Outo valoautomatiikka Passatissa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Outo valoautomatiikka Passatissa

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 30.12.2010 9:14

-01 mallinen 3bg Passatti (Ruotsin tuonti) jossa mielestäni outo valoautomatiikka.

Auton ollessa käynnissä, valokatkaisin 0-asennossa palaa parkit.
Mielestäni Volkkareissa ei ole tällaista valoautomatiikkaa koskaan ollut vaan pitäisi palaa ajovalot (mikäli valoautomatiikka) tai sitten ei mitään.

Eipä se mitään haittaa mutta pisti vaan mietityttämään että en ole ennen moista tavannut.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 30.12.2010 9:22

Kun valokatkaisimen liittimen TFL(?)-pinni on nypätty pois automatiikka, tai se mitä siitä on jäljellä, toimii juurikin noin.

hifijussi
-
Viestit: 97
Liittynyt: 6.1.2011 18:09

ViestiKirjoittaja hifijussi » 7.1.2011 9:37

Onko tietoa miten ajovaloautomatiikka leipoo valokytkimen 0 -asennossa polttimoille alennetun jännitteen? Siis miten on toteutettu, vastuksella ??

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 26.1.2012 20:36

Samaa mietin minäkin. Jos jollain on kytkentäkaaviota tästä niin voisin hiukan kurkata.

alfamerin kirjassa ei mielestäni käsitelty ajovaloautomatiikkaa :/

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 26.1.2012 23:47

Sama arvoitus täälläkin T5 valoissa. Miten saa alennetun jännitteen helpoiten pois?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.1.2012 1:43

Relehän sen varmaan helpoiten poistaa. Eli otetaan valon kannalta ohjausjohto releelle ja sillä releellä ohjataan sitten akulta suoraan virtaa lampulle. Näin Sille lampulle tulee koko ajan maksimijännite oli siinä ohjausvirtajohdossa sitten alennettu tai täysi jännite.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.1.2012 21:32

Miksi ihmeessä alennettu jännite pitäisi saada pois?

Itse olen miettinyt kuinka saisi tehtyä releytyksen puolivalolle niin, että päiväajan alennettu jännite jäisi käyttöön :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.1.2012 22:17

Minulla on Multivanissa alennetuilla jännitteellä (jännitteenalennus diodeilla) toimiva päivänvalosysteemi toteutettu siten, että lähivalot syttyvät laturin ohjauksesta. Erillisellä kytkimellä automatiikan saa tarvittaessa pois päältä. Mittarivaloista tietää, milloin on aika kytkeä täydellä jännitteellä toimivat ajovalot (normaalisti valokytkimen kautta).
Rouvan -96 jenkkipassatissa on mitä ilmeisimmin myös alennetulla jännitteellä toimiva järjestelmä: jännitehäviö lähivaloilla on lähellä releyttämätöntä järjestelmää, mutta kaukovaloilla huomattavasti pienempi. Lähivalot syttyvät aina virta-avaimesta (pl. takavalot ja mittarivalot) mikä ei dieselissä mielestäni ole paras vaihtoehto, kun talvella pitäisi hehkuttaakin. Jostakin syystä lähivaloille ei kuitenkaan tule enempää jännitettä, vaikka kääntäisi valokytkimestäkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 108 vierailijaa