Termos
Tälläisen ongelman lykkäsi. Jarrupolkimessa ei ole mitään tuntumaa ja jarrutuksen "toistettavuus" on onneton. Esimerkkinä; kun polkaisee jarrua niin ensimmäisellä polkaisulla, saa polkaista noin puoleen väliin liikerataa ennenkuin mitään tapahtuu. Sen jälkeen löytyy jarrut ja toimii ihan niinkuin pitääkin - tehoa löytyy. Jos polkaisee ensimmäisellä kerralla kovaa saattaa poljin mennä lähes pohjaan saakka. Mutta, kun toisen kerran polkaisee, heti ensimmäisen jälkeen, niin voilá, välittömästi tarraa kiinni ylhäältä eikä tehossa ole valittamista. Pienen hetken ajon jälkeen tästä kun jarruttaa niin tuntuma on siltä ja väliltä. Ongelmaksi tämä muodostuu nyt kun ei tiedä mikä se vaste siellä polkimessa milloinkin on ja pitää jatkuvasti varoa. Vieraalle en tuota antaisi ajettavaksi kun tiukassa paikassa meinaa lähteä tuon vuoksi itseltäkin lapasesta. Missähän voisi olla vika?
Auto on -97 TD Vento, jossa takana rumpujarrut. Ei ABS, paineensäädin löytyy.
Huoltohistoria liittyen:
- Pääjarrusylinteri vaihdettu 1/2012. Ilmattu useasti tämän jälkeen
- Ei vuotoja missään putkissa, letkuissa tai sylintereissä. Poljin ei pohjaa.
- Takajarrut, kaikki osat uusittu 8/2011 katsastukseen
Vento 1,9TD, -97, Jarrutuntuma hukassa
Valvoja: ffp jäsenet
Itsekin saman ominaisuuden kanssa paininut nuiden rumpujarrujen kanssa kun automaatti-kehintä ei pelaa edes uusilla osilla. En ymmärrä itse minkä takia on pitänyt se kehintäkiilan jousi alunperin suunnitella niin onnettomaksi, että varsinkin iän myötä on ongelmia. Itse olen joskus korvannut jopa jäykemmällä tarvikejousella mokoman alkuperäisen rimpulan. Ja on pelannut automaattisesti ilman kikkailuja. Ei tarvitte aukoa rumpua eikä tirkistellä pultinreijästä.
vikalotto?
En ole ihan varma, mitä vennon omistaja tarkoitti polkimen "ei pohjaamisella": palautuuko teho vasta toisella polkaisulla ja onko riippuvainen koneen kierroksista? (kuten joku aiemmin kirjoitti, ellei perustemput auta, jostakin karkaa nesteet / pääsee ilmaa väliin - takajarrulla on yleensä vähemmän merkitystä pysähtymiselle)
pysyykö nestepinta aloillaan?
useasti ilmattu: tuliko joka kertaa ilmaa ulos?
jos pääsylinteri on just vaihdettu tms ja tuntuvia vuotoja ei näy/kuuluu ni suosittaisin alipainepumpun tarkistamista (en oli tosin ihan varma sopivatko oireet täysin tähän mutta lähelle ainakin. joten pahoittelut jos kirjoitan asian vierestä). 4-Golffista kuitenkin muistelin että vähän samanhenkistä vikaa oli alussa ja myöhemmin poljin muuttuu tampatessa kivikovaksi jos ei nosta kierroksia samalla ts jarrutustehoa oli miten sattui.
yks tapa kokeilla sitä on pistää auto liikkeelle, vapaalle ja painaa yhtä aikaa kierroksia ja jarrua. jos alipainepumppu herjaa, ni yleensä korkeammilla kierroksilla se pystyy tuottamaan tarvittavan alipaineen jarruille. pystyy sitä polkemaan paikallaankin tyhjäkäynnillä ja poljin voi kovettua mutta en tiedä onko se yhtä selkeä pumppuvian osoittaja(?)
en oo varma mitä kaikka letkuja vennon alipainesysteemiin kuuluu, pumpun ja pääsylinterin asennuksen jälkeen itellä jäi jonnekin venttiiliin menevä letku löysälle. parkissa ollessa laski paineet pois ja tämä poistui kun laitteli kaikki letkut uudestaan paikalleen, ajossa ei vaikuttanu.
pysyykö nestepinta aloillaan?
useasti ilmattu: tuliko joka kertaa ilmaa ulos?
jos pääsylinteri on just vaihdettu tms ja tuntuvia vuotoja ei näy/kuuluu ni suosittaisin alipainepumpun tarkistamista (en oli tosin ihan varma sopivatko oireet täysin tähän mutta lähelle ainakin. joten pahoittelut jos kirjoitan asian vierestä). 4-Golffista kuitenkin muistelin että vähän samanhenkistä vikaa oli alussa ja myöhemmin poljin muuttuu tampatessa kivikovaksi jos ei nosta kierroksia samalla ts jarrutustehoa oli miten sattui.
yks tapa kokeilla sitä on pistää auto liikkeelle, vapaalle ja painaa yhtä aikaa kierroksia ja jarrua. jos alipainepumppu herjaa, ni yleensä korkeammilla kierroksilla se pystyy tuottamaan tarvittavan alipaineen jarruille. pystyy sitä polkemaan paikallaankin tyhjäkäynnillä ja poljin voi kovettua mutta en tiedä onko se yhtä selkeä pumppuvian osoittaja(?)
en oo varma mitä kaikka letkuja vennon alipainesysteemiin kuuluu, pumpun ja pääsylinterin asennuksen jälkeen itellä jäi jonnekin venttiiliin menevä letku löysälle. parkissa ollessa laski paineet pois ja tämä poistui kun laitteli kaikki letkut uudestaan paikalleen, ajossa ei vaikuttanu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 98 vierailijaa