Audi A4 1.8T vesiletkulämmitin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

MadMike
-
Viestit: 139
Liittynyt: 30.1.2006 13:27

Audi A4 1.8T vesiletkulämmitin

ViestiKirjoittaja MadMike » 1.2.2012 8:43

Asennutin syksyllä (hetkeä aiemmin ostamaani) audiin defan moottorilämmittimen mallia vesiletku. Nyt vaan kovilla pakkasilla olen alkanut epäilemään sen hyötyä.

20 asteen pakkasessa 2 tunnin lämmityksen jälkeen lähtee aika vaivalloisesti käyntiin. Käynnistäessä moottorinlämmöt on nollassa ja vasta 10 min ajon jälkeen alkaa moottorin lämmöt nousta ja samalla alkaa pukata lämmintä ilmaa. Vasta yli 20 min ajon jälkeen moottorin lämpö on 90 asteessa. Keulassa on pahvi ja työmatkasta ensimmäinen 5 min on <60km/h ajoa ja loppu >80km/h.

Moottorin lämpö pysyy kuitenkin pidemmällä matkalla hyvin siinä 90 asteessa, eikä laske kuin sammuttaessa.

Mietin, että voiko lämmitin olla asennettuna väärään letkuun tai jotain. En tosin tiedä missä letkussa se nyt on, mutta siinä se ihan ensimmäisenä näkökentässä on, kun kuskinpuolelta edestä kurkkaa auton alle. Ensimmäisenä osuu kiveen jos sellainen sattuu eteen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.2.2012 10:20

Itse luulin ensin että lämmitin on rikki, kun auton ostin ja sitä ekoilla pikkupakkasilla testasin. Olin jo ostamassa uutta, kun päätin testata uusiksi ja parin tunnin lämmityksen jälkeen kokeilin että pirulauta, onhan se lämmitin lämpönen eli toimii, mutta ei siitä ole mitään hyötyä. En sitten tilannut uutta Defan vastusta, vaan Webaston.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.2.2012 11:54

Näissähän on niitä takaiskuventtiileitä sun muita. Lämppärin kennolle menevään letkuun (muistaakseni) laitetaan. Tarttis itellekin laittaa kun vastus lojuu tallin hyllyllä.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 1.2.2012 13:22

Itellä kans borassa letkulämppäri ja oon huomannu sen, että turha pistää edes lämmitykseen ellei ole aikaa pitää siinä yli tuntia.. Borassa tekee ainaki nii että se lämmittää ilmeisesti moottorin lämpötilatunnistinta ja tämän takia moottorinohjaus ei kytke ryyppyä >> auto käynnistyy vaivalloisesti ja sammuu.. Pidempään lämppärissä kun pitää lähtee aivan normaalisti käyntiin..

MadMike
-
Viestit: 139
Liittynyt: 30.1.2006 13:27

ViestiKirjoittaja MadMike » 1.2.2012 13:38

Kiitos vastauksista!

Pitää varmaan rikkoa lämmitystolpan kello pitämään sähkö jatkuvasti päällä. Mikäli siis lämmitin on asennettu oikeaan paikkaan, tai ainakaan sen paikan muuttamisella ei saavuta mitään.

Työkaverilla on omassa audissaan vesiletkulämmittimen lisäksi säteilylämmitin öljypohjassa, ja valittaa kun on kylmä. Että ei nää ihan lohkolämmittimen vertaisia taida olla mikään.

MadMike
-
Viestit: 139
Liittynyt: 30.1.2006 13:27

ViestiKirjoittaja MadMike » 5.2.2012 13:36

Nytpä kokeilin sitä, että aamulla töihin päästyäni laitoin auton lämpimänä koko päiväksi roikkaan. Sitten töistä lähtiestä 8 tunnin lämmityksen jälkeen laitoin auton käymään. Lähti tosi huonosti! Kauan sai startata ja kaasua pumppaamalla sai pidettyä juuri ja juuri käynnissä. Mutta moottorin lämpöjen osalta ihan sama juttu kuin 2h lämmityksellä ja jopa ilman lämmitystä, että 10min ajolla vasta alkaa lämpömittari kiivetä pohjalta ja alkaa pukata lämmintä sisälle. Ilmeisesti siis vesi lämpenee vain letkussa, mutta ei kierrä koneessa.

Ihan turha keksintö koko vesiletulämmitin siis. Ennemmin kannattaisi panostaa johonkin akun lämmittimeen, että kylmäkäynnistys olisi varmemmalla pohjalla.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 5.2.2012 14:16

Aika onneton on minullakin lämmitysteho. Luulin syksyyn asti autossa olevan säteilylämmitin. Merkkiliikkeessä käydessä kysyin sitten samalla letkulämmitintä säteilylämmittimen tilalle niin sanoi, että ei tässä Skodassa edes ole säteilylämmitintä. Tutkailu auton moottoritilaan peilin avulla toikin vastauksen, letkulämmitin sieltä löytyi...en tiedä meniskö tonne sitten heittämällä joku tehokkaampi elementti ja olisko siitä mitään hyötyä sitten?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 5.2.2012 14:16

Mm samaa mieltä.. oma auto ei näillä 30 pakkasilla lähde edes käymään vaikka akku tikissä ja parituntia roikassa.. Lohkolämppärin voittanutta ei ole.. paitsi webasto..

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.2.2012 15:44

Lohkolämppärin voittanutta ei ole.. paitsi webasto..
Ihme hehkuttamista Webastosta. Ihan yhtä hyvä laite on Eberspächer ja molemmilla saa väärinkäytettynä akun äkkiä tyhjäksi, eli on silti suositeltavaa laittaa autoon kiinteä akkulaturi ja pitää roikassa mahdollisuuksien mukaan. (poislukien maantietä työkseen nuolevat pitkänmatkalaiset).

Kyllä omat vehkeet on pakkasesta käyntiin saatu, kunhan akuissa on vaan puhti riittänyt, (niin työ-, kuin kodinkoneetkin), mutta näillä pakkasilla, kun alla on vanhempi Sprinter ja kaksi Eberiä huutaa hoosiannaa, niin sisälämmöt pysyvät vain lähes toivotulla tasolla: (pyynti 28, patterikierrossa nesteen lämpötila 17.4, moottori 55 ja ulkona vain rapeat 20 pakkasta.)

maza1982
-
Viestit: 57
Liittynyt: 9.5.2008 15:21

ViestiKirjoittaja maza1982 » 6.2.2012 14:45

Eipä itellä ole ollut mitään ongelmaa tuon letkulämmittimen kans (ollut viimeset 5vuotta) ku laitto samalla KIERTOVESIPUMPUN kaveriksi,joka kytkeytyy pyörimään ku laitat auton roikkaan...
reippaan tunnin roikassa ja lähtiessä ajamaan puhaltelee samantien lämpimänhailakkaa ilmaa ja lämmöt normaalissa jo parin kilometrin ajon jälkeen...

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 6.2.2012 16:30

Ike kun puhun webastosta tarkoitan sillä ihan yleensä tuollaista lisälämppäriä..

Maza1982 mistäs tollasen kiertovesipumpun ostit?

maza1982
-
Viestit: 57
Liittynyt: 9.5.2008 15:21

ViestiKirjoittaja maza1982 » 6.2.2012 17:36

paikallisesta vara-osa liikkeestä samalla ku ostin letkulämmittimen(calix)
tuossa linkki vastaavasta osasta:http://www.tarvikkeet.fi/tuote/5935/letkulammittimet/calix-pumppusarja

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 6.2.2012 23:33

Joo o.. Itellä on vaan defan lämppäri, mahtaako niillä sitte olla vastaavaa..

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 7.2.2012 19:52

On pumpulle ainakin hinta osattu laittaa kohdalleen. Kylmiltään jos menisi tiedustelemaan niin jäis ostamatta tuohon hintaan.

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 7.2.2012 20:29

Eipä tuo kummoista insinööriä tarvitse suunnittelemaan ite tuommoista pumppusysteemiä. Tuosa valmiissa sarjassa taitaa tulla pumpun muuntaja lämppärin piuhanväliin, omatekoinen systeemihän vaatii kans sen akkulaturin, josta ottaa releelle herätteen diodin takaa, jolloinka pumppu pyörii aina kun roikka on seinässä. Edukkaita kiertovesipumppuja löytyy vaikka motonetistä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.2.2012 20:40

Mihin siinä diodia tarvitaan?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 7.2.2012 20:49

Mihin siinä diodia tarvitaan

Laturilta lähtee johto akulle. Laitetaan diodi tähän johtoon, heräte releelle laturin ja diodin välistä. Tällöin laturi kätevästi ohjaa myös relettä.

maza1982
-
Viestit: 57
Liittynyt: 9.5.2008 15:21

ViestiKirjoittaja maza1982 » 8.2.2012 8:49

calixilla maksoi pumppusarja,letkulämmitin,roikka ja asennussarja n.250€

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2012 16:00

Luulin että olis ollu relelähtö laturissa valmiina, mutta eipä näköjään Defallakaan ole kuin yhdessä mallissa kolmesta.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.2.2012 16:54

Juu.. Defassa on relelähtö lohko- ja sisälämppärille, jota ohjataan 12v jännitteellä kellolta tai kaukosäätimeltä. Eli laturi lataa aina kun roikka on kytketty sähköön ja lämmitykset kytketään autossa olevalla kellolla.
12v relelähtöä ei taida löytyä defaltakaan..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2012 20:25

Eli sekin sitten on reletulo. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 111 vierailijaa