kyllä kuuli ajossa.
Tuossa räjäytyskuva laakerista.
Tuossa räjäytyskuva laakerista.
Ja sitten asennuksen jälkeen tarkkana, mulla otti se laakerin tukirengas kiinni rumpuun uusilla rummuilla ja jouduin hiomaan rummun olakkeita dremelillä matalammaksi. Oli selkeästi leveämmät ulokkeet uudessa rummussa.
...jotka nekin kestävät helposti yli 400tkm.En ole läheskään joka kerta laakerien vaihdossa vaihtanut kooleja, jos ovat siistissä kunnossa. Kestävät kohtalaisen paljon pidempään kuin laakerit
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa