Vw polo 1.6 AEE vm 97, Letkulämmitin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jukka S
-
Viestit: 79
Liittynyt: 1.9.2003 14:59

Vw polo 1.6 AEE vm 97, Letkulämmitin

ViestiKirjoittaja Jukka S » 27.1.2012 18:23

Volkkariin tullu semmoista vikaa, että kun auto on roikassa niin auto ei lähde millään käyntiin. Ilman lämmitystä auto lähtee käyntiin kuin palmun alta. Viime syksynä vaihdoin uuden letkulämmittimen autoon kun vanha sanoi työsopimuksen irti. Samalla luonnollisesti huuhtelin jäähdytysjärjestelmän, vaihdoin uudet nesteet ja ilmasin jäähdytysjärjestelmän. Tässä moottorimallissa on letkulämmitin, joka sijaitsee ylävesiletkussa.

Tänään kerkesin tutkia asiaa tarkemmin. Laitoin auton roikkaan ja letkulämmittimen vastus alkoi hyvin lämpeämään. Annoin auton olla tunnin roikassa, ulkona n. -15 pakkasta. Tulin autolle, virrat päälle moottorinlämpömittari nousi 110 asteeseen ja ei lähtenyt käyntiin. Pyörittelin jonku aikaa konetta, että jäähytysnesteet liikku ja moottorin lämpötila laski mittarin mukaan noin 70 asteeseen. Tämän jälkeen polonen käynnisty hyvin. Olisiko ideoita, mitä tehdä? Tosiaan uusi letkulämmitin on asennettu täsmälleen samaan paikkaan kuten edellinenkin oli (pitkä puikon mallinen vastus, joka menee hiukan lohkon sisään). Letkulämmitin pitäisi olla juuri oikea ko. automalliin ja oli prikulleen samanlainen kuin edellinenkin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 27.1.2012 19:05

Onko lämmitin asennettu oikeaan asentoon? Tuo elementti kun menee letkun sisään ja samalla erittäin lähelle moottorin lämpötilatunnistinta, siksi lämpömittari näytti 110ast. Vaikuttaa siltä ettei neste kiertäisi kunnolla lämmityksen aikana jos ei kerran tunnin lämmityksenkään jälkeen käynnisty.

Overdoze
-
Viestit: 21
Liittynyt: 11.3.2011 16:53

ViestiKirjoittaja Overdoze » 27.1.2012 20:13

Ettei toi tekis temppuja tolle automaattiryypylle. Kaveri puheli just et Seat Ibiza tekee saman olosta oiretta. Eli lähtee kylmänä hyvin käyntiin ja roikassa olleena ei meinaa millään lähtä kun ryyppy ei tahdo toimia tuon lämmön takia.

Täähän on helppo testata.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 27.1.2012 20:44

Sitähän minä tuossa ylempänä tarkoitin, moottorin lämpöanturi kuumenee vaikka kone on kylmä-> ei anna kylmäkäyntirikastusta.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 27.1.2012 22:29

Itse yritän välttää tuota lämmitin ilmiötä sillä, että otan johdon irti hyvissä ajoin ennen ensimmäistä käynnistys yritystä. Omassa rottelosssa lämmitin on myös ylävesiletkussa ja fyysisesti erittäin lähellä lämpötila-anturia.

Jukka S
-
Viestit: 79
Liittynyt: 1.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja Jukka S » 30.1.2012 19:59

Kiitoksia tiedoista. Ilmeisesti asensin lämmittimen väärään asentoon. Pitää hämmästellä lämmitintä tarkemmin kun pääsee lämpimään talliin. Nyt on pystyny pitämään autoa roikassa turnipsin vinkillä, kiitos. Eli lämpötila-anturin johto pois ennen käynnistystä, kone tulille ja piuha takasin paikoilleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 112 vierailijaa