Tuli kokeiltua ja hyväksi havaittu! Yleisön pyynnöstä kirjoitan nyt tännekkin. Tämä ohje siis T4 porttereihin, joissa on myös takakenno.
Kun eberin laittaa päälle, niin vesihän lähtee kiertämään samalla myös takakennolle. Ja tämä johtuu siitä, että takakennon lämmityksen ohjaus hoidetaan sähköisesti ja sähköventtiili on virrattomana auki.
Ohjaamon kenno/koko nestetila saadaan lämpeneen merkittävästi nopeammin asentamalla termostaattiventtiili T-haaran tilalle, josta jaetaan vesi sekä etu- että takakennolle. Tällä termostaattiventtiilillä estetään veden virtaus takakennolle ennen kuin vesi on n.90 asteista. Termostaattiventtiili sopii siis heittämällä T-haaran tilalle. Termostaattipuoli takakennollepäin. Asennusaika n.10 minuuttia. Kannattaa paisuntasäiliö ruuvata edestä pois... Kyseinen venttiili löytyy alkuperäis asennuksena T5 porttereista.
Termostaattiventtiili löytyy VAG-kaupoista tuotenumerolla: 7M0 820 295 Hinta n.60-70€
Ja jos joku epäilee, että takaa loppuu lämpö, niin ei pidä paikkaansa. Lämpöä riittää!!
Jännä juttu, ku tuon asensin, niin velatki alko tuntumaan saatavilta!
T4:ään eberilämmitykseen potkua
Valvoja: ffp jäsenet
Otan kiinni tuosta sähköisesti ohjatusta venttiilistä.
Tutkin vagcat sivulta räjäytyskuvia ja sieltä löysin tuon "electric valven" 701963375. Se on takakennolta tulevalla paluupuolella.
Se on siis täysin auki, kun ei saa sähköä?
Eli toisinpäin sanottuna, kun auto käyntiin, niin pitäisi sulkeutua venttiilin, jos taakse ei pyydä lämpöä?
Tällöin takapiirissä ei kierrä neste, eli tuon halutun eberin lisätehon saa myös näin, jos kerran takana ei kierrä neste. Ainoastaan siis seisontalämmityksessä saa varsinaisesti lisätehoa tuolla T-haara 7M0 820 295 termostaatilla?
Vai mitenkä?
Tutkin vagcat sivulta räjäytyskuvia ja sieltä löysin tuon "electric valven" 701963375. Se on takakennolta tulevalla paluupuolella.
Se on siis täysin auki, kun ei saa sähköä?
Eli toisinpäin sanottuna, kun auto käyntiin, niin pitäisi sulkeutua venttiilin, jos taakse ei pyydä lämpöä?
Tällöin takapiirissä ei kierrä neste, eli tuon halutun eberin lisätehon saa myös näin, jos kerran takana ei kierrä neste. Ainoastaan siis seisontalämmityksessä saa varsinaisesti lisätehoa tuolla T-haara 7M0 820 295 termostaatilla?
Vai mitenkä?
Tästä venttiilistä lienee kyse. Ebayssakin näyttäisi olevan.
On outo homma. Omasta mielestä se T-haara termari on oikeassa lähtevässä letkussa, mutta mielestäni takakenno puhaltaa lämmintä jo melko äkkiä eli kun nesteet jotain about +40..60. Tutkin myös räjäytyskuvaa ja sen mukaan termari on asennettu ok.
Vai missä lämpötilassa tuo termari pitäisi aueta?
Mullahan on jo valmiiksi ollut sellainen automatiikka takakennolla, että climatronic puhaltaa taakse lämmintä vasta, kun nesteet "puolilämpimät" eli jotain tuo 40. Ja sitten ei ole pystynyt sammuttamaan takapuhallusta pois, vaikka haluaisi, vaan aina puhaltaa jonkin verran. Huuurtuuu lasit. Olen pitänyt taka-puhaltimen sulakettakin pois tämän takia.
Tämä kaksois-climatronic taitaa olla aika seikkaperäinen...
Vai missä lämpötilassa tuo termari pitäisi aueta?
Mullahan on jo valmiiksi ollut sellainen automatiikka takakennolla, että climatronic puhaltaa taakse lämmintä vasta, kun nesteet "puolilämpimät" eli jotain tuo 40. Ja sitten ei ole pystynyt sammuttamaan takapuhallusta pois, vaikka haluaisi, vaan aina puhaltaa jonkin verran. Huuurtuuu lasit. Olen pitänyt taka-puhaltimen sulakettakin pois tämän takia.
Tämä kaksois-climatronic taitaa olla aika seikkaperäinen...
Ainakin oma T-haara termostaatti (siis minkä jälkiasennuksena asensin) avautuu tosiaan jo +40...+50 tienoilla.
Odottelin tänä aamuna kun laitoin eberin päälle. Aivan selvästi tuntee, kun avautuu. Kädellä pitelin T-haarassa takakennolle menevää letkua. Aikaa otti -8C lämpötilassa noin vartin.
Olisin uskonut, että kuumempi tuo termari olisi ollut. Mutta tuo auttaa etukennolle ja koneelle juuri sen mitä tarvii. Onhan +40 jo melko lämmintä . Kokeilkaapa vaikka kylpeä +40 vedessä...
Odottelin tänä aamuna kun laitoin eberin päälle. Aivan selvästi tuntee, kun avautuu. Kädellä pitelin T-haarassa takakennolle menevää letkua. Aikaa otti -8C lämpötilassa noin vartin.
Olisin uskonut, että kuumempi tuo termari olisi ollut. Mutta tuo auttaa etukennolle ja koneelle juuri sen mitä tarvii. Onhan +40 jo melko lämmintä . Kokeilkaapa vaikka kylpeä +40 vedessä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 90 vierailijaa